عبدالناصر+همتی۹
به گزارش  تهران پرس، دکتر نصرالله شفیعی در یادداشتی درباره برکناری عبدالناصر همتی نامزد ریاست جمهوری از ریاست بانک مرکزی نوشت:

 

دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی پس از سه سال ناکامی در ساماندهی مشکلات ارزی و ایجاد ثبات اقتصادی قدم در وادی ریاست جمهوری گذاشت تا بخت خود را در این زمینه نیز بیازماید.

استعفای همتی از ریاست بانک مرکزی انواع گمانه‌زنی‌ها را در فضای رسانه‌ای به دنبال داشته است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱-با توجه به حجم سنگین مسئولیت ریاست بانک مرکزی، فعالیت‌های جناب عبدالناصر همتی برای انتخابات، موجب شد که وی نتواند در این جایگاه به مثابه گذشته ایفای نقش کند و در نتیجه رئیس جمهور برای جلوگیری از هر گونه خللی در فضای اقتصادی، وی را برکنار کرد. این خوشبینانه‌ترین نگاه به برکناری آقای همتی است.

۲-با همین نگاه، خود دکتر همتی از این مسئولیت استعفا داد تا لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود. شواهد موجود در فضای مجازی این نظر را تایید نمی‌کند.

۳-برکناری همتی یک سناریو برای افزایش رای اوست.

 

 

با توجه به عملکرد ضعیف و خسارت‌بار دولت روحانی و رویگردانی اکثریت مردم از این دولت، تلقی مردم از همتی تداوم همان عملکرد دولت روحانی است و مطمئنأ مردم از چنین فردی استقبال نخواهند کرد. به عبارتی همتی برای رأی‌آوری نیاز دارد که در مقام منتقد دولت ظاهر شود، از سویی حضورش در رأس مهم‌ترین دستگاه اقتصادی دولت که سیاست‌هایش مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است قابل جمع نیست. اگر قرار باشد همتی در نگاه منتقد ظاهر شود اولین پاسخگو باید خودش باشد و این تناقضی آشکار است که همتی با آن درگیر خواهد بود.

 

برخی از صحبت‌های همتی بیانگر همین بن‌بستی است که او با آن روبه‌رو است.

او گفته که اختیاری در ریاست بانک مرکزی نداشته است. وقتی اختیاری نداشته، ماندنش در این جایگاه چه معنا و توجیهی دارد؟

نابودی بسیاری از مراکز تولیدی توسط بانک‌های تحت حمایت بانک مرکزی مسئله‌ای نیست که همتی بتواند از زیر بار آن شانه خالی کند.

نوسانات ارزی و افزایش‌های مکرر قیمت ارز در دوره همتی به سادگی و با چند توجیه، از حافظه مردم پاک نمی‌شود.

- عدم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی

- خلق سرسام‌آور نقدینگی و ده‌ها نقطه ضعف دیگر همچنان بر گرده همتی سنگینی می‌کند. همتی در این چند روز مانده به انتخابات به دنبال راه فراری از این ضعف‌های عملکردی است.

 

 

به نظر می‌رسد با فاصله گرفتن از بانک مرکزی آن هم با برکناری توسط رئیس جمهوری فرصت جدیدی است که او بتواند در نقش معترض به وضع موجود نظر مردم را به خود جلب کند.

اما آیا این ترفند می‌تواند منجی آقای همتی باشد؟ زمان زیادی برای پاسخ نمانده است ولی بعید به نظر می‌رسد.

نکته آخر، صحبت‌های عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاکی از این است که دیدگاه‌های ایشان کاملاً هماهنگ شده با اتاق فکر جریان اصلاحات می‌باشد و در استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای این جریان که با آن‌ها در انتخابات‌های قبلی رأی خود را از مردم گرفتند، این بار نیز با تمام قوا سعی در فریب مردم با استفاده از همین تکنیک‌ها دارند.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۷۵۵۰
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha