۱۱۹۷۲۷۹_۱۶۲
حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس درباره وعده برخی نامزدها مبنی بر اختصاص یارانه نقدی به مردم بیان کرد: طرح یارانه نقدی حتی اگر امکان پذیر هم باشد، بسیار پرهزینه و آسیب زاست و همواره در هر جای دنیا با شکست روبرو شده است که یکی از دلایل شکست آن آسیب زدن به اخلاق کار است.

 

وی ادامه داد: در حالی که منابع محدود کشور، بجای اینکه صرف تولید شود و برای همان افرادی که مخاطب هستند، اشتغال ایجاد کند و ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد کشور فراهم آورد، وارد چرخه مصرف و از بین رفتن منابع می شود که آسیب جدی را به اقتصاد کشور وارد می کند.

 

راغفر افزود: امکان پذیری مسئله دادن یارانه، به خاطرمحدودیت های مالی بخش عمومی یک مسئله جدی است. افزون برآن تزریق این پول نیز به جامعه موجب ایجاد تورم می شود که همین تورم ارزش یارانه نقدی را کاهش می دهد.

 

این کارشناس اقتصادی درباره دلایل گرانی بنزین مطرح کرد: دولت های ایران در سه دهه گذشته برای تامین کسری بودجه های خود که ناشی از بی انضباطی مالی است، از دو طریق افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش قیمت ارز اقدام می کردند. افزایش بنزین نیز یکی از همین موضوعاتی بود که دولت ها دنبال می کردند.

 

راغفر ادامه داد: طبیعتا همه کسانی که در سیستم اقتصادی کشور حضور دارند باید این کسری را تامین و از افزایش قیمت ها حمایت کنند به دلیل اینکه توانایی اصلاح نظام مالیاتی را نداشتند و از سوی دیگر کسانی که باید مالیات دهند همان کسانی هستند که این سیستم اقتصادی را حمایت می کنند، بنابراین روی مسئله پرداخت مالیات ها و اصلاح نظام مالیاتی کمتر تاکید شد. از همین رو دولت ها تنها کاری که انجام دادند افزایش حامل های انرژی و قیمت ارز بود.

 

این کارشناس اقتصادی درباره اظهار نظر اخیر همتی نیز مبنی بر جبران کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم اظهار داشت: این نوع اقدامات از سوء مدیریت دولت ها در عرصه اقتصادی است که در سه دهه گذشته نیز دنبال می شد اما به شیوه های متعارفی در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

 

راغفر در ادامه تصریح کرد: قطعا آثار اجرای چنین اقداماتی مستقیما روی زندگی مردم است. بحران معیشتی امروز کشور نیز تماما به دلیل سیاست های اشتباهی است که دولت ها درپیش گرفته اند و برای جبران کسری بودجه های خودشان دست در جیب مردم کرده‌اند و عملا به اقتصاد و مردم آسیب های جدی زده اند.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۷۸۸۵
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha