به گزارش خبرنگار تهران پرس، تهران حدود ۲۷۵ گود پر خطر دارد که به «بسیار پرخطر»، «پرخطر»، «میان‌خطر» و «کم‌خطر» دسته بندی می شوند، مالکان اغلب گودهای پرخطر تهران نهادهای دولتی و حکومتی هستند.

یکی از این گودها، ۱۵ سال است که در منطقه ۱۵ تهران رها شده است، یکی از اهالی محل در گفت‌و‌گو با خبرنگار تهران پرس بیان می کند که با وجود پیگیری‌های انجام شده هنوز صاحب این گود به درستی مشخص نیست، اما در این گود برخی از اموال و زباله های شهرداری انباشته شده است.

وی می افزاید برای ایمن سازی این گود واقع در خیابان سید جواد از سال ۸۵ تا کنون با شهرداری، شورای شهر و استانداری تهران مکاتبات زیادی از سوی شهروندان این منطقه صورت گرفته است اما متاسفانه این پیگیری ها به نتیجه نرسیده است.

سید محمد یکی دیگر از ساکنین این محل خاطرنشان می کند: گودها در شهر تهران محل امنی برای معتادان متجاهر و اراذل و اوباش است که شهر را برای شهروندان ناایمن می کنند.

وی در ادامه می گوید که گود رها شده نیز در خیابان سیدجواد نه تنها منجر به ناامنی محل شده است، بلکه تجمع حشرات موزی و موش ها نیز منجر به آلودگی‌های محیط زیستی هم شده است و که با وجود اعتراض و پیگیری مردم این منطقه مسئولان ذی ربط نسبت به حل این معضل گامی برنداشتند.

این شهروند می افزاید که در این دوران کرونایی این مکان مخروبه در منطقه به مرکزی برای انتشار آلودگی‌های میکروبی و عفونی تبدیل شده است و بسیاری از اهالی ساکن در اطراف این مکان مخروبه با انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها، دست و پنجه نرم می کنند. انتظار داریم مسئولان شهرداری همت کنند و به وضعیت نابسامان این محل رسیدگی کنند.

"محله محوری" تا پایان پنجمین دوره مدیریت شهری تنها شعاری باقی ماند

تاکید مدیرت شهری فعلی به پروژه های انسان محور با وجود گودهای رها شده و اظهارات شهروندان منطقه ۱۵ و دیگر مناطق تهران در حد شعاد باقی مانده است و حتی شهروندان تهرانی بر این باورند که کارهای صورت گرفته توسط این شورا صرفا امور نمایشی بوده است که به هیچ یک از معضلات و مشکلات شهروندان تهرانی پاسخ درستی نداده است.

راهکار سریع شهرداری برای پرکردن گودهای رهاشده

به گفته مدیران شهری به ‌لحاظ حقوقی برخی از این گودها را می‌شود پر کرد. ماه‌هاست که این هشدار از سوی شهرداری به صاحبان این گودها داده شده است که اگر متولیان و صاحبان دارای این املاک که گودهای پرخطر دارند، در مدت‌زمان کوتاهی اقدام به ایمن‌سازی نکنند، شهرداری تهران رأسا یا از طریق پرکردن توسط خاک یا ایمن‌سازی با هزینه‌ خود اقدام خواهد کرد و در اصل این یکی از رویکردهای جدی است.

قرار بود تا پایان سال گذشته هیچ گود پرخطری در تهران وجود نداشته باشد و همگی تعیین‌ تکلیف شوند.‌ آن‌طورکه عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، در یک نشست خبری گفته بود؛ به مالکان گودها اخطار داده شده که یا سریع‌تر ساخت‌وساز را آغاز کرده و گود را ایمن کنند یا اینکه شهرداری خود وارد عمل می‌شود و گود را با خاک پر ‌می‌کند.

طبق بند ١۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، زمانی که امکان پرداخت هزینه ایمن‌سازی‌ گود از سوی مالک وجود نداشته باشد، شهرداری برای حفظ ایمنی شهروندان باید هزینه را پرداخت کند و بعد از آن با توجه به نرخ تورم با ١۵ درصد بالاسری، هزینه را از مالک دریافت کند.

با این وجود هنوز در سطح شهر تهران ما شاهد گودهای پرخطر و کم خطری هستیم که به حال خود رها شده اند و مدیران شهری نه تنها نسبت به حل این معضل اقدامی انجام نمی دهند بلکه برخی گودها محلی برای زباله های شهری و حتی به انباری از زباله ها و اضافات شهرداری تبدیل شده است.

انتظار می رود شهرداری تهران در روزهای پایانی کار خود نسبت به "انسان محوری" و "محله محوری" و شعار خود «تهران شهری برای همه» جامه عمل بپوشاند و نسبت به ایمن سازی محل ها اقدام کند.


عکاس: آقای حسین یگدل
کد خبر: ۸۳۵۹
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha