۴۲۲۹۰۱_۵۴۶
 

محمدرضا سبزعلیپور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس درباره نگاه رویکردی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم عنوان کرد: رئیس جمهور منتخب باید شخصی را برای وزارت اقتصاد معرفی کند که کارآمد، متخصص، دانا و بدون حاشیه باشد.

 

 

لزوم توجه وزیر اقتصاد آتی به موضوع بورس، بانک، مالیات و گمرک

 

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: وزیر اقتصاد جدید باید در بخش های مختلف وزارت اقتصاد تیم های تخصصی تشکیل دهد که اعضای آن کارآمد، کارکن و دلسوز و متخصص در عرصه اقتصادی باشند. نه اینکه به صورت اتوبوسی دوست و رفیق و باند خود را بر سرکار بیاورد.

 

سبزعلیپور با اشاره به اولویت های وزارت اقتصاد دولت آتی بیان کرد: مهمترین اولویت های وزارت اقتصاد؛ بورس، بانک، امور مالیاتی و گمرک است. وزیر اقتصاد باید اهتمام جدی به این چهار بخش داشته باشد تا بتواند وضعیت آنها را سروسامان دهد.

 

 

عملکرد اشتباه و مهندسی شده دولت در بورس

 

وی با اشاره به مشکلات سازمان بورس عنوان کرد: متاسفانه دولت فعلی با عملکرد اشتباه و تقریبا مهندسی شده سازمان بورس را به بحران کشید و مردم بسیاری را متضرر کرد.اکنون وضعیت به گونه ای است که بورس به یک موضوع حاد در کشور تبدیل شده و مسائل مختلف کشور اعم از اقتصادی و سیاسی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی در ایام انتخابات مبنی بر بازگرداندن مجدد اعتماد به بورس مطرح کرد: وزیر اقتصاد باید یک تیم منسجم و مدیر مناسبی برای سازمان بورس درنظر گیرد و هم زمان با مسئولین دولت نیز برنامه ریزی مداوم داشته باشد. چون مشکل بورس به تنهایی قابل اصلاح نیست و از دست وزیر اقتصاد نیز به تنهایی کاریی برنمی آید.

 

سبزعلیپور تاکید کرد: بایستی در دولت جدید این اراده وجود داشته باشد که سازمان بورس را هر چه سریعتر سر و سامان دهد و آرامش را به مردمی که زندگی خود را باخته اند و دچار وضعیت بحرانی شده اند، برگرداند.

 

 

سیستم بانکداری کشور به سمت شعار سال پیش رود

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضعف سیستم بانکداری در کشور عنوان کرد: در هر دولتی که روی کار می آید علی الخصوص دولت فعلی، اعضای هیئت مدیریه و مدیران عامل بانک ها متاسفانه از منسوبین، دوستان و وابستگان دولت انتخاب می‌شوند که در بسیاری موارد هیچ تخصصی ندارند. این مسئله بانکداری را به سمت بحران کشانده است.

 

سبزعلیپور تصریح کرد: دولت جدید و وزارت اقتصاد بایستی در ابتدای کار خود این دست مدیران را کنار بگذارد و افراد کارآمد، متخصص و بدون حاشیه را جایگزین آنها کند تا بانک ها بتوانند خدمات درستی ارائه دهند و از بحرانی که در آن بسر می برند، خارج شوند.

 

وی با انتقاد از رویه دولت در امر بانکداری مطرح کرد: دولتمردان اکنون بانک ها را حیات خلوت خود کرده اند و به دلیل آنکه وابستگان خود را در بانگ ها گمارده اند، هر کاری که دلشان بخواهند انجام می دهند. امیدواریم دولت آینده از این رویکرد دوری کند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز تاسف نسبت به اینکه فلسفه و تفکر امروز بانک‌ها بر مبنای تولید نیست، خاطرنشان کرد: این تفکر بانک ها بایستی به سمت شعار سال تغییر رویکرد دهد و امیدواریم وزیر جدید اقتصاد رویکردهای اشتباه بانک ها را اصلاح کند و با انتخاب افراد سالم و متخصص، خدمات و فرهنگ بانکداری را در مسیری قرار دهد که بر مبنای شعار سال در راستای «حمایت از تولید و رفع موانع آن» باشد.

 

 

نارضایتی‌های مردم از سازمان مالیاتی و گمرک

 

سبزعلیپور در ادامه به نارضایتی مردم از سازمان مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت به دلیل آنکه نمی تواند درآمدهای خود را از طریق نفت و پتروشیمی تامین کند، با اخذ مالیات از مردم آنها را تحت فشار قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: شرایط کرونا موجب کساد کسب و کار مردم شده و سازمان مالیاتی نیز این موضوع را در نظر نمی گیرد که این امر موجب فشار مضاعف بر مردم و  نارضایتی آنها شده است که وزیر جدید اقتصاد بایستی این موضوع را در اولویت رسیدگی قرار دهد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از وضعیت گمرک کشور بیان کرد: بروکراسی های حاکم بر گمرک و عدم اجرای درست قانون موجب نارضایتی های فراوان مردم شده است که می طلبد وزیر اقتصاد جدید به این موضوع نیز رسیدیگی جدی داشته باشد.

 

سبزعلیپور در پایان خاطرنشان کرد: اگر این چهار بخش اصلاح شوند، مطمئنا دولت می تواند ۵۰ درصد رضایت مردم را جلب کند و دولت آقای رئیسی به یکی از دولت های موفق تبدیل شود. از همین رو دولت آینده بایستی تمام اهتمام خود در بحث اقتصاد را متوجه این چهار بخش کند.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۸۵۳۶
۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha