۳۴۴۷۶۳۱
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ رضا نقی زاده با اشاره به سیاست‌های راهبردی ۹ گانه حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بحث گسترش، تقویت و ماموریت گرا شدن نهادهای پژوهشی و انجمن‌های علمی، انجام فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد نیاز محوری از جمله سیاست‌های مهم حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین توجه به حوزه‌های مطالعات بنیادی در علوم پایه و علوم انسانی، ارتباط با جامعه و صنعت، توسعه زیر ساخت‌های فناوری و امکانات مورد نیاز جهت توسعه کسب و کارهای کارآفرین و دانش بنیان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و بحث فرهنگ پژوهش و جامعه محوری از دیگر سیاست‌های حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم است.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از راه اندازی پنجره واحد خدمات پژوهشی، فناوری و نوآوری برای پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی اشاره کرد و گفت: در برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد یکی از مسائل جدی نحوه پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی اعم از اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران، فناوران، نخبگان و یا نهادهای حقوقی مثل دانشگاه‌های، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری برای انجام امور پژوهش و فناوری است که در این راستا به زودی این پنجره واحد شروع به کار خواهد کرد.

نقی زاده خاطرنشان کرد: برای این کار در گذشته سامانه‌های متعدد و درگاه‌های مختلفی برای پاسخگویی داشتیم اما بر اساس برنامه راهبردی که در سال جاری پیش بینی شده، بنا داریم یک پنجره واحد خدمات پژوهش و فناوری وزارت علوم راه اندازی کنیم که به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: از این پس هر یک از اعضای جامعه علمی کشور که با وزارت علوم با هر ماهیتی کاری داشته باشد در سامانه و از طریق همین پنجره واحد می‌تواند نیازهای خود را مطرح کند.

وی با اشاره به برنامه دیگر این معاونت برای اجرایی کردن سیاست انجام فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد نیاز محوری گفت: در همین راستا بنا داریم به پژوهشگران دوره دکتری روزانه دولتی که تمام وقت در دانشگاه حضور دارند، حقوق بدهیم که منبع پرداخت این حقوق از محل قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت، قرارداد اساتید با صندوق‌های توسعه علمی عمومی، درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها از محل حق السهم درآمد شرکت‌های دانش بنیان و فناور و حمایت‌های مالی غیر دولتی همچون وقف خواهد بود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در سال جاری برای شروع این اقدام با هماهنگی مجلس شورای اسلامی، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که البته هنوز تخصیص داده نشده است و امیدواریم با تخصیص بودجه مذکور نسبت به اعلام فراخوان و آغاز این برنامه مهم ملی اقدام کنیم.

نقی زاده اظهار امیدواری کرد با اجرایی کردن این طرح بتوانیم نهضت تحول در ماموریت گرایی و نیازمحوری جامعه علمی در دوره تحصیلات تکمیلی را آغاز کنیم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یکی دیگر از برنامه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم را تعریف ساز و کاری جدید برای توسعه پارک‌ها و مراکز رشد به خصوص راه اندازی پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: هدف این است که از این طریق مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان و دانش آموختگان در حوزه فناوری و کارآفرینی دانشگاه را در یک بازه زمانی ۴ ساله به ۳ برابر شرایط فعلی ارتقا دهیم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۹۲۶۴
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha