۶f1e1b2f-0f3c-4a24-8f57-151c3e1dd567
به گزارش تهران پرس، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور رئیس اندیشکده اسوه در نشست خبری ستاد انتخاباتی گروه اسوه برای شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ره‌یافت و نگرش شوراهای اسلامی شهر در ادوار گذشته یک رفتار سیاسی بوده و احزاب و گروه‌های سیاسی از بین منتخبان خود افرادی را انتخاب می‌کردند و بعد از انتخاب مردم عضو شورای شهر می‌شدند که در حالت طبیعی باید خواسته ها و منافع این گروه ها را دنبال می‌کردند.

رئیس اندیشکده اسوه با بیان اینکه بسیاری از فساد‌ها از همین منظر و جایگاه رشد کرده و نشات گرفته است، گفت: این مجموعه نگاهش مبتنی بر مباحث و توسعه اجتماعی است که بتواند در بهبود زندگی شهروندان کار موثری انجام دهد و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان تهرانی را دنبال می کند.

ناصری‌پور با بیان اینکه در دوره قبل در شورای شهر تهران نامگذاری یک خیابان از بسیاری مسائل مهم اهمیت بیشتری برایشان داشت، افزود: اما در دو سال اخیر بهای اجاره خانه در تهران حدود ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و شورای

شهر حتی ابراز همدردی نکرد در صورتی که در بستر خود امکان کمک داشت، همچنین در بحث کرونا کمترین که بسیاری از گروه های مردمی فعالیت داشتند هیچ کمکی از سوی شورای شهر صورت گرفت.

رئیس اندیشکده اسوه با اشاره به امکانات موجود در شهرداری تهران، تصریح کرد: امکاناتی که شهرداری تهران دارد می تواند بخش زیادی از اشتغال جوانان و همچنین اشتغال خانگی را کمک کند؛ تمام ابعاد زندگی شهروندی مورد تاکید مجموعه ماست یعنی خدمت به معنای اهم ان در مفهوم توسعه پایدار به شهروندان است.

ناصری‌پور تاکید کرد: چون نگاه‌ها در شورای شهر سیاسی است پدیده‌های اجتماعی است که در تصمیم گیری شورای شهر غالب هستند؛ در بحث آسیب‌های اجتماعی تنها یک نگاه شعاری بوده و آسیب های اجتماعی در بسیاری از نقاط تهران جای سوال دارد که چرا اینگونه است، مثلا در خصوص کودک کار، اعتیاد و... عملا اتفاقی نیوفتاده است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم اتفاقی که در انتخابات ۱۴۰۰ می افتد هم قهری که جامعه با انتخابات دارد به پایان برسد و همراه با یک بینش و آگاهی مثال زدنی باشد و در این انتخابات یک نه محکم به پدرخوانده های سیاسی گفته شود.

دکتر شجاعی مدیر کل سازمان آموزش روانشناسی نیز در نشست خبری ستاد انتخابات اندیشکده اسوه اظهار داشت: در هر دیدگاهی هدف اصلی را سلامت روان قرار داده ایم؛ متاسفانه خشم استرس و اضطراب در شهر تهران مشاهده می شود و با نداشتن زیرساخت ها و با امدن کرونا متوجه شدیم خانواده های بسیار زیادی از هم طلاق و عدم ازدواج تعداد بسیار زیادی است.

وی افزود: با آمدن کرونا یک پسا کرونای شدیدی داریم و با سوگ های بسیار زیادی روبرو خواهیم بود؛ متاسفانه شهرداری و شورای شهر در این خصوص هیچ فعالیتی نکرده است اما ما می‌دانیم شهر تهران من بسیار غمگین و

ناراحت است.

مدیر‌کل سازمان آموزش روانشناسی تاکید کرد: زنان نخستین مراقبین جامعه هستند و خانواده ای که حالش خوب باشد می تواند فرزندان خوب را تحویل جامعه دهد؛ توسعه پایدار با محوریت انسان حلقه سلامت روانی و جسمانی دو حلقه پیوسته در هم هستند که مکمل هم هستند.

صادقی‌نسب استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شهری نیز اظهار داشت: در هر نظام حکمرانی اساس و مقبولیت های کلان برقراری انصاف و عدالت و حفاظت از نفع عمومی است؛ در شهر تهران در براوردن این ماموریت ها ضعیف عمل کرده ایم.

وی ادامه داد: تهران یک ابر شهر است و ابرشهرها نیازمند یک نگاه ویژه هستند که اگر این موضوع را نپذیریم نمی توانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم؛ گسترش شهرنشینی پرشتاب بحران ها و معضلات اقتصادی و مسائل حمل و نقل و.. ما را به سمتی میبرد که چاره ای جز هوشمند شدن نداریم.

صادقی نسب گفت: ارتقای تعامل مردم با دولت یکی از ارکان های مهم شهر هوشمند است، مردم در تهران خیلی وقت است هوشمند شده اند اما مدیریت شهری به اندازه مردم هنوز هوشمند نشده اند مردم نیازمند مدیریتی هستند که مانند مردم هوشمند باشند.

وی تاکید کرد: اعتماد به شورا و حاکمیت با برگزاری جلسات به صورت زنده و پخش زنده جلسات شورا به وجود می آید و هر قدری اعتماد مردم بیشتر شود حاکمیت مقتدرتر خواهند ماند؛ کاهش آثار مخرب زیست محیطی نیز یکی دیگر از ارکان بسیار مهم است، ما نیازمند ساختمان ها و سازه های سبز و استفاده از منابع تجدید پذیر هستیم.

ابراهیم هاشم ورزی مدیر فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و ستاد کرونای استان تهران نیز در این نشست خبری اظهار داشت: ارتقا کیفیت زندگی تنها در سلامت جسم و روح به دست می آید، در مبحث سلامت جسم برنامه هایی در طرح جامع اسوه وجود دارد.

وی گفت: شهرداری را به عنوان یک نهاد اجتماعی می دانیم و کارکرد آن تامین، حفظ و ارتقا سلامت شهروندان است که نمی شود این مقوله را به سیاست و چیزی غیر از انسانی گره زد و آن ها را به حاشیه برد، با جان مردم نباید شوخی کرد و دعواهای حزبی و سیاسی راه انداخت و اعضای شورای شهر باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: قانون شهرداری مصوب ۱۱ تیر ۱۳۳۴ است و ۶۶ سال از آن گذشته است؛ سوال این است که آیا بعد از ۶۶ سال نباید قوانین تغییر پیدا کند؛ همچنین خود قانون تشکیلات شورای شهر که برای سال ۵۷ است که ۲۹ بند دارد اما متاسفانه بیش از ۳ کلید واژه برای بهداشت بیشتر به کار برده نشده است.

وی با بیان اینکه بحث مدیریت یکپارچه سلامت بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: در تهران خانه های سلامت و مراکز بهداشت داریم اما باید یک صدای واحد در حوزه سلامت در شهر تهران باشد.

مهندس آرش ثمری نیک رئیس شورایاری منطقه ۳ تهران نیز در این نشست خبری اظهار داشت: اصلی ترین وظیفه و رسالت شورای شهر مشارکت دادن مردم در امور شهری و اداره شهر است؛ متاسفانه در دوره های قبلی شورای شهر تهران به دلیل وجود افراد غیر متخصص و سیاستمدار دیدگاه سیاسی در شهروجود داشته و اهتمام کافی برای اقشار مختلف صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این بین می توان به انجمن ها، ان‌جی ا ها، هیئات مذهبی و شورایاری ها نقش بسزایی در امور شهری داشته اند اما این کار به رسالت اصلی دست یافتنی نبود؛ بیست سال گذشته شاهد حضور شورایاران در ۳۵۰ محله در تهران بوده ایم اما آئین نامه ای که تعیین شده کامل و جامع نبوده زیرا نگاه سیاسی و شعار محور بوده است.

ثمری نیک گفت: برای اینکه بتوان مردم را در حوزه مدیریت شهری مشارکت داد باید یک سامانه مدونی طراحی شود و کمیسیون های شورای شهر از افراد متخصص و نخبگان تشکیل شود تا بتوانند مطالبات مردمی را به این افراد اطلاع دهند.

درویش استاد دانشگاه و از کارشناسان امور شهری نیز اظهار داشت: شهر ما نیاز به یک تغییر و تحول گسترده تغییر و تحول در ابرشهری مانند تهران با شعار اتفاق نمی افتد و باید برای مدیریت شهر برنامه داشته باشیم؛ در گروه اسوه برای تمامی این امور برنامه های عملیاتی زود بازده مشخص شده است.

وی ادامه داد: در زمینه پروژه های عمرانی به دوبخش ابر پروژه های عمرانی راداریم؛ تمام تلاشمان را می کنیم که تمام پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم؛ بخش دوم پروژه های محله ای است زیرا مردم نیازهایشان در محلات است

کارشناس امور شهری گفت: برای بالا بردن نشاط اجتماعی در سطح پایتخت کشور ما به یک شهربازی مدرن نیازداریم و با هماهنگی هایی که با سرمایه گذاران کرده ایم قول ساخت یک شهربازی مدرن تهران در آسیا را خواهیم ساخت.

درویش افزود: پروژه دومی که بسیار پیگیر آن هستیم اتصال مترویی تهران به شمال کشور است که در حال اجرای مطالعات آن هستیم؛ در زمینه حمل و نقل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی برنامه های بسیار خوبی داریم.

درویش خاطر نشان کرد: امروز در پایتخت کشور زندگی می کنیم اما هنوز زیر ساخت تفکیک زباله نداریم و این امر جزو یکی از نسائل مهم است؛ تعیین و تکلیف بدهی های دوره های قبل شهرداری تهران یکی از موارد مهمی است تا بتوانیم شهر را فعال کنیم.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۸۱۴
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha