۹۴۳۹۰۱ (۱)
به گزارش تهران پرس، روز سه‌شنبه خبری مبنی بر تخریب مجسمه‌های شیر واقع د در میدان حر منتشر شد. در توضیح این خبر گفته شد که این اقدام توسط شهرداری تهران صورت گرفته است. علاوه بر این معاون میراث فرهنگی استان تهران هم از نیت تخریب‌کنندگان خبر داد و اعلام کرد که مرمت مجسمه‌های شیر میدان حر بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی صورت گرفته است.

مرتضی ادیب‌زاده همچنین با تاکید بر اینکه مجسمه‌های شیر میدان حر جزء آثار ملی هستند که به ثبت رسیدند، شهرداری را ملزم دانست که برای هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد.

خاطره‌انگیز بودن مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر از جمله مواردی است که بار اهمیت تخریب آنها توسط شهرداری، را افزایش داده، این نکته‌ای است که مهدی حجت یکی از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا ضمن اشاره به آن می‌گوید مردم با مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر خاطره داشتند و شهرداری به دلیل ارزش این خاطرات نباید دست به تخریب آنها می‌زد.

حجت تصریح می‌کند: مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر متعلق به دوران پهلوی است و قدمت بسیار بالایی ندارد، البته کار مجسمه‌سازان بسیار معتبر و مهمی هم نیست اما به جهت خاطره‌ای که در ذهن مردم دارد و مردم در طول سالیان آنها را مشاهده کردند، برای حفظ ارزش خاطره مردم بهتر است که این آثار به همان صورت نگهداری شوند و نباید به خاطرات مردم اهانت شود.

به گزارش آنا، معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌افزاید: در مورد تخریب مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر دو بحث مطرح می‌شود، اول اینکه ممکن است بخش‌هایی از این مجسمه‌ها را به دلیل فرسایش و با هدف ترمیم برداشتند که در نتیجه مجدداً می‌خواهند آن را بر سر جای خود برگردانند. مورد دیگر این است که فرد ناواردی این مجسمه‌ها را دست کاری کرده، آنها را خراب کرده و قرار نیست مجسمه‌های شیر بهتر از قبل شود، که در این شرایط اقدام صورت گرفته، بد است چراکه آثار باستانی فقط به دلیل قدمتشان مورد توجه نیستند.

حجت با تاکید بر خاطره‌انگیز بودن آثار باستانی تصریح می‌کند: یکی از علل ناپسند بودن تخریب آثار باستانی این است که مردم با این آثار خاطره دارند. به عنوان مثال در حال حاضر تعدادی تیر چراغ برق در تهران وجود دارد که مربوط به زمانی است که اولین بار برق به تهران رسید. این تیر چراغ برق‌ها ارزش بسیار بالایی ندارند اما به دلیل اینکه مربوط به آن زمان است و مردم با آن خاطره دارند، ارزش دارند، لذا از این جهت خوب است که نگهداری شوند.

بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان یادآور می‌شود: در حال حاضر نکته این است که شیرهای واقع در میدان حر آزار نداشتند و کسی را اذیت نمی‌کردند، بنابراین نباید چنین اتفاقاتی در مورد آنها رخ بدهد، مگر اینکه مشخص شود افراد تخریب‌چی به مجسمه‌های مذکور صدمه زدند و آنها را تخریب کردند.

انتهای پیام
کد خبر: ۷۳۰۵
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha