۲۰۱۰۲۰۳
به گزارش تهران پرس، محمد مهدی حاج محمدی در نشست شورای قضائی استان فارس اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت‌های فقهی و حقوقی می‌توان با مجازات حداقلی مجرم را متنبه کرد و در مسیر توبه قرار داد.

حاج محمدی با اشاره به اصلاح مجرمین به عنوان مأموریت مشترک سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه تصریح کرد: شأن قاضی فقط معرفی مجرم به زندان نیست بلکه رصد و بررسی میزان تأثیرگذاری زندان و ملاحظه تغییرات شخصیتی مجرم نیز باید مدنظر باشد تا اگر زندانی شایسته تخفیف محکومیت و یا عفو و آزادی گردید، برایش اعمال شود.

عضو شورای عالی قوه قضائیه ادامه داد: همانطور که زندانی شدن بی دلیل یک فرد ولو کوتاه مدت مذموم است آزادی بدون دلیل و بدون اصلاح نیز مذموم و به ضرر زندانی، خانواده و جامعه است.

غربالگری سلامت زندانیان بطور مستمر در زندان‌ها اجرا می‌شود حاج محمدی اضافه کرد: اگر درست عمل نکنیم، مجرم عادی به حرفه‌ای تبدیل می‌شود و این همان دغدغه مقام معظم رهبری است که فرمودند اگر زندان نقش تربیتی نداشته باشه فلسفه وجودی آن بی اثر خواهد شد.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهداشت و درمان زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: سلامت زندانیان اولویت ماست و بطور مستمر سلامت زندانیان طبق دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی پایش می‌شود.

وی با اشاره به امکانات حداقلی سازمان زندان‌ها گفت: برای موضوعات فرهنگی و تربیتی زندانیان سرانه‌ای مناسبی درنظر گرفته نشده که نیازمند همکاری دولت است.

حاج محمدی در پایان با اشاره به توجه جدی به طرح پایش و غربالگری زندانیان در یکسال اخیر، بر اهمیت رسیدگی قضائی ویژه به پرونده زندانیانی که دچار بیماری هستند و یا شرایط تحمل حبس ندارند و همکاری بیشتر قضات و سازمان زندان‌ها تاکید کرد.

۶۱۰ نفر از زندانیان فارس مشمول برخورداری از تخفیفات قانونی شدند

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در راستای حل مشکلات زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تمرکز بر حل مشکلات با اعطای مرخصی پایان حبس و اعطای تسهیلات قانونی به زندانیان است گفت: کمیسیون عفو دادگستری این استان از فعال‌ترین کمیسیون عفو کشور است که در سال گذشته از ۷۰۰ پرونده مطرح شده در این کمیسیون ۶۱۰ نفر از مددجویان مشمول تسهیلات قانونی قرار گرفته اند.

غربالگری سلامت زندانیان بطور مستمر در زندان‌ها اجرا می‌شود حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی در ادامه رئیس سازمان زندان‌ها را انسان بی ریا، ساده زیست و مردمی خواند که به امور زندانیان توجه ویژه ای دارد و گفت: با هدایت ایشان و اجرای دقیق برنامه‌ها در دوران شیوع بیماری کرونا بیش از ۲۳ هزار مورد همراه با تجدید مرخصی‌ها به زندانیان تسهیلات آزادی از زندان اعطا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی همچنین به برقراری و فعال بودن ارتباط الکترونیک شعب و مجتمع‌های قضائی با زندان‌ها اشاره کرد و افزود با استفاده از امکانات الکترونیکی، اعزام فیزیکی کاهش یافته است و به کمترین میزان خود رسیده که با استفاده از این روش نوین از خطرات و مشکلات امنیتی کاسته شده است.

وی بازدید قضات از زندان‌های استان را هدفمند دانست و با اشاره به وسعت استان، تلاش‌های انجام شده در مجموعه زندان‌ها و مجموعه قضائی را نتیجه اقدامات جهادی خواند و افزود: با وجود این میزان از تراکم و مشغله، سرکشی از خانواده‌های زندانیان و اعطای کمک‌های معیشتی و برگزاری جشن گلریزان از اولویت‌های کاری بوده است.

تحقق کامل سند تحول قضائی نیازمند تلاش مضاعف است.

در ادامه این جلسه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به اینکه استان فارس به لحاظ وسعت و گستردگی، ترکیب جمعیتی و قومیت‌ها، مستعد حوادث و اتفاقات است، گفت: این عوامل باعث شده است با انواع جرایم و مجرمان روبرو باشیم.

سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه محور بودن استان فارس در جنوب کشور و نزدیکی به دریا و ورود کالاهای قاچاق از یک سو و مجاورت با استان‌های شرقی کشور از سوی دیگر، فارس را به گلوگاه ترانزیت مواد مخدر تبدیل کرده است گفت: همه این موارد و خاص بودن وضعیت استان می‌طلبد به این استان به صورت ویژه توجه شود.

وی افزود: دادگستری استان فارس و دادستانی همکاری و تعامل بسیار خوبی با اداره کل زندان‌ها دارند و حضور و توجه رئیس کل، معاونین دادگستری، دادستان‌های حوزه‌های قضائی در جهت نظارت مستمر بر زندان‌ها حاکی از توجه ویژه به زندان‌ها و مددجویان است.

وی در ادامه یکی از برنامه‌های سند تحول قضائی را ارتقا سطح کیفی و کمی خدمات درمانی زندانیان، جذب پزشکان متخصص، انتقال زندانیان به زندان‌های نیمه باز، بهبود روند نظام نیمه آزادی و رفع کمبود نیروی انسانی و مددکار برای اصلاح مجرمان خواند و بیان داشت: این روند تا تحقق کامل سند تحول همچنان در دستور کار خواهد بود.

دادستان شیراز خاطر نشان کرد به صورت مستمر از خانواده زندانیان بازدید بعمل می‌آید و بسته‌های معیشتی و اجناس و اقلام ضروری و مورد نیاز تأمین می‌شود.

شایان ذکر است مدیرکل زندان‌های استان فارس در ابتدای این نشست گفت: اعضای شورای قضائی استان تعامل بسیار خوبی با زندان‌ها دارند.

وی با اشاره به گستردگی کار در زندان‌ها با توجه به وجود بیشترین تعداد زندانی در استان فارس عنوان کرد: در سال گذشته اقدامات شاخصی نظیر دادرسی الکترونیکی، بازدید مستمر قضات از زندان‌ها و رشد و توسعه شاخص‌ها صورت گرفته است.

ابراهیمی درخصوص دادرسی الکترونیکی گفت: با توجه به اولویت دادرسی الکترونیکی در دستگاه قضا، ماه گذشته حدود ۸۳ درصد از دادرسی‌ها علیرغم کمبود زیرساختها، الکترونیکی انجام شده است.

در این جلسه تعدادی از اعضای شورای قضائی به ایراد مطالبی در خصوص وضعیت قضائی استان پرداختند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۸۲۴
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha