۱۸۸۸۱۷۰

به گزارش تهران پرس؛ فرهنگ در پدیده ها و رفتارهای اجتماعی تجلی می یابد و تمامی علی شیرازی در یادداشتی نوشت: فرهنگ یک مفهوم پیچیده و تفکر جمعی جامعه است که شامل ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش ، باورها ، هنرها ، فنون ، اخلاق ، قوانین ، آداب ، رسوم ، ضوابط ، کنش ها ، توانایی ها و عادت های افراد است که آنان در برابر آن ، وظایف و تعهداتی بر عهده دارند .




   هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می کند .

   فرهنگ در پدیده ها و رفتارهای اجتماعی تجلی می یابد و تمامی امور اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی ، مادی و معنوی را متاثر می سازد و بر ساختار اقتدار ملی اثر گذار است .

   مقوله فرهنگ از نظر تاثیرش در آینده یک ملت و یک کشور ، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست .

   فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیم های کلان کشور ؛ مانند روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشور ، حضور و جریان دارد .

   دولت و مجموعه حکومت و مسئولان رده بالای نظام نمی توانند خود را از فرهنگ برکنار بدارند . فرهنگ ؛ بخش لاینفک مسئولیت مدیران در جامعه دینی و کشور جمهوری اسلامی ایران است .

   ما مسئولیت داریم فرهنگ را بشناسیم ، ناصوابش را اصلاح کنیم ، ضعفش را تقویت کنیم ، دست نفوذی را از دامان فرهنگ قطع نماییم .

   سیاست های کلان آموزشی و علمی و معنوی و اخلاقی دستگاه ها بر عهده مسئولان کشور ؛ خصوصا متصدیان قوه مجریه است .

   نظام دینی ما با تکیه به فرهنگ دین بر سر کار آمد ، و برای تداوم و پیشرفت آن نیز بایستی بر فرهنگ دینی تکیه کرد .

   سیاست گذاری فرهنگی ، برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی ، توسعه و پیشرفت فرهنگی ، کار آفرینی فرهنگی ، مسئله شناسی فرهنگی و آموزش فرهنگی تکلیف مسئولین حکومتی است و آنان باید مطابق با دین به این موضوعات توجه کنند و اولویت اول کاری خود را فرهنگ و کار فرهنگی قرار بدهند .

   طبق دستور صریح رهبر حکیم و شایسته انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای ، اولویت اول در بودجه ریزی کشور و در نهاد ها و ارگان ها ، بودجه فرهنگی است .

   تدبیر به زمین مانده ای که به علت عدم درک درست از فرهنگ ، بسیاری از بزرگان کشور را در غفلت قرار داده است .

   امروز روز بازگشت به عرصه اولویت ها و درست کردن اشتباه هاست .

   فرهنگ دارای سه نظام وابسته به یکدیگر است :

   ۱.نظام شناخت ها و باورها ؛

   ۲.نظام ارزش ها و گرایش ها ؛

   ۳.نظام رفتارها و کردارها

   اگر ما در نظام دینی و در نهادها و سازمان ها و وزارت خانه ها و ارگان ها به فرهنگ نپردازیم و نظام بودجه ریزی فرهنگی را اصلاح نکنیم ؛ در نظام شناختی و ارزشی و رفتاری مردم خدشه ایجاد کرده ایم و آنان را از رسیدن به کمال مطلق منع نموده ایم .

   یک پارچگی قوا و مهم تر سرباز بودن روسای قوا و تبعیت آنان از ولایت ، ایجاب می کند در دوران جدید گام های بلندی برای فرهنگ کشور برداریم .

   به یقین با توجه به فرهنگ و اصلاح فرهنگی ، مبانی دین در جامعه پررنگ ، رویگردانی از فرهنگ غرب و فرهنگ مصرف گرایی باب و سبک زندگی اسلامی در جامعه رونق می گیرد .

   آن چیزی که بارقه امید را در دل مردم جهان کاشت ، فرهنگ ملت ایران بود . توجه به فرهنگ را جدی بگیریم و برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم .

کد خبر: ۹۰۱۸
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha