۱۵۳۳۳۷۶۴۵۶_h
 

ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس درباره شکل‌گیری سوداگری در دولت تدبیر و امید بیان کرد: انتظاری که از دولت وجود دارد در بازارهای واقعی یعنی کالا و اشتغال و بازارهای مؤثر و پویا است. تا زمانی که اتفاق اصلی آنجا رخ ندهد سایر بازارهای موازی قابلیت پیدا می‌کند.

 

وی ادامه داد: اشکال از ساختار معیوب اقتصاد کشور است که دولت را به عنوان اقتصاد سرمایه‌داری دولتی معرفی می‌کند و برون داد آن جریان سوداگری در بازار و طرف تقاضا را فعال می‌کند. جریان سوداگری که فعال شد اگر اراده‌ای برای مدیریت آن وجود نداشته باشد چالش‌هایی را برای شما به وجود می‌آورد.

 

شاه ویسی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور اعم از بورس، سفره معیشت خانوار، نرخ رشد ضریب جینی و خط فقر و جریان بخشی به انباشت سرمایه به نوع عملکرد دولت برمی گردد که به نظر می‌رسد دولت مستقر ناکارآمدی فاحشی به خصوص در نقشه مسائل اقتصاد ملی ایران دارد.

 

وی عنوان کرد: صرف‌نظر از اینکه جای سالمی باقی نمانده که دولت آنجا را مورد تعرض دیدگاهی و مدیریتی قرار نداده باشد و آنجا را دچار چالش و آشوب نکرده باشد، اما می‌تواند حداقل در این چند ماه پایانی عمر خود، جبران مافات کند، مهم‌ترین اقدام نیز این است که بسترسازی‌های مدیریتی مؤثر برای دولت آینده را دچار از دست رفتگی نکند.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: در کشور برخی منابع بین‌راهی  وجود دارد که دولت آنها را دچارازدست رفتگی می‌کند، ضمن اینکه رفتار دولت منطق تأمین اجتماعی مبتنی بر قوانین اساسی و سیاست‌های کلی کشور را هم دچار تعارض می‌کند.  همچنین یک سری بدهی‌های معوق نیز توسط شرکت‌های دولتی، برخی اشخاص و رانت خوارها در این دولت به وجود آمده که دولت بخشی از آن را استمهال می‌کند و این موارد می‌تواند حفره‌هایی را برای نظام تصمیم سازی در دولت آینده به وجود آورد.

 

شاه ویسی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید در اواخر دوره مدیریتی خود نیز از این بذل و بخشش‌ها می‌کند که با منطق مهندسی مالیه عمومی و همین‌طور دولتی که در آینده روی کارخواهد آمد، همخوانی ندارد. درواقع مثل این است که پا در کفش دیگری کند و شرایط بازی را برای یک بازی امید آفرین برهم زند.

 

این کارشناس اقتصادی افزود:  این نوع عملکرد دولت نه تنها شرایط را بحرانی می‌کند بلکه می‌تواند حفره‌های بزرگی را برای نظام تصمیم سازی در دولت آینده به وجود آورد و یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که دولت مستقر از ناکارآمدی خود برجای می‌گذارد.

 

شاه ویسی تاکید کرد: چه بسا بهتر است دولت با یک رویکرد متناسب سازی و متعادل سازی، دوماه باقی مانده تا پایان دوره خود را  مدیریت کند تا حداقل چالش‌ها را برای نظام تصمیم ساز دولت آینده به وجود آورد و در این راستا به عنوان نمونه انباشت بدهی‌های معوق برای سال‌های آینده را بیش از پیش بر عهده دولت آینده قرار ندهد.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۷۵۰۵
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha