۱۲۲۸۹_۲۳۶
 

به گزارش گروه سیاسی تهران پرس، دکتر نصرالله شفیعی در یادداشتی نوشت:

 

با اعلام نتایج احراز صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری اسلامی توسط شورای نگهبان عکس‌العمل‌های مختلفی از سوی مردم و جریانات سیاسی صورت گرفت.

 

شاید کم‌تر کسی تصور می‌کرد که علی لاریجانی توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشود.

 

به عقیده من آنچه مهم‌تر از عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی است، سد مستحکم شورای نگهبان در برابر لابی‌گری است.

 

شفاف‌تر مسئله را بشکافم. بسیارند کسانی که تلاش می‌کنند با لابی‌گری و دیدن برخی از اعضای شورای نگهبان زمینه را برای احراز صلاحیت خود یا افرادی که آن‌ها را واسطه کرده‌اند فراهم کنند. اینکه کسی بتواند در آن فاصله زمانی حساس که صلاحیت کاندیداها بررسی می‌شود خود را به یکی از فقهای شورای نگهبان برساند و دغدغه خود را از عدم احراز صلاحیت بیان کند و با دادن سوابق خود به آن شخص بزرگوار خیال خود را از این لابی‌گری یا پیگیری کار راحت کند برای همگان امکان‌پذیر نیست. به خصوص که خیالش راحت باشد که آن فقیه عضو شورا نیز تمام تلاشش را در دفاع از او خواهد انجام داد.

 

در مورد علی لاریجانی نیز کم‌تر کسی احتمال می‌داد که احراز صلاحیت نشود. هرچند از نظر دلسوزان انقلاب اسلامی عملکرد علی لاریجانی در ۸ سال گذشته او را از یک شخصیت تراز انقلاب اسلامی و کسی که بتواند در جایگاه رئیس جمهوری، گفتمان انقلاب اسلامی را به پیش ببرد تهی کرده بود و صلاحیت قرار گرفتن در این جایگاه منیع را نداشت؛ ولی باز هم برای کم‌تر کسی قابل باور بود که عدم احراز او محقق شود. همه این فرضیه‌ها برای کسی که به دنبال لابی‌گری می‌گشت تا بتواند جلوی عدم احراز صلاحیت خود را بگیرد برای علی لاریجانی وجود داشت. این مسئله از آنجا قوت می‌گیرد که برادر او یعنی آیت‌الله آملی لاریجانی عضو فقهای شورای نگهبان پس از عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در بیانیه‌ای اعتراض و گلایه شدیداللحنی علیه این اقدام انقلابی شورای نگهبان صادر کرد که تعجب همگان را به دنبال داشت. خود این بیانیه نشان می‌دهد که آملی لاریجانی در جلسه شورا هنگام بررسی پرونده برادرش، در دفاع از او سنگ‌تمام گذاشته باشد. پاسخ قاطعانه و انقلابی و شاید بی‌نظیر شورای نگهبان به این دفاعیه‌ها یا هر تعبیر دیگری نشان داد که ساختار شورای نگهبان بر پایه‌ای از تقوا استوار گردیده که هیچ لابی‌گری نمی‌تواند به آن خدشه‌ای وارد کند: *أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ*   ( توبه/۱۰۹)

 

آیا کسى که بنیاد [کار] خود را بر پایه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است یا کسى که بناى خود را بر لب پرتگاهى مُشرف به سقوط پى‌ریزى کرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‌افتد؟ و خدا گروه بیدادگران را هدایت نمى‌کند.

 

قاطعیت شورای نگهبان با استناد به نظر مراجع ذی‌صلاح و عدم توجه به پافشاری یکی از فقهای شورای نگهبان در احراز صلاحیت علی لاریجانی را نه تنها باید با افتخارآمیزترین فصل فعالیت این شورا در عمل به وظیفه قانونی خود دانست بلکه باید آن را افتخاری بی‌نظیر در سطح بین‌المللی نیز تلقی کرد.

 

قاطعیت شورا در عدم احراز شخصیت‌های دیگر مثل اسحاق جهانگیری را نیز در راستای همین رسالت الهی شورای نگهبان باید ارزیابی کرد. تصمیمات قاطع، انقلابی و خداپسندانه شورا نشان داد که اعضای این شورا، به مصداق این آیه کریمه در انجام مأموریت خویش از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای ترسی به خود راه نمی‌دهند: *یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ*   (مائده/۵۴)

 

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دینش بازگردد چه باک؛ به زودی خدا مردمى را بیاورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند. در برابر مؤمنان فروتن‌اند و در برابر کافران سرکش؛ در راه خدا جهاد مى‌کنند و از ملامت هیچ ملامتگرى نمى‌هراسند. این فضل خداست که به هر کس که خواهد ارزانى دارد، و خداوند بخشاینده و داناست

 

شورای نگهبان به لطف الهی این صلابت و استواری را دارد که بتواند در برابر کسانی که دچار «ارتداد سیاسی» شده‌اند قاطعانه بایستد تا با هوشیاری و رأی قاطع مردم زمینه حاکمیت کسانی فراهم شود که *(اذله علی المؤمنین*) و *(اعزه علی الکافرین*) هستند.
کد خبر: ۷۴۴۶
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha