به گزارش تهران پرس، محسن زنگنه در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت آینده کشور را در شرایط بسیار سختی تحویل می‌گیرد، اظهار داشت: ما مشکلات اقتصادی بسیار زیادی داریم و دولت روحانی تعهدات بسیار زیادی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرده است.
۶c52f9b1-97a6-4f76-9e3c-035295f476dd







به گزارش تهران پرس، محسن زنگنه در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت آینده کشور را در شرایط بسیار سختی تحویل می‌گیرد، اظهار داشت: ما مشکلات اقتصادی بسیار زیادی داریم و دولت روحانی تعهدات بسیار زیادی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرده است.



نقدینگی و کسری بودجه کشور شدید است


وی بیان کرد: دولت سیزدهم در شرایطی حدود ۴۰ روز دیگر سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست می‌گیرد که بودجه، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد ناترازی دارد و با یک نقدینگی بالای ۳,۵۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه است. این دولت با تعهداتی مواجه است که دولت روحانی به جهت تأمین کسری بودجه خود ایجاد کرده است و مهمترین آن اوراقی است که طی چند سال گذشته و به خصوص در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای تأمین بودجه منتشر شده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت به طور میانگین حدوداً ماهی صد هزار میلیارد تومان هزینه دارد و بخش عمده‌ای از این هزینه در حوزه هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد خرج می‌شود. همچنین بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت برای پرداخت اصل سود و مبلغ اصلی اوراقی است که در سال‌های گذشته منتشر شده است.



دولت آینده کشور را در وضعیت آرامی تحویل نمی‌گیرد


زنگنه ادامه داد: همچنین دولت در طول هشت سال گذشته به وظایف خود برای تأمین منابع از جمله قانون مالیات‌های مستقیم و احکامی که ذیل آن وجود داشته است، عمل نکرده و وظایفش را برای توسعه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی گاز و نفت انجام نداده است و بر این اساس نمی‌توان گفت که دولت آینده کشور را در وضعیت آرامی تحویل می‌گیرد.


نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاملاً مشخص است که ما از لحاظ مالی به شدت با کسری بودجه مواجه هستیم، گفت: همچنین متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای تأمین منابع پایدار که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، در طول هشت سال گذشته دیده نشده است.



اقدامات دولت روحانی توجیه اقتصادی ندارد


وی ادامه داد: علاوه بر این، دولت روحانی اصرار دارد که تا روز آخر یکسری از اقدامات خود را همچنان انجام دهد که توجیه اقتصادی ندارد. این دولت در دو ماه ابتدایی امسال مطابق با آمار بانک مرکزی و همچنین آمار سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری در منابع دارد و در این شرایط حقوق کارمندان را افزایش داد و لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه کرد. دولت با این کار خود عملاً انتظارات هزینه‌ای جامعه را هم افزایش می‌دهد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین ما وضعیت مطلوبی از لحاظ درآمدهای ارزی نداریم و عدم موفقیت دولت در تعاملات بین‌المللی باعث شده است که ما نتوانیم پول حاصل از فروش نفت خود را از برخی از کشورها بگیریم.








اجرای FATF و مسدود شدن راه‌های دور زدن تحریم‌ها


وی افزود: دولت بدون نظر مجلس و فراتر از اختیارات قانونی خود بسیاری از مواد FATF را اجرایی کرده است و با این اقدام خود باعث شده است که بسیاری از منافذ و مسیرهایی که ما برای تأمین ارز کشور و دور زدن تحریم‌ها طی ۳-۲ دهه قبل مورد استفاده قرار می‌دادیم، عملاً مسدود شود و دولت یک نوع انحصارگرایی در بازار ارز را از طریق بانک مرکزی ایجاد کرده است.


زنگنه گفت: وضعیت کشاورزی و دامداری ما هم بسیار اسفبار است و اولین بحران‌های دولت آینده تأمین خوراک دام، آرد و گندم است. همچنین به جهت خشکسالی که وجود دارد و عدم تأمین و پیش بینی‌های لازم در این باره، امروز در روستاها و شهرها با مشکل تأمین آب مواجه هستیم و همچنین دامداران هم با مشکل تأمین خوراک دام مواجه هستند.


نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخلاف ادعای دولتمردان فعلی، دولت سیزدهم در یک شرایط بسیار سختی سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست می‌گیرد. روحانی در ابتدای تحویل دولت یازدهم گفت که خزانه خالی است در حالی که خزانه خالی نبود و الان باید بگوییم که متأسفانه تعهداتی که دولت روحانی ایجاد کرده است، بسیار زیاد است و با کسری بودجه شدیدی مواجه هستیم که شرایط بسیار بحرانی را در انتظار دولت آینده قرار داده است. البته امیدواریم با یک حرکت جهادی و انقلابی، دولت آینده بتواند بر این مشکلات فائق آید.








روحانی و جهانگیری به تصمیمات کارشناسی بدنه دولت توجه نمی‌کنند


زنگنه با بیان اینکه باید با بانیان وضع موجود برخورد شود و آنان باید پاسخگوی ترک فعل و عملکرد ضعیف خود باشند، گفت: روحانی و جهانگیری در بسیاری از اوقات برخلاف نظر کارشناسی بدنه دولت تصمیم‌گیری می‌کنند. به این معنا که گاهی اوقات بدنه کارشناسی دولت راهکاری را ارائه می‌دهد و هیئت دولت آن را به تصویب می‌رساند و رئیس جمهور هم آن را ابلاغ می‌کند که در اینجا نمی‌توانیم فردی را متهم کنیم اما متأسفانه برخی از دولتمردان به ویژه روحانی و جهانگیری به کرات در حوزه‌های مختلف برخلاف نظرات کارشناسی بدنه دولت تصمیم‌گیری و اقدام کردند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مؤید این مسئله آن است که ارز ۴۲۰۰ تومانی خسارت حدود ۶۰ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور وارد کرد، این در حالی است که اکثر وزرای دولت دوازدهم با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت مخالف هستند. در واقع، رئیس جمهور و معاون اول وی این تصمیم را بدون توجه به نظرات کارشناسی دیگر اعضای هیئت دولت گرفتند که از مصادیق ترک فعل است و حتماً باید در این باره پاسخگو باشند.








اعمال نفوذهای سیاسی باعث کسری بودجه شده است


نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین دولت در کنترل بیماری کرونا به ویژه در ایام نوروز امسال عملکرد بسیار ضعیفی داشت و به نظرات کارشناسان هیچ گونه توجهی نکرد و رئیس جمهور دستور داد سفرها آزاد شود. یکی از دلایل کسری بودجه زیادی که با آن مواجه هستیم، اعمال نفوذهای غیرکارشناسی است که اکثراً هم جنبه سیاسی دارد.


وی تأکید کرد: شاه کلید برنامه‌های رئیس جمهور منتخب، مبارزه با فساد است و انتظار ما از دولت آینده به عنوان یک دولت انقلابی این است که به طور جدی این سنت حسنه را به وجود آورد تا هر دولتی که کارش به اتمام می‌رسد، در منظر نقد و مطالبه واقعی مردم قرار گیرد و پاسخگوی عملکردش باشد.






انتهای پیام/الف

کد خبر: ۸۳۸۹
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha