IMG_20210529_152329_810
جنگل کارا دیگر آن جنگل سرسبز و تمیز و شاداب گذشته نیست؛ هر گوشه این جنگل را که نگاه کنید بی‌برو برگرد پلاستیک‌ها و کاغذها و پوست میوه و زباله‌های دیگر را می‌بینید که روی زمین به حال خود رها شده‌اند. اگر قصد نشستن و استراحت در این جنگل را داشته باشید باید قبل از هرکاری زباله‌های روی زمین را جابه‌جا کنید.  

به گزارش تهران پرس، به نقل از همشهری محله، «سید احسان مرتضایی» مسئول کارگروه محیط‌زیست درکه و از اهالی محله درکه می‌گوید: «اتفاقی که طی ۲، ۳ هفته گذشته در جنگل‌های کارا رخ داده اتفاق تازه‌ای است. یکباره تعدادی از درختان این جنگل به دست افراد ناشناسی قطع شده. در حالی که این قطع درختان توجیه ندارد. حتی اگر در فصل زمستان قرار داشتیم و گردشگران و کوهنوردان ممکن بود برای گرم نگهداشتن خود از آتش استفاده کنند می‌شد دلیلی برای این کار تراشید؛ هرچند این هم دلیل قطع درختان زنده نمی‌شود.»

در سال‌های گذشته اهالی این محله به ندرت با درختان قطع شده مواجه می‌شدند که معمولاً به دست گردشگران رخ می‌داد.  

«مجید شفیع‌زاده» عضو شورایاری و نماینده شورایاری در کوهستان درکه افزود: «ما در کوهستان تخلف‌های آشکاری داریم مثل ساخت‌وساز غیرمجاز و اقداماتی از این دست. این تخلف‌های آشکار به راحتی دیده می‌شوند و فرد خاطی جریمه می‌شود. اما تخلف‌های پنهانی در کوهستان و طبیعت داریم که آشکار نیست. مثل قطع درختان یا ریختن زباله در طبیعت. ما هیچ ناظری در طبیعت درکه نداریم که بر این تخلفات نظارت کند و مقابل آن بایستد. منطقه کوهستانی چندین متولی دارد که برای انجام هرکاری باید مجوز صادر کنند. از طرف دیگر برای موضوعی مثل نظارت و نگهبانی از طبیعت هیچ‌کدام مسئولیتی برعهده نمی‌گیرند.»

جنگل کارا و منطقه کوهستانی درکه به‌عنوان مقصد گردشگری معرفی شده است. در حالی که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در آن فراهم نشده.نبود همین زیرساخت‌ها باعث شده تا شهروندانی که به‌عنوان گردشگر به این منطقه می‌روند جایی برای زباله‌ها نداشته باشند. نبود نگهبان و ناظر برای حفاظت از طبیعت نیز به این مشکلات دامن زده است.

البته که ساماندهی وضع موجود به نگاه جدی و مصمم‌تر مسئولان مرتبط و آموزش و فرهنگسازی نیاز دارد.


کد خبر: ۷۳۶۵
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha