tRYddd3eZ9i3
به گزارش گروه اجتماعی تهران، محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص وضعیت معابر در دهه‌های اخیر شهر تهران گفت: اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و تصادفات را کاهش دهیم، شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم. نوع خودروها در دهه ۴۰ و ۵۰ و شبکه معابر و نوع ترافیک وضعیت تردد نوع انضباط و فرهنگ ترافیکی که در شهر وجود داشته می توان در خصوص فرهنگ ترافیک آن زمان صحبت کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۲۷۹ اولین خودرو وارد تهران می شود و در سال ۱۲۹۸ سیستم راهنمایی و رانندگی شکل می گیرد که جمعیت ۱۲۱۵۸۴ بوده است . در سال ۱۲۸۴ تعداد خودرو شهر تهران ۲۱۴ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۵۵ هزار نفر بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: این روند ادامه پیدا می کند و در سال ۱۳۰۰ که جمعیت خودرویی ۶۰۰ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۹۶ هزار نفر بوده است و این زمانی بوده است که از دو سال قبل راهنمای و رانندگی شکل گرفته است و خودروها شماره گذاری می شوند و ضوابط مربوط به تردد ، تصادف و آیین نامه ها از این سال به بعد شکل منظمی به خود می گیرد.

این مقام ارشد پلیسی خاطرنشان کرد: جمعیت خودرویی و جمعیت شهری تهران تا سال ۱۳۳۵ یک شیب ملایمی را دارا بوده است و در سال ۱۳۳۵ یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق می افتد که ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در شهر تهران وجود داشته و جمعیت شهر تهران نیز حدود ۱۵۶۰۰۰۰ نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود ۱۳ میلیون نفر بوده و جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقت ها ایجاد می کنند . در سال گذشته و در پایان قرن تعداد جمعیت ۱۳ میلیون نفر و تعداد خودرو ۷ میلیون خودرو بوده است که این عدد در داخل شهر تهران است که این تعداد خودروهایی که خارج و وارد می شوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه سه میلیون خودرو است.

این مقام ارشد انتظامی اظهار کرد: شرایط کرونایی این را نشان داد که تردد خودروها چقدر می تواند متفاوت باشد و محدودیت هایی که اعمال شد مشخص کرد که اگر آن ترددهای شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است. این آمارها نشان می دهد جمعیت و تعداد خودروها از آنزمان تاکنون چقدر تغییر پیدا کرده است و یکی از همکاران بنده که در سال ۱۳۶۵ رییس پلیس راهور تهران بوده است در کتابی نوشته است که ساعت ۱۰ شب که برای استراحت می‌رفتیم تازه تقاطع بهبودی و آزادی قفل می شده است.

سردار حمیدی گفت: از آن زمان تا کنون شهر توسعه پیدا کرده است و اگر سامانه هایی مانند بی آرتی ، مترو تونل ها و... نبود واقعا اتفاقات بدی روی میداد و سفرهایی که در تهران به تعداد ۲۰ میلیون سفر اتفاق می افتد و همین انضباط به پلیس کمک کرده است و شبکه معابر و اصلاحات هندسی روی داد و راهها و بزرگراهها و کمربندی ها توانست شهر را نجات دهد .

وی افزود :عمدتا توجه ما در این قرن به افزایش خودروها بوده است و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه بدهیم را دچار مشکل می شویم.

رئیس پلیس راهور تهران اذعان کرد: در ده سال گذشته مثلا در سال ۱۳۸۹ ما ۱۰۵۲ نفر در سال کشته داشتیم که سهم شهر تهران ۴و نیم درصد بوده است که این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به ۳و نیم درصد رسید و همین تصادفات علیرغم جمعیت خودرویی و افزایش جمعیت می بینیم که تصادفات در سال گذشته کاهش داشته و در سال گذشته تعداد کشته ای تصادفات به ۵۸۴ نفر رسید یعنی به تناسب جمعیت و خودرو کاهش خیلی خوبی را از این نظر شاهد بودیم.

این مقام مسئول ادامه داد : اولین کاری که می بایست در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است و چقدر می خواهیم کمربندی و تونل راه بسازیم لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راههایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده نمایند و مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

سردار حمیدی تصریح کرد: سازمان محیط زیست و بیمه شهرداریها و دولت می توانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم کنیم. وقتی قانونی در مجلس وضع می شود تبعات آنرا در کف خیابان می بینیم که معلوم میشود انضباط حاکم می شود یا خیر اگر هزینه تخلف بالا و پایین برود شما اثر آنرا کف خیابان مبینید و اینها می تواند دست بدست هم دهد و بازدارندگی را بالا ببرد ومی بایست شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی نماییم هدف ما در ابتدای قرن جدید با این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد کنیم.

وی در خصوص محدودیت های ترافیکی در روز انتخابات نیز گفت : تبعا با انتخاب صندوق ها و جانمایی آنها ما محدودیت های مقطعی را خواهیم داشت تا مردم و شهروندان بتوانند به سهولت برای رای دادن حضور یابند و همکاران بنده برای سهولت تردد در اطراف صندوق ها حضور دارند و به موقع اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد پذیرفت.
کد خبر: ۷۷۶۳
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha