به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ علیرضا رئیسی در نشست خبری امروز درباره نگهداری واکسن‌های کرونا در شرایط قطعی برق اظهار کرد: مراکز بهداشتی ما حتی در سطح روستاها از دیرباز نگهداری واکسن در یخچال و پیش بینی برق اضطراری را دارند؛ از سوی دیگر اگر برق قطع شود کلدباکس‌هایی وجود دارد که واکسن می‌تواند در آن نگهداری شود؛ در سطح مراکز استان‌ها سردخانه نگهداری واکسن داریم و انبارهای مجهز داریم که حتی اگر برق قطع شود نیز مشکلی در نگهداری واکسن رخ نخواهد داد؛ از سوی دیگر ۱۰ قطب برای توزیع واکسن کروا در کشور داریم که مراکز مجهزی برای نگهداری واکسن دارند.
رئیسی

به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ علیرضا رئیسی در نشست خبری امروز درباره نگهداری واکسن‌های کرونا در شرایط قطعی برق اظهار کرد: مراکز بهداشتی ما حتی در سطح روستاها از دیرباز نگهداری واکسن در یخچال و پیش بینی برق اضطراری را دارند؛ از سوی دیگر اگر برق قطع شود کلدباکس‌هایی وجود دارد که واکسن می‌تواند در آن نگهداری شود؛ در سطح مراکز استان‌ها سردخانه نگهداری واکسن داریم و انبارهای مجهز داریم که حتی اگر برق قطع شود نیز مشکلی در نگهداری واکسن رخ نخواهد داد؛ از سوی دیگر ۱۰ قطب برای توزیع واکسن کروا در کشور داریم که مراکز مجهزی برای نگهداری واکسن دارند.



وی افزود: میزان توزیع واکسن کرونا بر اساس نیاز روزانه یا دو روزه صورت می‌گیرد البته به طور کلی هرنوع قطعی برق می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند و اگر برق بیش از ۵ تا ۶ ساعت برق قطع شود دچار مشکل می‌شویم. واکسن اسپوتنیک باید در دمای زیر ۱۸ درجه و استرازنکا و سینوفارم باید در دمای یخچالی نگهداری شود.

آغاز واکسیناسیون خبرنگاران از تیرماه

رئیسی درباره واکسیناسیون خبرنگاران گفت: ما چهار هفته دیگر واکسیناسیون خبرنگاران را شروع می‌کنیم؛ یعنی هفته اول تیرماه، خبرنگارانی که مورد تأیید و فعال هستند واکسینه می‌شوند و از تیرماه گروه در معرض خطر را واکسینه خواهیم کرد که یکی از این گروه‌ها خبرنگاران هستند.

موضع وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کارکنان صداوسیما

وی درباره شائبه واکسیناسیون خارج از نوبت کارکنان صداوسیما تصریح کرد: ما در ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داریم مبنی بر اینکه دست اندرکاران انتخابات را علیه کرونا واکسینه کنیم؛ تعداد این افراد زیاد است و قرار است افراد درگیر انتخابات علیه کرونا واکسینه شوند اما ۳۰۰۰ نفر که گفته شد درگیر انتخابات هستند نیز به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره انتشار اخباری مبنی بر تزریق واکسن کرونا به برخی مجریان برنامه‌های کودک و دست اندرکاران برخی سریال‌ها و ... گفت: صدا و سیما خودش یک مرکز بهداشت و درمان دارد که آنها لیست دادند و بر اساس آن واکسیناسیون انجام شد. من اطلاع ندارم دست اندرکاران سریال نیز واکسن زده‌اند یا نه ولی گاهی می‌شود که مانند برخی تخلفات، شهرداری‌ لباس پاکبان می‌پوشد و واکسن تزریق می‌کند که البته اگر چنین کاری انجام شده باشد، کار درستی نبوده است.

ممنوعیت پرواز به ۲۵ کشور جهان

وی درباره ممنوعیت پروازها از برخی کشورها تصریح کرد: در حال حاضر پرواز را به مقصد ۲۵ کشور از جمله هند و پاکستان ممنوع کرده‌ایم و ممنوعیت رفت و آمد داریم؛ لیستی توسط سازمان جهانی بهداشت هر هفته بروز رسانی می‌شود که بر اساس آن، منع پرواز اعمال می‌شود. ویروس جهش یافته محدود به مناطق جنوبی کشور در حال کنترل است.

قرنطینه مسافران ورودی از هندوستان

وی افزود: پرواز از هند و پاکستان به ایران ممنوع است؛ حدود ۲۰۰ نفر از هموطنان و دانشجویان تقاضای بازگشت از این کشورها به ایران را داشتند. مثل همه جای دنیا افرادی که متقاضی بازگشت از کشورهای سفر ممنوع هستند باید هم تست منفی داشته باشند و هم قرنطینه شوند و این موارد از قبل از بازگشت به آنها اعلام می‌شود و تمام هزینه‌ها نیز بر عهده خود افراد است.

هرگونه تجمع ممنوع است

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و نگرانی بیشتر ما برای انتخابات شوراهاست؛ زیرا در شهر و روستاها بیشتر دیدارها در منازل انجام می‌شود و این که این موضوع قابل کنترل نیست، نگران کننده است و دورهمی باعث نقض پروتکل می‌شود. هرگونه تجمع و دورهمی ممنوع است.

امکان رای دادن افراد مبتلا به کرونا وجود دارد

وی افزود: درباره انتخابات ریاست جمهوری باید از چند منظر به موضوع نگاه کنیم. اول بحث ثبت نام بود که پروتکل مخصوص ثبت نام کاندیداها را ارائه دادیم و پروتکل‌های بهداشتی به جز یکی دو مورد که جای نگرانی زیادی نیز نداشت؛ به خوبی رعایت شد. برای روز رای گیری خیلی نگرانی نداریم. در روز رأی گیری تعداد شعب و صندوق‌ها را افزایش دادند و از طرفی ساعت برگزاری انتخابات هم افزایش یافته است و از هفت صبح تا دو صبح روز بعد، امکان رای گیری وجود دارد. از سوی دیگر قرار است از ما برای همه کسانی که می‌خواهند رای دهند و واجد شرایط هستند به شکل استانی استعلام شود تا اعلام کنیم چه کسانی کرونامثبت هستند و افراد کرونا مثبت به صورت حضوری رای نمی‌دهند و به صورت سیار می‌توانند رای بدهند. از سوی دیگر مقرر شد اگر قرار است صفی تشکیل شود در فضای باز باشد و اگر هم نمی‌توانند صندوق را در فضای باز بگذارند افراد در فضای باز باشند و به نوبت و یکی یکی برای رای دادن وارد فضای بسته شوند.

شرایط انجام سخنرانی‌های انتخاباتی

رئیسی ادامه داد: بحث دیگر تبلیغات است؛ هرگونه تجمع در فضای بسته برای سخنرانی ممنوع است؛ درفضای باز با شرایطی که وضع شده می‌توانند مراسم را برگزار کنند؛ شرایط به این نحو است که در هر هشت متر مربع، یک نفر می‌تواند روی صندلی در فضای باز با ماسک بنشیند و حداکثر نیز ۳۰ درصد کل فضا باید اشغال شود. درباره ستادهای تبلیغاتی بر اساس رنگ‌بندی عمل می‌کنیم. در شهر زرد حداکثر ۳۰ نفر، در شهر نارنجی ۲۰ نفر و شهر قرمز ۱۵ نفر می‌توانند در فضای بسته ستاد قرار بگیرند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: تجمع برای شادی مقابل ستاد انتخابات را اعلام کردیم ممنوع شود زیرا اگر ممنوع نشود ممکن است از لحاظ تجمع و ابتلا به کرونا مشکل ایجاد کند و خواستیم تا نیروی انتظامی در این باره کمک کند. اینکه ضمانت اجرایی رعایت این پروتکل‌ها چیست، رئیس ستاد انتخابات برای نظارت بر ستاد مسئولیت دارد و اگر تخلفی صورت گیرد باید پاسخگو باشد و ناظر عالی وزارت بهداشت است که تخلفات را به وزارت کشور اطلاع می‌دهد و سپس به مراجع قانونی گزارش می‌شود. شعار ما این است که برای مشارکت حداکثری و برگزاری باشکوه انتخابات نیاز داریم مردم از لحاظ سلامتی احساس امنیت کنند تا بتوانند پای صندوق انتخابات بیایند.

واکسیناسیون سالمندانی که هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون سالمندانی که هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند، یادآور شد: باید افراد بالای ۷۰ سال همگی در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند؛ ثبت نام ها بالای ۹۰ درصد رشد داشته است و مردم تا آخر همین هفته صبر کنند تا به آنها پیامک ارسال شود و اگر پیام به آنها داده نشد می‌توانند روز شنبه به یکی از مراکز مراجعه و واکسن کرونا را دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: ۷۲۸۵
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha