۱۵۷۲۱۰۶۳۸
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ بهسازی و احداث مسیر دوچرخه سواری یکی از شعارهای مدیریت شهری است که به گفته صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، فضای لازم برای تامین عرض ایمن عبور دوچرخه در اکثر نقاط، نه از فضای پیاده بلکه از فضای "سواره رو" اخذ شده است، تمام مسیرهای طراحی و اجرا شده قابلیت نورپردازی و کنترل داشته و با توجه به تقاضای بالای ترافیکی و اصل اجتماع پذیری، به هیچ وجه در زمره فضاهای بی دفاع شهری قرار نمی گیرند.

همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران روز گذشته در ارائه گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران که در صحن شورای شهر ارائه کرد، اذعان کرد: سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری از ۰.۳ درصد به ۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده، در واقع این اعداد تعداد سفر درون شهری است و نه تفریحی. طول مسیر ویژه دوچرخه در سال ۹۶، ۵۰ کیلومتر بوده و در سال ۹۹ به ۲۴۶ کیلومتر رسیده است.

سهم دوچرخه از سهم عابران پیاده گرفته شد؟ 

مدیران شهری بر این باورند که ایده خیابان کامل به عنوان یک ایده برتر باید در ایران همانند برخی از کشورها اجرا شود، در این خیابان حق اتوبوس، دوچرخه، تاکسی و عابران پیاده مشخص است. آنچه که مهم است چگونگی اجرای این ایده در خیابان‌هایی است که از گذشته وجود داشتند.


بخش قابل توجهی از ۲۴۶ کیلومتر مسیر دوچرخه ای که شهردار تهران به عنوان دستاورد دوره مدیریت خود در صحن علنی شورای شهر تهران معرفی کرد، خط کشی پیاده‌روها و خیابان‌ها به‌عنوان مسیر دوچرخه بود که در بسیاری از مواقع به‌عنوان جای پارک موتورسیکلت‌ها و ماشین‌ها از آن استفاده می‌شود.

از طرفی موانع بر سر دوچرخه سوران نیز قابل توجه است که در عکس بعدی نمونه ای از این موانع آمده است:


اینکه خط کشی پیاده‌رو و خیابان به‌عنوان دستاورد شهرداری تهران در احداث مسیر دوچرخه‌سواری مطرح می‌شود و یا اینکه آیا حق استفاده از این مسیر به دوچرخه سوراران می‌رسد یا خیر نیز تمام اشکالات این طرح نیست.

تئوری توسعه و ساخت مسیرهای دوچرخه سواری برای کاهش معضلات ترافیک، حمل و نقل، آلودگی هوا و کاهش سفرهای درون منطقه ای، یک تئوری درست و قابل قبول برای تمامی افراد است، اما سوالاتی در خصوص این طرح وجود دارد که آیا امکان استفاده از دوچرخه در شهر تهران وجود دارد؟ فرهنگ سازی لازم آن صورت گرفته است؟ آیا سلامت و ایمنی دوچرخه سواران در این طرح دیده شده؟ آیا دوچرخه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، از حدواقل های ایمنی برخوردار هستند؟

علت اصلی عدم تمایل استفاده از دوچرخه از سوی مردم چیست؟

برخی از مدیران شهری فعلی مدعی هستند که در برخی مکان‌ها مسئولان شهری همه زیرساخت ها را فراهم و مسیر دوچرخه سواری در مناطق ایجاد می کنند. اما شهروندان به دلیل ضعف فرهنگی تمایلی به استفاده از این امکانات ندارند. شهروندان هنوز نپذیرفته اند که این مدل حمل و نقلی عمومی در همه کشورها وجود دارد و شهروندان بسیاری با دوچرخه تردد می کنند. آنها اعتقاد دارند مُد حمل‌ونقلی دوچرخه پایین است و اگر دوچرخه سوار شوند همه می‌گویند که این فرد بی‌پول و فقیر است. به همین دلیل حوزه‌های اجتماعی فعال در تهران از جمله سازمان های مردم نهاد و معاونت اجتماعی شهرداری تهران باید برای تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله تبلیغات گسترده ای را انجام دهند و این فرهنگ را بین اهالی و ساکنان محله ها نهادینه کنند.

این در حالی است که بسیاری از مردم استفاده از دوچرخه در حاشیه خیابان های تهران را ناایمن می دانند، محسن کخ در منطقه ۶ تهران سکونت دارد، در گفتگو با خبرنگار تهران پرس بیان کرد: تا کنون بیش از ۵ دوچرخه سوار در این محله در اثر تصادف جان خود را از دست داده اند.


وی با بیان اینکه جدول های حاشیه مسیر های دوچرخه سواری بسیار خطرناک است، ادامه داد: به هر دلیلی دوچرخه سوار اگر تعادل خود را ازدست بدهد و در مسیر دوچرخه به زمین بخورد احتمال اینکه سر دوچرخه سوار با جدول برخورد کند، بسیار زیاد است و متاسفانه طی سال های اخیر شاهد این اتفاق تلخ بوده ایم، استفاده از دوچرخه در شرایط فعلی جامعه امکان پذیر نیست، زیرا مردم برای رسیدن به مقصد عجله دارند و می خواهند هر چه سریع تر در محل کار خود حاضر شوند.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی نیز در گفتگو با تهران پرس بیان کرد: اکثر خیابان‌های تهران دارای شیب است که استفاده از دوچرخه در این خیابان ها سخت است، از طرفی در فصل سرما، در بیشتر خیابان ها، لغزندگی و برودت دما موجب کندی رفت و آمد با ماشین می شود، دوچرخه که دیگر کارآیی ندارد!


در عکس های منتشر شده شهردار تهران، شاهد استفاده از کلاه ایمنی وی هستیم، این در حالی است که به شهروندان تهرانی در این خصوص از سوی شهرداری تذکری داده نمی‌شود!

در یک نگاه کلی می توان گفت تمامی طرح ها و ایده های موفق بر اساس موقعیت جغرافیایی آن منطقه طراحی و اجرا می شوند، افرادی که می خواهند از ایده های موفق در دنیا استفاده کنند باید این موضوع را در نظر داشته باشند که آیا این ایده با سیک زندگی، عقاید، موقعیت جغرافیایی و... همخوانی دارد یا خیر!

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۵۵۴
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha