۱۳۹۵۰۳۰۶۱۲۳۱۲۷۸۲۶۷۷۷۵۹۱۴
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، علیرضا ناصری، جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ‌نژاد در خصوص تمهیدات پلیس پیشگیری برای مقابله با افزایش روند حضور کودکان کار در فضا‌های عمومی که بر بالا رفتن حجم خشونت در جامعه اثر گذاشته،  گفت: این حوزه هم مانند مساله برخورد با معتادان متجاهر یک موضوع چند دستگاهی است. یعنی این طور نیست که تصور شود فقط نیروی پلیس باید در این موضوع نقش داشته باشد. در واقع آن تعاملی که میان چند دستگاه مختلف اتفاق می‌افتد می‌تواند این روند را کاهش دهد و موجب پیشگیری از حضور خیابانی کودکان کار بشود.

وی ادامه داد: از این جنبه نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلفی مثل بهزیستی که در این زمینه دست اندرکار هستند. اما پلیس پیشگیری به عنوان نهادی که به دنبال پیشگیری و مقابله با جرائم است در بخش‌هایی مثل معاونت اجتماعی پلیس، پلیس اطفال و دایره مشاوره و مددکاری به این حوزه رسیدگی می‌کند. یعنی در ۸۴ کلانتری موجود در سطح تهران دوایری برای خدمت ویژه به اطفال اختصاص داده شده است. این مساله هم شامل کودکان بزه دیده می‌شود و هم کودکان بزه کار. از این جنبه هم کودکانی که دچار آسیب اجتماعی شده اند و هم کودکانی که خودشان به هر نحوی تبدیل به بزه کار شده اند از مراکز کلانتری خدمات مشاوره و مددکاری دریافت می‌کنند. عمده افرادی هم که در بحث مشاوره و مددکاری نقش دارند کارشناسان و کارشناسان مشاوره و مددکاری هستند که تحصیلات دانشگاهی در این حوزه دارند و زمینه کاری آن‌ها در همین حیطه تعریف شده است.

جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ  در واکنش به اینکه در رابطه با اقدام‌های عملیاتی درمورد کودکان کار و خیابان چه ماموریتی برای پلیس پیشگیری در نظر گرفته شده گفت: بیشتر طرح‌هایی که پلیس در این زمینه دارد طرح‌های مشترک محسوب می‌شوند. اینطور نیست که نیروی پلیس صرفا بخواهد دست به اقدامات پلیسی در خصوص جمع آوری کودکان کار بزند. مگر اینکه پلیس به صورت مشترک با نهاد‌های دیگری مثل بهزیستی یا فوریت‌های اجتماعی شهرداری طرح مشترکی را به اجرا دربیاورد که این هم مستلزم اخذ مجوز قضایی است. به این شکل که طرح عملیاتی تدوین شود و دستگاه‌های دست اندرکار در این حوزه ضمن اینکه مجوز قضایی را می‌گیرند طرح مشترک را ایجاد بکنند.

این مقام پلیسی افزود: طرح مشترک هم به این معناست که پلیس در خصوص جمع آوری دست به اقدام پلیسی نمی‌زند، چون کودکان کار ممکن است خودشان نقش اندکی در این مساله داشته باشند و بعضا هم دیده می‌شود که به صورت سازمان یافته این اتفاقات رخ می‌دهد. جمع آوری کودکان کار بیشتر در اختیار سازمان بهزیستی و فوریت اجتماعی شهرداری است. اگر هم در این مقوله جمع آوری کردن کودکان کار به این نتیجه برسند که این اتفاق سازمان یافته است و فردی از یک مجموعه‌ای مبادرت به سوءاستفاده و بهره برداری می‌کند این بخش از کار به پلیس واگذار می‌شود تا پلیس این پرونده را بررسی و به نتیجه برساند که افراد بزرگسالی اقدام به سوءاستفاده از کودکان کار می‌کنند.

ناصری نژاد درمورد اینکه چه نوع آموزش‌هایی برای کارکنان پلیس پیشگیری در زمینه مواجهه با کودکان کار ارائه می‌شود اظهار داشت: در هر یک از مجموعه‌های پلیس پیشگیری فردی به عنوان مشاوره و مددکار در دایره اجتماعی کلانتری تحت عنوان پلیس اطفال فعالیت می‌کند. عمدتا هم با توجه به اینکه این بخش از کارکنان ما در سنین پایینی هستند بیشتر می‌توانند روحیات کودکان کار را درک کنند و تعامل بهتری با هم داشته باشند. تحصیلات این کارکنان هم عمدتا در حوزه مشاوره و روانشناسی است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۳۶۴
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha