به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ سومین برنامه دمنوشی برای شهر مقرر بود با حضور «الهام فخاری»، «مجید فراهانی» و «علی اعطا» از لیست ائتلاف اصلاح طلبان امروز (یکشنبه ۲۳ خردادماه) برگزار شد.
۲۰۲۱۰۶۱۳_۲۱۱۸۵۸

به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ سومین برنامه دمنوشی برای شهر مقرر بود با حضور «الهام فخاری»، «مجید فراهانی» و «علی اعطا» از لیست ائتلاف اصلاح طلبان امروز (یکشنبه ۲۳ خردادماه) برگزار شد.


در ابتدای برنامه، فراهانی کاندید شورای شهر تهران، تنها مهمان حاضر در این برنامه به معرفی و سوابق کاری خود پرداخت.

گفتنی است؛ الهام فخاری در این برنامه حاضر نشد و علی عطا نیز در دقایق پایانی این برنامه حضور یافت.


فراهانی: نام گذاری معابر در شورای پنجم دیده شد


مجید فراهانی، علی عطا و الهام فخاری از فهرست ائتلاف اصلاح طلبان و عضو شورای شهر تهران نیز هستند.


در ابتدای این برنامه اینترنتی مجید فراهانی، عضو فعلی شورای شهر تهران و کاندیدای شورای شهر آتی گفت: تمرکز اصلی من مدیریت پروژه است. لیست جمهوری مربوط به جبهه اصلاح طلبان است، این جبهه متعلق به ۳۰ جبهه اصلاح طلب است که حضور و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس و شورای شهر از جمله اهداف این جبهه است.


وی افزود: متاسفانه احراز صلاحیت کاندیداهای مورد تایید جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری تایید نشد از همین رو تاکنون اینجا که از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده است.


این اصلاح طلب خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲ هزار نفر از تهران در سامانه اصلاحات برای حضور در لیست شورای شهر تهران اصلاحات ثبت نام کردند که پس از بررسی های انجام شده لیست ۲۱ نفره اصلاح طلبان روز گذشته منتشر

شد.


این عضو شورای شهر تهران در دفاع از عملکرد این شورا و پاسخ به این شائبه که تنها دستاورد این شورا نامگذاری معابر تهران است، گفت: یکی از کارهایی که در گذشته به خوبی توسط شورای شهر ها انجام نشد، نامگذاری معابر تهران باعنوان شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد علاقه مردم بود؛ زمانی که این کار توسط شورای پنجم انجام شد، این کار از سوی مردم دیده شد‌


وی ادامه داد: دو هفته گذشته شهردار تهران گزارش تغییر و تحول در صحن علنی شورا اعلام کرد که در این گزارش دستاوردهای شورای پنجم شهر تهران را به خوبی می توان دید که علیرغم تمامی مشکلات مالی افتتاح ۳۰ ایستگاه مترو ، اتمام پروژه های نیمه تمام همانند تونل آرش اسفندیار و... صورت گرفته است.


جای خالی پروژه های کوچک مقیاس در تهران


فراهانی با اشاره به پروژه های کوچک مقیاس گفت: در بدو ورود به شورا انواع پروژه ها و نیازهای محلات را بررسی کردم، در شهر تهران دو نوع پروژه کلان و یا متوسط تعریف می شود. پروژه های کلان به صورت فرا منطقه ای همانند ساخت اتوبان و یا راه‌اندازی یک دریاچه است که توسط معاونت های شهرداری انجام می شود که این پروژه ها توسط معاونت های شهرداری انجام می شود؛ به طور مثال ساخت مترو توسط یکی از شرکت‌های وابسته به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک انجام می‌شود و یا ساخت پل و بزرگراه توسط معاونت مهندسی عمران شهرداری صورت می‌گیرد.


از تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس تا از زیر کار در رفتن مدیران شهری!


وی ادامه داد: پروژه های متوسط، نگاه منطقه‌ای دارند و به دست شهرداری مناطق به دست پیمانکاران انجام می‌شود. جای این پروژه‌ها در شهر تهران خالی بود و درخواست انجام این پروژه‌ها توسط شورایارها مطرح می‌شد و شورایارها در بازدیدهایی که داشتم اعلام می‌کردند که آیا شما هم به‌صورت نمایشی بازدید می‌کنید.


فراهانی اذعان کرد: از همین رو ساختار پروژه‌های کوچک مقیاس در سطح محلات را راه‌اندازی کردیم و برای پروژه ها بودجه اختصاصی در نظر گرفتیم. در سال ۹۹، ۳هزار میلیارد بودجه و در سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۰ درصدی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. عمده نگاه این پروژه ها به محلات کم برخوردار است. این پروژه‌ها توسط شورایاری محله، دفتر توسعه محلی، هیئت امنای محله و پیام های مردمی ثبت شده در ۱۳۷ و... تعریف می شود.


بودجه شهرداری از جیب مردم تامین می شود


این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری برای مردم است، زیرا صفر تا صد بودجه شهرداری مردم تامین می‌کنند، خاطر نشان کرد: این مردم هستند که عوارض و... پرداخت می‌کنند، مگر می شود مردم هزینه شهرداری را می پردازند از همین رو باید به عملکرد شهرداری تهران نظارت داشته باشند. در گذشته مدیران شهری در اتاق های در بسته تصمیم گیری می کردند و یا از خیابانی در حال عبور بودند می گفتند در این خیابان یک پل دو طبقه احداث کنیم!


فراهانی خاطر نشان کرد: اگر بودجه شهرداری توسط مردم تامین می شود، باید تعریف بودجه نیز توسط مردم انجام شود. مردم هر محله‌ای شورایار خود را انتخاب می‌کنند، این شورایارها منتخب مردم محله خود برای تعریف پروژه و رصد مشکلات هستند.


وی گفت: از شورایاری ها خواستم سه چالش و یک ابرچالش محله خود را برای ما احصا کنند، از ۳۵۴ محله تهران این مشکلات احصا شد و در قالب یک کتاب با عنوان مشکلات محلات به صورت اولویت بندی شده منتشر کردیم. تعریف پروژه های کوچک مقیاس راه حل مشکلات و چالش ها محلات تهران است.


پروژه های کوچک مقیاس مسیر سواستفاده برخی از شهرداران مناطق 


وی گفت: در این رویه، بعضی از شهرداران مناطق وظایف ذاتی خود را در قالب پروژه های متوسط و کوچک مقیاس تعریف می کردند، این شهرداران از اهداف شورا فاصله گرفته و امانت‌داری نمی‌کردند؛ در پی این تخلف چندین مرتبه در شورای شهر تذکر دادیم. از همین رو مقرر کردیم در صورتجلسه تعریف پروژه های متوسط باید به امضای شورایار باشد و تمامی محلات را بازدید کردم و تائید شورایاری ها در خصوص پروژه های کوچک مقیاسی که تعریف شده بود را گرفتم، بعضی هممی گفتند اصلا این پروژه محله ما نیست!


از ۳۰۰ جلسه شورای شهر، ۲۰۰ جلسه تذکر دادم!


فراهانی گفت: از هر سه جلسه شورای شهر من دو تذکر دادم، دو شهردار مناطق بخاطر همین تذکرات برکنار شدند. بیش از ۲۰۰ تذکر در جلسات صحن شورا به شهرداران مناطق داده‌ام.


این عضو شورای شهر گفت: ما باشیم یا نباشیم افتخار می‌کنم که تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس بنیان‌گذاری شده است. امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند. اگر من باشم اعتبار پروژه های محله محور را افزایش خواهم داد. در توسعه شهر ساخت پل و بزرگراه نیز مهم است، اما مشکلات محلات به چشم شهروندان آشناتر است و آن‌ها انتظار رفع این مشکلات را دارند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا شورایارها از یک باند و رانتی استفاده می‌کنند، گفت: تاسیس این شورایاری‌ها از جمله بهترین کارهای شورای شهر بود. در قانون اساسی عنوان شورای محل را داریم. قائده هرم شوراها در شهر، شوراهای محل است. در هر محله ای مردم شورای محلی انتخاب می کنند اما متاسفانه ۲۰ سال این سال قانون مغفول ماند و اجرا نشد.


این عضو شورای شهر در ادامه اظهار ‌‌کرد: در سال ۷۸ اصل شوراها احیا شد و شورای شهر احیا شد اما شورای محل احیا نشد. در نهایت با احیای شورای شهر، اعضای شورا متوجه این موضوع شدند که تعداد ۲۱ نفر عضو شورای شهر پاسخگوی نیازها و مشکلات شهر نیست. از همین رو شورایارها در محلات به رسمیت شناختند و در انتهای اولین دوره شورای شهر تهران اولین دوره انتخابات شورایاریها در تهران برگزار شد و تا کنون نیز این رویه ادامه دارد. در ۳۵۴ محله ممکن است برخی از شورایارها اشتباهاتی هم کنند و مشکلاتی نیز وجود داشته باشد؛ آیا شما انتظار دارید همه نماز شب خوان باشند و روزه آن ها ترک نشود؟ حتما از بیش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شورایار در تهران برخی به دنبال سواستفاده هستند.


فراهانی گفت: از همین‌رو شورای شهر تهران برای اولین بار مکانیزم هایی برای جلوگیری از سوء استفاده شورای آنها اتخاذ کرد؛ شورایار امکان دخالت در در معادلات مالی ندارد. هیچگونه ارتباط مالی بین شورایار ها و شهرداریهای مناطق نباید وجود داشته باشد. هیچ یک از شورایاران ها نمی توانند در شهرداری استخدام شوند. با اتخاذ بندهای مختلف راه های سوء استفاده شورایار ها را بسته ایم.


وی ادامه داد: آیا ما می‌خواهیم همه چیز انحصاری در دست شورای شهر و شهرداری باشد و یا اینکه می‌خواهیم کار مردم را به خود آنها واگذار کنیم؟ ما از اصل حضور شورایار ها دفاع می کنیم اما ممکن است این درخت تنومند آفت هایی نیز داشته باشد و ما باید با این آفت ها مبارزه کنیم. برای یک فرد بی‌نماز که درب مسجد را نمی بندند!


فراهانی با اشاره به کاهش هزینه اداره شهر توسط شورای پنجم صورت گرفته است، بیان کرد: ما معتقدیم که نباید شهر تهران گران اداره شود زیرا این شهر با عوارض مردم و با هزینه‌هایی که مردم متقبل می‌شوند اداره می‌شود. مردم با پرداخت این هزینه ها انتظار انجام پروژه های کوچک و بلند مقیاس در شهر هستند انتظار این را ندارند که تمامی این هزینه ها صرف پرداخت حقوق کارمندان شهرداری شود.


وی افزود: ساختار شهرداری در دوره‌های گذشته به شدت متورم شده بود، آقای الویری در همین خصوص بیان کردند که ۱۸ سال پیش شهرداری را با ۱۸ هزار نیرو تحویل داده اند، اما در ابتدای شورای پنجم نیروهای شهرداری به ۶۸ هزار نفر افزایش پیدا کرده بود! ۵۰ هزار نفر در عرض این ۱۸ سال به بدن شهرداری اضافه شده بودند. در این سال‌ها جمعیت شهرداری بیش از سه برابر شده بود، آیا جمعیت کل شهر تهران نیست سه برابر شده بود؟ آیا خدمات شهرداری سه برابر شده بود؟


فراهانی با بیان اینکه روزانه ۵۰ نفر برای استخدام در شهرداری به من مراجعه می کنند، گفت: من تا امروز هرگز کسی را در شهرداری استخدام نکردم، هر کسی به من نامه ای می نویسد به علت این که نماینده مردم هستم، نامه او را به مسئولان مربوطه ارجاع می‌دهم.


‏وی علت فربه شدن شهرداری را گسترش ساختار آن اعلام کرد و اذعان کرد: در شهرداری سازمان ها و اداره کل های زیادی وجود دارد. آیا میدانستی شرکت یادمان سازه شرکتی که برای ساخت برج میلاد راه اندازی شد، هنوز نیز فعالیت می کند.


این عضو شورای شهر در خصوص ادامه فعالیت شرکت سازنده برج میلاد بیان کرد برای این شرکت فعالیت های جدیدی تعریف شده است؛ اما این سوال مطرح است که آیا دیگر شرکت‌های شهرداری نمی‌توانستند این فعالیت ها را بر عهده بگیرند؟


طرح کمیته منابع انسانی شورای شهر به سرانجام نرسید


وی اذعان کرد: کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران طرحی برای کوچک ساختن ساختار شهرداری را ارائه کرد که متاسفانه این کار مطالعاتی به سرانجام نرسید و امیدواریم در اولویت شورای ششم قرار گیرد.


فراهانی در خصوص چرایی ادغام اداره کل ایثارگران و اداره کل رفاه شهرداری تهران بیان کرد: برای این چابک سازی  اداره کل ایثارگران و اداره کل رفاه شهرداری ارقام شدند.


وی گفت: نزدیک ۳۲ سال از اتمام جنگ تحمیلی می گذرد، اداره کل ایثارگران در شرکتها عمدتاً وظیفه پیگیری امور این عزیزان را دارند. با توجه به این که ۳۲ سال از اتمام جنگ تحمیلی می‌گذرد؛ عمدتا این ایثارگران بازنشست شده اند. اعتقاد ما این بود که این اداره کل میتواند در یکی دیگر از آنها اقدام شود. اداره کل ایثارگران شهرداری منحل نشده است بلکه به یک مرکز در یک اداره کل دیگر ادغام و  تبدیل به یک مرکز شده است.


فراهانی ادامه داد: معاونت منابع انسانی شهرداری تهران مجوز قانونی ندارد و بارها از سوی بازرسی کل کشور تذکر گرفته است و این سوال مطرح است که چرا شهرداری معاونتی را ایجاد کرده است که در مصوبه شورای شهر و یا سازمان امور استخدامی کشور و... را دارد. از همین رو گفته شد معاونت منابع انسانی شهرداری با معاونت مالی و یا معاونت برنامه ریزی آن سازمان ادغام شود. در نهایت تصمیم شورای شهر تهران این شد که معاونت منابع انسانی با عنوان معاونت سرمایه انسانی و برنامه ریزی در راستای چابک‌سازی شهرداری تغییر یافت.


این کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در خصوص لیست اصلاح طلبان بیان کرد: اولین مشخصه لیست جمهور جوانگرایی است، بیش از یک سوم این لیست خانم هستند، متاسفانه شهر تهران مردانه اداره می‌شود.


وی ادامه داد: تنها دو نفر از اعضای این لیست بیش از ۵۰ سال سن دارند‌. لیست هایی که مردان هستند نمی‌توانند پاسخگوی اداره شهر باشند.


در دقایق پایانی این جلسه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر فعلی و کاندیدای ششمین دوره این شورا در جلسه حضور یافت و گفت: لیست جمهور دارای افراد متخصص حوزه شهری است افرادی که در حوزه های اجتماعی و محیط زیست فعال اجتماعی بودند.


قول‌های سخنگوی شورای شهر به مردم


وی ادامه داد: جوان بودن لیست جمهور یکی دیگر از ویژگی های مهم این لیست است. من دو قول به مردم می دهم؛ یکی اینکه سرمایه اجتماعی مدیریت شهری را تقویت کنیم و دوم اینکه موضوع اعتماد مردم خیلی اهمیت دارد این خیلی مهم است که شهر مردم و شهروندان بدانند که در اتاق‌های بسته تصمیم‌گیری نمی‌شود ما سعی می کنیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.


وی تصریح کرد: گروه برنده در انتخابات صرفا نباید برنامه برای شهر بنویس از بلکه گروه پرنده باید به همراه مخالفین خود برای شهر برنامه بنویسند زیرا این برنامه باید برای تمامی شهروندان نوشته شود.


اعطا در پاسخ به این سوال که آیا لیست اصلاح طلب اگر رای بیاورد، از اصول گرایان استفاده خواهد کرد، گفت: شعار ما تهران شهری برای همه است این همه به معنای تمامی سلیقه‌های سیاسی جوانان مردان و زنان و... است. از همه مردم خواهش می‌کنم که پای صندوق های رای حاضر شوند.


انتهای پیام/

کد خبر: ۷۹۰۱
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha