IMG14593100

 

به  گزارش تهران پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: اگر مدیران قصور و تکلیفی داشته باشند یعنی مرتکب قصور شده اند.

 

وی ادامه داد: در دوره اخیر بحث ترک فعل‌ها مورد توجه قرار گرفت باید بررسی شود چرا مسئولان به قانون عمل نمیکنند و آیا این قصور ناشی از کم کاری بوده یا کمبود امکانات و هرکجا کم کاری مسئولان مشاهده شود قابلیت پیگیری دارند.

 

منتظری بیان کرد: جرم عبارت است از فعل یا ترک فعل و هرکسی حتی اگر مسئولیتش هم تمام شود باید مسئول کم کاری خود باشد.

دادستان کل کشور درباره دادسرا هم گفت: خدمت به مردم در دستگاه قضایی وظیفه ما است و یکی از موضوعات مورد تکلیف تکریم ارباب رجوع و کرامت آن‌ها است.

 

وی ادامه داد: برای آنکه مردم و مراجعان دستگاه قضا که حقشان برخورداری از عدالت است چه در حوزه اداری، صدور و اجرای حکم وظیفه داریم آنگونه که شایسته مردم است در خدمت مردم برای اجرای عدالت باشیم.


 


منتظری با اشاره به اجرایی شدن این هدف بیان کرد: مردم خودشان بهترین کمک را به ما می‌کنند تا این امر به درستی اجرا شود مردم بهترین ناظر هستند و برای اینکه بدانند دستگاه قضا می‌خواهد در اختیار مردم باشد تسهیلاتی برای  آن‌ها ارائه داده ایم تا خود مردم به عنوان ناظر اشکالات را به ما منعکس کنند.

 

وی افزود: در دادستانی کل کشور سامانه‌ای وجوددارد که تمام مردم از سراسر کشور می‌توانند شکایات خود را به سامانه ما ارجاع دهند،در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار و یکصد ورودی به این سامانه داشته ایم.

 

دادستان کل کشور تصریح کرد: از مردم این انتظار را دارم که بهترین گزارشگر باشند.

 

منتظری دربارا حقوق عامه بیان کرد: بخش قابل توجهی از حقوق عامه در قوانین آمده است در طی سال‌های اخیر که صیانت از حقوق عامه مورد توجه قرار گرفته گام‌های ارزشمندی برداشته ایم.

 

وی گفت: موضوع حقوق عامه باید برای مردم تشریح شود تا زمانی که مردم به حق خود آشنا نباشند نمی‌توانند احقاق حق کنند،اکنون در دستگاه‌ها پیش نویس قانون تدوین شده است.

 

دادستان کل کشور اظهار کرد: به لحاظ ساخت بستر‌های مناسب و برخورد با مشکلات اقدامات متعددی انجام گرفته است در راستای حقوق عامه ابتدا فرهنگ سازی اهمیت بسزایی دارد و سپس قوه قضائیه باید وارد عمل شود و از همه مهمتر همکاری تنگاتنگ مردم در این حوزه نقش بسزایی دارد.

منتظری گفت: در طول سال گذشته توانستیم حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و سواحل رودخانه هارا رفع تصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا هم حقوق عامه را دنبال کردیم،اظهار کرد: برخورد با این پدیده مستلزم انجام وظیفه توسط دستگاه‌های مختلف است و از صنایع، شهرداری‌ها تا محیط زیست و سایر دستگاه‌ها هرکدام وظایفی دارند که جلساتی با آن‌ها تشکیل شده است و امیدواریم در دولت آینده زمینه همکاری‌ها بیشتر شود و با این پدیده مقابله کنیم.


 

 


منتظری گفت: مقابله با معادن خواری، برداشت‌های غیر مجاز، تخطی از قانون مسائلی است که ما در دادستانی کل کشور آنهارا دنبال می‌کنیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره سایت‌های شرط بندی و قمار که از طریق شبکه بانکی داخل اداره می‌شوند،بیان کرد: درخصوص فضای مجازی حرف زیاد داریم وقتی می‌گویم فصای مجازی عده‌ای می‌گویند فیلترینگ، اما عده‌ای که وظیفه اداره این فضا را دارند حرف‌هایی می‌زنند که اصلا هدف ما نیست.

 

منتظری تصریح کرد: فضای مجازی رها است و در این فضا سو استفاده گران وارد عمل می‌شوند، اما در معاونت فصای مجازی دادستانی کل توانستیم گام‌های خوبی برداریم و در این خصوص سامانه شناسایی هوشمند باغ داری الکترونیک داشته ایم، اما در طول یکسال اخیر توانسته ایم با قمار مقابله کنیم، اما گاهی اوقات این افراد از بستر‌های غیر قابل شناسایی استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: مردم خودشان کمک بسزایی در حوزه مقابله با قمار کردند و از مردم خواهش میکنم اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دهند تا با مدیریت بهتر فضای مجازی با قمار مقابله کنیم.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه سیتم بانکی در برخورد با قمار همکاری خوبی با ما داشته است،گفت: قمار بازان از بستر‌های قابل شناسایی و غیر قابل شناسایی استفاده میکنند و ما با بستر‌های قابل شناسایی مقابله میکنیم.

 

منتظری با اشاره به برخورد با نفوذ گفت: نفوذ عوامل خارجی در بخش‌های تصمیم گیری بحثی جدا است و نفوذ دیگری هم در حوزه بررسی پرونده‌های قضایی است یکی از موارد مهمی که با آن مقابله می کنیم بحث نفوذ در دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: از مردم میخواهم جایی که با نفوذ برخورد کردند به ما بگویند ازجمله مصادیق برخورد با فساد، برخورد با نفوذ است هرکسی که بخواهد در فرایند رسیدگی عادلانه پرونده‌های قضایی وارد شود مورد برخورد قرار می‌گیرد.

 

دادستان کل کشور با اشاره به حوزه تولید،یادآور شد: یکی از تلاش‌های جدی ما حمایت از تولید و کارگران است،در مجموع طی سال‌های گذشته نزدیک به ۲ هزار مراکز تولیدی را احیا کردیم و در دادستانی کل هزار و سیصد و هفتاد و پنج مورد از مراکز تولیدی در دادسرا‌ها رفع مشکل شدند.


 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


انتهای پیام/الف

کد خبر: ۸۳۲۷
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha