shah-abdolazim
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ جدایی ری از تهران، با وجود ظاهر قانونی و موجه، دنیایی از رقابت‌های سیاسی، حزبی و حتی تبلیغاتی پشت پرده دارد که هم‌زمان و منطبق با آغاز رقابت‌های انتخاباتی در مجلس، شورای شهر و حتی ریاست جمهوری زمزمه ها و حتی فریادهای جدایی ری از تهران، شنیده می‌شود و پس از اتمام انتخابات، مانند تمام مانورهای تبلیغاتی، خاموش می‌شود.

مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد دولت منجر شده است که بسیاری مردم توان تهیه مسکن در میانه و شمال شهر را نداشته باشند، از همین رو پایخت نشینان توان تهیه مسکن در جنوب و حاشیه شهر را دارند، از همین رو جمعیت حومه تهران رو به افزایش است.

از طرفی خدمات اجتماعی شهرداری تهران نسبت به گذشته نه تنها در این مناطق افزایش نداشته است، بلکه به تعهدات خود نیز عمل نکرده و منجر به نارضایتی ساکنین مناطق جنوبی تهران و حتی شمیرانات شده است.

از همین رو مردم تهران که ساکن ری هستند، احساس حاشیه نشین هایی را دارند که نه از امکانات شهر و نه از طرح هایی که برای حاشیه نشینان اجرا می شود، برخوردار نیستند، از همین رو خواستار جدایی ری از تهران شده اند.


نگاهی به مشکلات شهرری



ری، قبله تهران، نقطه کنونی شکل گیری تاریخ بنیادی شهر تهران است که ساکنین ری طی یک دهه اخیر به ویژه سال های اخیر  بامشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

تخریب آثار باستانی ری با بی‌توجهی مدیران میراث فرهنگی

ری یا همان شهر کهن ایرانی که هنوز نشانه های تمدن چند هزار ساله خود را حفظ کرده است، این روزها با غفلت و بی کفایتی مدیران میراث فرهنگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. اردیبهشت ماه سال جاری بخشی از کتیبه چشمه علی شهرری با مواد شیمیایی مخدوش شد.


ساکنین ری خواستار توجه و حفاظت ویژه از آثار باستانی این منطقه هستند و معتقدند که راه‌اندازی موزه، نگهداری و نمایش این آثار باستانی کمیاب بسیاری از مشکلات شهرری را برطرف خواهد کرد.

حومه شهرری محلی برای رها کردن سگ‌های ولگرد تهران!

بر اساس گفته‌های ساکنین حومه شهرری به خبرنگار تهران پرس، شهرداری تهران با توجه به اینکه هزینه نگهداری سگ‌های ولگرد تهران زیاد است، آن‌ها را عقیم کرده و در کوه ها و حومه شهرری رها می‌کند! سگ‌هایی که عموما با جثه‌های بزرگ سبب وحشت ساکنان این مناطق می‌شوند.

امروز روند رو به رشد سگ‌های بدون صاحب، ولگرد و رها شده در بسیاری از مناطق شهری و روستایی از مشکلات بهداشتی و اجتماعی محسوب می شوند و حضور آزادانه آنها در محیط‌های عمومی نظیر خیابانها، محله‌ها و بوستان‌ها و... پذیرفته نیست که مردم شهرری با این مشکل نیز دست و پنجه نرم می‌کنند!

کوتاهی مدیریت شهری یا بی‌اهمیت جلوه دادن مسائل فرهنگی در جنوب تهران؟

با وجود اینکه شهروندان شهرری از فعالیت های فرهنگی استقبال می‌کنند اما مدیران شهری برای این منطقه طی سال های اخیر به‌درستی برای فعالیت‌های فرهنگی و حتی ورزشی و تفریحی ساکنین این منطقه برنامه‌ریزی نکرده‌اند! شهرری تنها یک سینما، تعداد محدودی استخر دارد!

البته با وجود فضای سبز شهرری این منطقه شهربازی نیز ندارد که می‌توان این مشکلات را برخواسته از مدیریت غیرتخصصی شهر دانست. مصداق این امر کوتاهی مدیریت شهری در افتتاح مجموعه فرهنگی رازی در جنوب تهران است!

خطر مرگ در کانال های فاضلاب شهری ری



کانال انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران از شهرری به ورامین سال ۵۴ طراحی و از سال ۶۰ با سرپوشیده سازی در مناطق مسکونی به بهره برداری رسیده است ولی گذشت زمان و افزایش جمعیت در روستاها اطراف این کانال باعث شده امروز بخش هایی از آن که در مجاورت مناطق مسکونی بدون حفاظ باقی بماند و جان اهالی و به ویژه کودکان را به خطر بیاندازد.


سال گذشته پس از بروز چند حادثه متفاوت و فوت ۲ کودک مسئولان شهرستان ری بخش های مختلفی از حریم این کانال را به خصوص در مناطق مسکونی حفاظ کشی کردند ولی استفاده غیرمجاز از جاده اختصاصی لایروبی کانال هر از چند گاهی موجب اتفاقات تلخ در منطقه می شود که مسئولان ذی ربط برای این موضوع راهکاری ارائه و یا اجرا نکرده اند.



سرریز شدن زباله های تهران در شهرری!

کلانشهر تهران روزانه حدود ۸ هزار تن به همراه ۸۰ تا ۱۱۰ تن پسماند بیمارستانی کلانشهر تهران تولید به عنوان پسماند عفونی در کهریزک دفن می شوند. تلاش برای جابجایی مرکز دپوی زباله تهران موضوع جدیدی نیست و هر بار که نام منطقه ای مطرح می شود، واکنش و مخالفت مسئولان و ساکنان محلی را هم به دنبال دارد این موضع چندین رتبه در دولت تدبیر و امید هم بارها این موضوع مطرح شده است که همچنان بی فرجام مانده است!


ورود زباله به‌خصوص زباله های بیمارستانی آلوده به ویروس کرونا، آنجا را به کانون انتشار بیماری تبدیل کرده است، چنانچه همین اتفاق هم در سکونتگاههای همجوار آرادکوه افتاد و کهریزک به یکی از نقاط قرمز و بحرانی تبدیل شد!

جدایی شورای شهر ری از تهران

سید علی یزدیخواه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص مطالبات شهروندان شهرری اظهار کرد: مردم عادی خیلی به این موضوع ورود ندارد و مطالبه جدایی شورای شهر ری از تهران یکی از مطالبات سابقه داری است که می‌توان گفت بیست سال است این موضوع مطرح و بررسی می‌شود اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.


وی افزود: برای رسیدگی و دستیابی به یک نتیجه مشخص یک پروژه پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص این موضوع راه اندازی کرده ایم که به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جدایی شورای شهر ری از تهران برای انتخابات پیش رو در سال ۱۴۰۰ قابل دستیابی نیست و در صورتی که تصمیم به جدایی شورای شهر اسلامی منطقه گرفته شود برای سال ۱۴۰۴ امکان پذیر است. مردم مطالبات خود را می‌توانند به صورت مکتوب به دفتر من ارسال کنند تا آنها را پیگیری کنم.

با هر گام شهرداری مشکلات شهرری حل خواهد شد

شهرری از جمله مناطقی است که دارای مناطق زیارتی، تفریحی و گردشگری است که با استفاده از روش های مدیریت شهری، آن منطقه را از قطب های گردشگری تهران تبدیل کرد، اما متاسفانه طی سال های اخیر مدیران شهری نه تنها مشکلات موجود شهرری را برطرف نکرده اند بلکه با تصمیمات خود منجر به افزایش مشکلات و معضلات این منظقه شده اند.

عدم مدیریت شهری باعث از دست دادن هویت بافتی ، راه اندازی مراکز تولیدی، پالایشگاه ها و کارخانه ها در این منطقه و عدم ارائه خدمات به شهروندان ری نسبت به شهروندان تهران و... شده که این عوامل همانند یک خط نامرئی بین تهران و ری کشیده شود.

با نزدیک شدن ایان انتخابات برخی با مطرح کردن این مشکلات و تاکید بر این خط نامرئی بحث جداسازی تهران و ری را مطرح کرده و پس از کسب آراء و فتح کرسی قدرت دیگر این موضوع را پیگیری نمی‌کنند!

این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جداسازی ری و تهران نه تنها مشکلات و معضلات تهران را حل نمی کند، بلکه به آن شدت می بخشد و منجر به افزایش آسیب های اجتماعی  و کاهش قدرت اجتماعی ری می شود.

مسئولان باید توجه داشته باشند که شهروندان تهرانی خواستار ارائه برابر خدمات شهری در شمال، جنوب، شرق و غرب پایتخت هستند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۳۵۳
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha