n00728699-b


عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس با بیان اینکه نمره دولت در حوزه اقتصادی صفر است، تصریح کرد: دولت آنچنان اقتصاد کشور را تخریب کرده است که در واقع زمین سوخته ای تحویل دولت بعدی می دهد.

 

شیخی در ادامه توضیح داد: بزرگترین و بی سابقه ترین رکود تورمی ، در این هشت سال شکل گرفت به نحوی که بیشترین حجم تعطیلی مشاغل و بنگاه های اقتصادی در این دولت رخ داد، واگذاری ها با رانت در جیب عده ای از رانت خواران وابسته به دولت یا وابسته به وابستگان دولت رفت.

 

 

بزرگترین ولنگاری در مدیریت پولی و مالی در دولت تدبیر و امید

 

وی با بیان اینکه بزرگترین ولنگاری در مدیریت پولی و مالی در دوره دولت تدبیر و امید شاهد بودیم، گفت: در این دولت نرخ ارز به بالاترین رقم خود رسید، ارزش پول داخلی به شدت کاهش یافت، بخش مجازی در اقتصاد به شدت حبابی رشد کرد به طوری که بانک ها با نرخ سازی، خلق اعتبار، سود تعیینی و بازار حبابی بین بانکی به سوداگران مرگ مبدل شدند.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان بورس نیز بیان کرد: بازار بورس جولانگاهی برای عده ای شد که با تبانی خون مردم را مکیدند و مقصر این اقدام نیز خود شخص رئیس جمهور و معاون اقتصادی وی، وزیر اقتصاد و اطرافیان او بوده است.

 

شیخی افزود: منافع اکثریت خرده سرمایه گذاران در جیب عده ای دلال بورس رفت و بورس بازی و بازار ثانویه که همان بازار دلالی است بر نظام بانکی و بورس حاکم شده است به گونه ای که اقتصاد را در لبه پرتگاه سقوط کشانده است.

 

 

دولت بی تدبیر و نا امید  اقتصاد را شرطی کرد!

 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تنها چیزی که مانع سقوط نظام و اقتصاد مردم نشده، تدین، وفاداری به ارزشهای انقلاب اسلامی، ولایتمداری، صبر و قناعت، شعور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حب وطن مردم است.

 

شیخی بیان کرد: دولت بی تدبیر و نا امید، با دروغ خود را معرفی کرد، با دروغ به مردم وعده داد، با دروغ دولت های قبلی را متهم کرد و با دروغ خود را مبرا از تمام عمکردهای اشتباهی که انجام داده است، کرد و اکنون تمام وعده هایی که به مردم داده، تبدیل به وعید کرده است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: دولتمردان اقتصاد را شرطی و شرط آن را نیز به صراحت در گرو برجام و مذاکره معرفی کرده اند به گونه ای که کلیه مسائل و مشکلات به این موضوع را گره زدند و شرط را هم باختند به طوری که هم آقای روحانی کلاه سر مردم گذاشت و هم در مقابل غربی ها کلاه سر او گذاشتند!

 

 

نوسانات بازار ارز به خاطر سوءمدیریت بانک مرکزی است

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بررسی عملکرد بانک مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: عملکرد آقای همتی در این راستا از دوحال خارج نیست؛ یا اقدامات اشتباه و سوء مدیریت ایشان بر بازار پول و بازار مالی ارزی کشور یا آگاهانه بوده است و یا ناآگاهانه، که اگر آگاهانه بوده که آقای همتی خیانت کرده است و اگر ناآگاهانه بوده که لیاقت نداشته است در این پست منتصب شود.

 

شیخی ادامه داد: آقای همتی در خصوص این سوء تدبیر اگر مستقل بوده که خود خیانت کرده، اما اگر مستقل نبوده و به دستور رئیس جمهور، یا معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه این کار را انجام داده است باز مرتکب خیانت شده که خلاف رای خود سوء مدیریت را بر اقتصاد اعمال کرده است. بنابراین در هر حالتی آقای همتی لیاقت پست بانک مرکزی را نداشته و لیاقت هیچ پست دیگری را ندارد.

 

 

مجموعه اقتصادی دولت در معرض اتهامند

 

وی تصریح کرد: مجموعه اقتصادی دولت که بایستی یک مجموعه هماهنگ و تحت مدیریت یکپارچه باشند در معرض اتهامند یعنی هر کدام از مسئولان مربوطه در دولت نیز چون نهاوندیان، اسحاق جهانگیری، نوبخت و تنی چند از وزرا که ناهماهنگ عمل کرده اند، گویای این است که این دولت دولت نالایقی بوده و شخص آقای همتی نیز به ویژه نالایق بوده است.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: ناهماهنگی بین مسئولان مختلف موجب شد تا بازار سرمایه ما وارد بزرگترین نوسانات و ریزش و بازار پول با بزرگترین اختلال، خلق اعتبار و دکان داری بانک ها و سودهای تعیینی نجومی و کاذب مواجه شود، همچنین بازار کالا و خدمات نیز دچار چنین نوساناتی با نرخ های فزاینده قیمت شد به گونه ای که سفره مردم را تخلیه کرده و قدرت خرید را از مردم گرفته است.

 

شیخی در پایان مطرح کرد: بازار خدمات نیز بدون نظارت و با ولنگاری رها شد و هر کسی و هر بنکداری برای خود حکومتی مستقل در قیمت گذاری ایجاد کرد. تجارت خارجه نیز ولنگار، واسطه ها جولان گران تجارت خارجی شدند و این همه نشان می دهد که دولت، دولت کاذب و رسوایی بود که به دروغ سرکار آمد و اقتصاد را تخریب کرد که به احتمال قوی دستشان در دست غربی ها بوده است؛ یعنی بعید است که دولت غرضی در کارش نبوده باشد.

 

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۷۲۱۱
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha