علی کریمی فیروزجایی، عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی، در واکنش به انتشار این خبر گفت: هرگونه تصمیمی در این خصوص باید در حضور نمایندگان ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش صورت پذیرد ولی هیچ یک از ناظرین مجلس یازدهم در نشستی که این تصمیم اتخاذ شده، حضور نداشتند. این تصمیم غیرکارشناسی محسوب می‌شود.
۴۵۷۸۹۶۱
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس-سیده محدثه حسینی؛ «لغو پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» خبری که بی مقدمه منتشر شد و واکنش های  زیادی از سوی مسئولان، داوطلبان و دانشجویان در پی داشت، اما پس از انتشار این خبر و دریافت واکنش های منفی از سوی ذی نفعان، تناقض گویی و ناهماهنگی مسئولان آموزش عالی کشور بیش از مصوبه منجر به سردرگمی و حتی اعتراض دانشجویان و دیگر مسئولان شد!

امید دانشجویان را ناامید نکنید

خبر ممنوعیت تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط دوره کارشناسی ارشد باعث نگرانی مضاعف متقاضیان این دوره شد، یکی از داوطلبان در صحفه ای مجازی نوشت:


«این طرح ناعادلانه و باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود. هر کس باید آزاد باشد تا بتواند رشته ی خودش را در کارشناسی ارشد انتخاب کند، چه بسیارند افرادی که به سبب انتخاب غلط و نبود علاقه مایل به تغییرند. بدیهی است که سنجش دانش دانشجویی که قصد تغییر رشته دارد باید مورد مداقه قرار گیرد نه آزادی انتخابش. با توجه به شرایط جامعه یک جوان ۱۸ ،۱۹ ساله که می‌خواهد انتخاب رشته خود را انجام دهد نسبت به جوان ۲۲ و سن‌های بالاتر آگاهی کمتری نسبت به علایق خود، بازار کار رشته انتخابی خود دارد و بیشتر انتخاب‌ها از سر اجبار خانواده، مشاوران تحصیلی و جو حاکم در آن دوران است. جوانی که تنها امیدش تغییر رشته تحصیلی خود در ارشد است با این طرح ناامید و سرخورده می‌شود و با موافقت با این طرح فقط جلوی تبادلات علمی و پیشرفت دانشجویان گرفته می‌شود و در سال‌های بعد شاهد دانشجویان ناامید از تحصیل و ترک تحصیل‌های متعدد و دانشجویانی با مدرک کارشناسی که نه می‌توانند رشته مورد علاقه خود را ادامه دهند و نه کاری که دوست دارند را پیدا می‌کنند، خواهشمندیم امید دانشجویان را ناامید نکنید».

 

۲۰ تیرماه/ پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط لغو شد

محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

 

۲۰ تیرماه/ توضیح سازمان سنجش

در پی این مصوبه وزارت علوم، فاطمه زرین آبادی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه این مصوبه باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود، گفت: فعلا تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود، قابل اجرا نیست.

این در حالی است که در نامه اولیه وزارت علوم صراحتاً عنوان «مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو» درج شده بود. 

 

۲۰ تیرماه / تصمیم غیرکارشناسی و عجیب شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره کنکور ارشد 

علی کریمی فیروزجایی، عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی، در واکنش به انتشار این خبر گفت: هرگونه تصمیمی در این خصوص باید در حضور نمایندگان ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش صورت پذیرد ولی هیچ یک از ناظرین مجلس یازدهم در نشستی که این تصمیم اتخاذ شده، حضور نداشتند. این تصمیم غیرکارشناسی محسوب می‌شود.


وی از مخالفت جدی کمیسیون آموزش با مصوبه شورای سنجش و پذیرش گفت: از مراجع قانونی لغو این مصوبه را دنبال خواهیم کرد. نبود رشته‌های بین رشته‌‎ای به ویژه در حوزه علوم انسانی را یکی از ضعف‌های بارز حوزه آموزش عالی کشور است و علت اصلی پیشرفت علوم پایه و فنی مهندسی وجود همین بین رشته‌ای‌‌ها است. کمک رشته‌هایی مثل فیزیک و شیمی بوده که موجب پیشرفت علوم پایه و فنی مهندسی شده است لذا کمیسیون با این تصمیم به طور جدی مخالفت است.


۲۱ تیرماه/ عقب‌نشینی وزارت علوم از ممنوعیت تغییر رشته


پس از واکنش های منفی که صورت گرفت، وزارت علوم صبح ۲۱ تیرماه سال جاری با صدور اطلاعیه‌ای از سوی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این زمینه اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

در بخشی از نامه محمدرضا آهنچیان آمده است؛ بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شد. همچنین در این نامه درخواست شده است که نقطه نظرات دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندی داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این دفتر اعلام شود.

 

۲۳ تیر ماه / توضیح وزیر علوم درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش

منصور غلامی وزیر علوم درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور با موضوع ممنوعیت ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط کارشناسی ارشد گفت: بحث رشته‌های مرتبط با مقاطع کارشناسی ارشد و یا پذیرش دانشجوی ارشد یک موضوعی بود که در داخل وزارت علوم در حال بررسی بود. شورای سنجش و پذیرش آن را به معاونت آموزشی وزارت علوم محول کرد تا کار تحقیقاتی و بررسی بیشتری انجام داده و سپس به شورای سنجش و پذیرش ارائه شود.


منصور غلامی وزیر علوم


وزیر علوم ادامه داد: نامه‌ای که منتشر شده بود علی القاعده باید از کانال شورای سنجش پذیرش اعلام می‌شد که این فرایند طی نشده بود برای همین اعلام کردم، آن نامه فعلاً اجرایی نیست تا اینکه موضوع در شورای سنجش پذیرش مطرح شود. نظر خود من این است که در علوم انسانی می‌توانیم از همه رشته‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنیم چون تجربه خوبی در گذشته از این بابت داشته‌ایم در مورد بقیه رشته‌ها هم باید دید که محدودیت‌ها چیست.


۲۷ تیرماه/  موافقت کلی شورای سنجش و پذیرش با مرتبط بودن رشته‌ها برای پذیرش در دوره ارشد


ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور از موافقت کلی شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی با موضوع مرتبط بودن رشته‌ها برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: هنوز ساز و کار اجرای این موضوع مورد موافقت شورا قرار نگرفته است.  در سال ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو   پیشنهاد دانشگاهها مبنی بر اینکه باید رشته های مرتبط کارشناسی تعیین شود، را به دلایلی نپذیرفت . اما در سال ۹۹ ساز و کاری در این رابطه تعیین کرد و مقرر شد معاونت آموزشی در این زمینه کار کارشناسی انجام دهد و آن را مجدد به شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی ارائه دهد.


وی در ادامه تاکید کرد: نامه اخیر مدیر کل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در خصوص "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" لازم بر اخذ نظرات کارشناسی بود و نمی بایست این نامه به عنوان مصوبه ابلاغ می شد چرا که هنوز نهایی نشده بود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: ابلاغ مصوبات ساز و کار مشخص دارد؛ در واقع اگر مصوبه ای ابلاغ شود یا در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور آن را اعلام می کنیم و یا به صورت اطلاعیه به دانشجویان اطلاع رسانی می کنیم. اگر چه وزارت علوم اعلام کرد که نهایی شدن این مصوبه بعد از کار کارشناسی ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرد: هنوز اقدامات کارشناسی در خصوص مصوبه فوق صورت نگرفته است. در شورای سنجش پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز نمایندگانی از دو مجموعه وزارت بهداشت و علوم حضور دارند، بنابراین من نمی توانم به عنوان دبیر شورا نظر خودم را در این خصوص اعلام کنم .

خدایی با بیان اینکه در خصوص مصوبه "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" باید تصمیمی گرفته شود که به نفع کیفیت آموزشی کشور باشد، گفت: در حال حاضر استدلالی که در تایید این مصوبه می شود این است یک سری از رشته‌های ما بین رشته‌ای هستند بنابراین مشخص کردن نوع لیسانس در این رشته ها مفهومی ندارد. طبیعتا آنچه که مهم است بخش بدون رقابت و پذیرش "بدون آزمون" دانشگاه‌ها است که داوطلب فارغ از نوع رشته مقطع کارشناسی می تواند رشته هی بدون آزمون را انتخاب کند . بنابراین دانشگاه‌ها معتقدند کسانی که وارد این رشته های بدون آزمون می‌شوند حداقل‌های علمی لازم را ندارند و با تصویب و اجرای این مصوبه این اشکال از نطر آنها رفع می شود.

وی همچنین با بیان این که دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها پایه تحقیقی دارند، افزود: دانشگاه ها این فرصت را ندارند تا به دانشجویان رشته های بدون آزمون سایر مقاطع غیر مرتبط آموزش دهد تا حداقل‌های رشته جدید را یاد بگیرند و این کمبودها نیز با پیشنهاد جبران نمی شود. بنابراین یک سری دانشگاه ها معتقد هستد می شود محدودیت‌هایی بر اساس نوع رشته لیسانس برای کسانی که وارد این رشته ها در دوره کارشناسی ارشد می شوند، اید اعمال گردد.

دبیر شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در پایان خاطر نشان کرد: این شورا در کلان و بطور کلی "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" را پذیرفته است. اما هنوز ساز و کار عنوان شده برای اجرایی شدن آن را نپذیرفته است. ممکن است در جلسه آینده شورا به این مصوبه نیز پرداخته شود باید دید دستور جلسه شورا چه خواهد بود.

 

مسئولان آموزش عالی چه می کنند با این همه تعارض؟


در نهایت تمام تعارضات ابراهیم خدایی آب پاکی را به دست دانشجویان ریخت و از موافقت کلی شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی با موضوع مرتبط بودن رشته‌ها برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد خبر داد و به تناقض گویی های مسئولان پایان داد!


تناقض گویی مسئولان آموزش عالی از نداتشن نگاه تخصصی و هماهنگی این دستگاه ها که در یک راستا عمل می کنند، خبر داد خبری که عدم مدیریت درست و ناهماهنگی مسئولان این دستگاه اجرایی در اطلاع رسانی یا عدم اطلاع رسانی از تصمیمات درون سازمانی، منجر به این شد که طی ساعات گذشته دغدغه‌ای به دغدغه‌های موجود داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و مخاطبان آموزش عالی اضافه شود.


اما نکته قابل توجه این تصویب غیرکارشناسی بودن آن است، اکنون باید منتظر ماند و دید آیا این مصوبه توسط مسئولان فعلی و یا مسئولان آینده که از سوی دولت جدید انتخاب خواهند شد، اجرایی می شود و کم و کیف آن چگونه خواهد بود!


انتهای پیام/

کد خبر: ۹۳۲۴
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha