۴۵۴۸۲۶۹
به گزارش تهران پرس، علیرغم توصیه‌ها و هشدارهایی که بانک مرکزی به سرمایه گذاران و معامله گران بازار رمزارزها داده است بازهم شاهد سرمایه گذاری‌های شتابزده و عجولانه بسیاری در این حوزه هستیم. مردم فقط با این دیدگاه که ارزش پولشان کم نشود،‌ برای کسب سود اندک حاضر هستند وارد سرمایه گذاری‌هایی شوند که هیچ شناخت و آگاهی نسبت به آن ندارند.

در چند هفته های گذشته، اخباری مبنی بر بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی شنیده شد. خبری که منجر به هراس سرمایه‌گذاران در این حوزه شد. رییس کل بانک مرکزی هم در خبری دیگر به مردم و سرمایه گذاران هشدار داد که به هیچ عنوان از طریق بازارهای غیر رسمی سرمایه گذاری نکنند. او به طور رسمی اعلام کرد که این بازارها هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند. عبدالناصر همتی در مورد رمزهای استخراج شده در داخل کشور هم توضیح داد و اعلام کرد که از آنها فقط برای واردات کالا باید استفاده کرد.

با این حال،‌ با ادامه فعالیت شرکت‌های اصلی ارائه‌دهنده درگاه پرداخت تحت نظارت شاپرک به ویژه در قالب IPG به صرافی‌های آنلاین فروش رمزارزها محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای در رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد و به صراحت اعلام کرد اکتفای صرف به اعلام ممنوعیت مبادلات رمزارزها نمی‌تواند رافع مسئولیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد.

وی در این نامه درخواست کرد که مقرراتی را برای فعالیت قانونمند در معامله‌های بازار رمز ارز تدوین کند و به نوعی این معامله‌ها را نظام‌مند کند تا در صورت ضرر و زیان مردم بانک مرکزی بتواند پاسخگو باشد.

پس از شدت گرفتن این موضوع و نگرانی هایی که برای فعالان این بازار ایجاد شد، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به آن گفت که تا زمان ترسیم نقشه راه در این زمینه از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها خودداری می‌کند. اما اواخر هفته گذشته نامه‌ای از سمت دفتر نهاد ریاست جمهوری خطاب به رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد که آرامش نسبی را به این بازار برگرداند. در این نامه حسن روحانی آمده است که؛ «با توجه به درخواست بیش از ۶۰ هزار نفر از متعاملین و کسب‌وکارهای تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدود سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی اقدام لازم انجام شود.»

اما در آخرین واکنش ها نسبت به این بازار،‌ دیروز رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز به شهروندان هشدار داد تا با هوشیاری وارد بازار رمز ارزها شوند چرا که فعالیت در چنین بازاری بسیار پیچیده است و نیاز به اطلاعات کاملا تخصصی دارد.

سردار محمدرضا مقیمی به شهروندان توصیه کرد از فعالیت در این بازار به شدت اجتناب کنند و به هیچ عنوان دارایی‌های خود را وارد این عرصه نکنند. به گفته او، ارزهای دیجیتال هیچ گونه پشتوانه دولتی و بانکی ندارد و سرمایه گذاری در این حوزه با خطرهایی همچون بلوکه شدن دارایی‌ها و کلاهبرداری همراه است.

مردم هشدارها را جدی بگیرند

اما مهدی معصومی اصفهانی عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار همشهری آنلاین با اشاره به صحبت‌های عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی افزود: مردم باید این هشدارها را جدی بگیرند و به آن عمل کنند. بارها رئیس بانک مرکزی به افراد توصیه کرده است که سرمایه خود را به بازارهای غیر رسمی نبرند و اگریک نفر که اکسچنج (exchange) یا صرافی ارز دیجیتال برای خرید، فروش و به اصطلاح مبادله انواع مختلف ارزهای دیجیتال در ایران دارد سرمایه شمار را بخورد مسئولیتی متوجه ما نیست. پس نباید پول و سرمایه خود را به کسی که نمی‌شناسیم بدهیم.

وی ادامه داد: دولت تاکنون اکسچنجی را به رسمیت نشناخته است اما رییس کل بانک مرکزی هم در صحبت‌هایش اعلام کرده است در تلاش برای قانونمند کردن آن هستند. قرار است با واگذاری به کارگزاری‌ها و مجوز دادن به آنها از فعالیت سوءاستفاده‌گران جلوگیری کنند. در واقع در بحث اکسچنج، کاری به قیمت ارزهای دیجیتال ندارند می‌خواهند کسی که سرمایه خود را در این حوزه وارد می‌کند ضرر نبیند و به اصطلاح کلاه سرش نرود.

معصومی اصفهانی افزود: بنابراین برای افرادی که می‌خواهند ریال را تبدیل به ارزهای دیجیتال ‌کنند باید نظارتی وجود داشته باشد که از سرمایه آنها ولو اندک سوء‌استفاده نشود. این روزها گرایش مردم به سمت بازار رمز ارزها امری طبیعی است و به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را منع کرد وقتی هر روز ارزش پول ما کمتر می‌شود آنها علاقه مند می‌شوند که ریال را به ارز تبدیل کنند.

وی با اشاره به نوسانات بازار سرمایه هم اشاره کرد و گفت: بازارهایی مانند بازار سرمایه همیشه دستخوش تغییر و تحول هستند، اگر بخواهد این روند در چنین بازاری ثابت باشد باید تعجب کرد. مثل سرمایه گذاری در بانک‌ها نیست که همیشه یک روند ثابتی دارد و سرمایه‌گذار بهره تعیین شده خود را می‌گیرد. این اتفاق در سراسر دنیا برای بازار سرمایه می‌افتد و خاص کشور ما نیست. اما نکته مهم در این است که وقتی مردم برای سرمایه گذاری و کسب سود می‌خواهند وارد چنین حوزه‌هایی شوند باید آگاهی کامل داشته باشند که مشکلی در این راه برایشان پیش نیاید.

به گزارش همشهری انلاین، عضو کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران بیان کرد: متاسفانه مردم با تصمیم‌های عجولانه و بدون آگاهی و فقط به این دلیل که همکار یا دوستی وارد بازار رمز ارزها شده اند و سود خوبی نصیب‌شان شده به تبع آنها سرمایه خود را حتی خیلی کم وارد بازار می‌کنند و پس از مدتی هم ضرر و زیان می‌بینند. اگر چه مسائل مال هر شخصی به خودش مربوط است اما اگر کسی در کاری آگاهی و شناخت ندارد نباید وارد شود و دیگر اینکه وقتی از کسی شناخت کافی نداریم نباید سرمایه خود را به دست او بسپاریم.

وی افزود: افراد می‌توانند با یک جست وجوی کوتاه در اینترنت در کلاس‌های آموزشی که مجوز رسمی دارند و در حال برگزاری هستند، شرکت کنند. اطلاعات کسب کنند و بعد وارد سرمایه‌گذاری در این قبیل حوزه‌ها شوند. اکنون حتی در دانشگاه‌ها هم رشته‌های ارز دیجیتال تدریس می‌شود.

پول یا ارز دیجیتال، در مقابل پول فیزیکی قرار دارد. هر پولی که به‌ صورت الکترونیکی قابل ذخیره و انتقال باشد، ارز دیجیتال است. رمزارزها و همچنین ارز یا پول مجازی، از انواع ارزهای دیجیتال هستند. تفاوت رمزارز و پول مجازی در تمرکز و رمزنگاری است. پول مجازی بر خلاف رمزارز، لزوماً رمزنگاری شده نیست و نکته مهم‌تر اینکه در پول‌های مجازی، همچنان شخص ثالثی وجود دارد که به‌طور متمرکز بر این پول نظارت دارد. در حال حاضر تعداد زیادی از مردم کشورمان وارد این بازار شده‌اند. ۶۲ درصد از ایرانیانی که رمز ارز خریداری کرده‌اند، در شش ماه اخیر وارد این بازار شده‌اند. هدف ۷۷ درصد از سرمایه گذاران در این بازار نیز حفظ ارزش پول است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۳۴۶
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha