۸۵۲۳
گروه اقتصادی تهران پرس؛ خاموشی های تهران و برخی کلانشهرها در سراسر کشور، دیگر به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است، آن هم در شرایط کرونایی و خانه نشینی مردم که شرایط سخت این روزها را را برای این بیماران دو چندان می کند. در نگاه نخست شاید تحمل یک یا دو ساعت گرما در طول شبانه‌روز کار سختی نباشد، اما گره خوردن زندگی مردم با لوازم برقی و مختل شدن امور بسیاری که سازمان ها، نهادها، کارگاه ها، مراکز تولیدی و رفاهی که با برق مرتبط هستند در کنار آن سوختن لوازم خانگی و خرابی اجناس در فروشگاه‌ها و... مسائلی است که باید جدی‌تر به آن توجه کرد.

از طرفی با توجه به اینکه در فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها قرار داریم و امتحان به صورت مجازی و آنلاین و از طریق اینترنت برگزار می‌شود، قطعی برق در زمان آزمون منجر به بروز مشکلات بسیاری شده است.

«تحریم ها مقصر است» ساده ترین، دردسترس ترین و پرتکرارترین عبارتی است که این روزها دولت آن را به هر مشکلی ارتباط می دهد. دولت حسن روحانی در ۸ سال گذشت با تمرکز بر ارتباط با کشورهای غربی، غافل از ظرفیت های داخلی و ساخت نیروگاه های تولید انرژی شرایطی را رقم زده که بنا بر اظهارات کارشناسان در صورت اراده برای رفع آن و تامین برق مورد نیاز کشور، ۷سال زمان لازم است. حالا بازی تحریم ها، یک یار کمکی هم پیدا کرده است و آن «رمز ارزها» هستند. براساس آمار منتشر شده بین ۴ تا ۶ درصد رمز ارزهای جهان در ایران تولید می شود. تاکنون حواشی بسیاری پیرامون رمز ارزها شکل گرفته است اما پرواضح است که در صورتی که رمزها نیز در خاموشی های نقش جدی داشته باشند باز این مدیریت دولت است که نتوانسته وضعیت را مدیریت کند.

درواقع بی‌تدبیری دولت در عدم راه‌اندازی به موقع نیروگاه‌ها از یک سو و استخراج رمز ارز که عمدتا به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد، از دیگر سوی دیگر منجر به بروز این بحران در شرایط خاص فعلی شده است. حال با این شرایط و برای گذر از این بحران، مهم‌ترین اقدام صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق است.


زمان بندی خاموشی های احتمالی شهر تهران منتشر شد

زمان بندی خاموشی های احتمالی شهر تهران منتشر شدجدول زمان بندی خاموشی های احتمالی برق پایتخت از ۳ لغایت ۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شد.


 

در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع هموطنان گرامی ساکن پایتخت می رساند تمامی ظرفیت های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به کار گرفته شده است. با این حال از آن جا که موفقیت در این مهم، جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان پذیر نمی باشد در صورت بروز هرگونه مشکل در تامین برق پایتخت به منظور جلوگیری از بروز قطعی گسترده، طبق فایل پیوست اقدام به اعمال خاموشی کنترل شده خواهد شد. ضمن قدردانی از بردباری و همراهی شما و عذرخواهی بابت مشکلات احتمالی پیش آمده خواهشمندیم با حداکثر صرفه جویی در مصرف برق، ما را در تامین برق تهران بزرگ یاری کنید.

افزایش تصادفات خسارتی و جرحی یکی از آسیب های قطع برق است

رییس پلیس راهور تهران بزرگ به قطعی های نامنظم برق در معابر و تقاطع های پایتخت واکنش نشان داده است.

سردار محمد حسین حمیدی در خصوص قطعی های برق نامنظم در سطح معابر و چهار راه‌ها و تقاطع های شهر تهران می گوید: این قطع برق و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران افزایش یابد.


وی معتقد است با توجه به قطعی برق در تقاطع ها و چهارراه‌ها علاوه بر سردرگمی رانندگان در عبور از محل، تعداد تصادفات در این مقاطع نیز به همین واسطه افزایش یافته است و امکان بروز تصادفات شدید و خسارت به خودروها تا حد زیادی افزایش یافته و وجود دارد.

سردار حمیدی می افزاید: این قطعی برق باعث نابسامانی در تقاطع ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیکی نامناسب در پایتخت شده است که عوامل پلیس راهور در محل های قطعی برق تقاطع ها حضور دارند.

وی ادامه می دهد: این افزایش نامنظم قطعی برق به جد باعث نگرانی پلیس راهور تهران بزرگ شده است که از همین جا از مسئولین محترم خواهشندیم که از قبل قطعی برق در محل و منطقه ای، به پلیس راهور خبر و اطلاع دهند تا تدابیر لازم در خصوص تامین نیرو در تقاطع و ایجاد نظم ترافیکی در محل به واسطه قطعی چراغ ها اندیشیده شود

رییس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان می گوید: امیدواریم این مشکل و قطع نامنظم برق تقاطع ها و معابر شهر تهران قبل از شروع فصل تابستان حل شود چون قطعا در بحث انضباط شهری مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم بود.

وزیرنیرو: امسال قطعی برق در معابر شهری نخواهیم داشت

وزیر نیرو در واکنش به خبری مبنی بر فوت تعدادی از هموطنان در معابر شهری به دلیل خاموشی و تاریکی ناشی از قطعی برق طی سال گذشته گفت: امسال قطعی برق در معابر شهری نخواهیم داشت.


رضا اردکانیان در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مبنی براینکه به دلیل خاموشی شبکه معابر تهران در بهمن سال گذشته ۲۶ نفر جان خود را در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از دست داده‌اند، اعلام کرده است: من چنین آماری را ندیدم اما این موضوع را پیگیری می‌کنم و در حال حاضر چنین مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا می‌توان این خبر را اعلام کرد که در سال جاری خاموشی معابر اتفاق نخواهد افتاد، بیان می کند: بله ان شاء الله، امسال قطعی برق در معابر شهری بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نخواهیم داشت.

دادستانی و سازمان بازرسی کشور به موضوع خاموشی های تهران ورود کند

آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به گزارش برخی اعضای شورای عالی قوه قضاییه درباره موضوع قطعی مکرر برق در روزهای گذشته، سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور را مأمور بررسی و پیگیری علت این قطعی‌ها کرد.

آیت ‎الله رئیسی با اشاره به در پیش بودن تابستان و افزایش مصرف برق در این فصل تصریح کرد: این موضوع یکی از مصادیق اصلی حقوق عامه است و نباید نسبت به تضییع آن بی توجهی صورت گیرد.

مشکل اعتبار و عدم مدیریت دولتی؛ علت اصل خاموشی های تهران

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران پرس با اشاره به مشکل تامین برق و خاموشی های اخیر در تهران و برخی کلانشهرها اظهار داشت: موضوع خاموشی های تهران و برخی استان های کشور و مشکلات به وجود آمده در تامین برق کشور، یکی از موضوعاتی بود که در روزهای گذشته شاهد برگزاری جلسات با این محور با مسئولان وزارت نیرو بودیم و متاسفانه عدم تولید برق به اندازه کافی در طول سال های گذشته باعث شده که امروز با این مشکل دست به گریبان باشیم.

وی با اشاره به راهکارهای رفع مشکلات برق در کشور اشاره کرد و گفت: سه راه حل برای بهبود شرایط برق رسانی در سراسر کشور به خصوص در تهران به عنوان پایتخت وجود دارد که می توان به ساخت نیروگاه جدید، اصلاح شبکه به منظور کاهش تلفات انرژی و همچنین ارتقای نیروگاه های موجود در سطح کشور پرداخت.

بیگی نژاد تاکید کرد: متاسفانه در طول روزهای گذشته شاهد قطعی برق در تهران و استان های کشور بودیم که این مسئله باعث آسیب رساندن به زندگی عادی مردم در شرایط کرونایی شده است و به موازات آن شاهد انتقادات مختلف از سوی مردم به دلیل عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای تامین برق کشور توسط مسئولان وزارت نیرو هستیم.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه و اعتبار، یکی از مشکلات تامین برق در کشور برشمرده می شود، افزود: باید در طول سال های گذشته برق تولید می شده که مسئولان وزارت نیرو معتقدند به دلیل عدم بودجه و اعتبار، موفق به این کار نشده اند و کار به جایی رسیده که امروز باید قطعی های مکرر در تهران و شهرهای مختلف کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید شورای عالی امنیت ملی و همچنین سران قوا در جلسات جداگانه ای، موضوع تخصیص اعتبار به موضوع تولید برق در کشور را در دستور کار خود قرار دهند و منابع مالی این مشکل را حل و فصل نمایند چرا که این مشکل حل شدنی است و فقط همت مسئولان را می طلبد.

بیگی نژاد خاطر نشان کرد: اگر از حالا شروع به تامین اعتبار و تولید برق در کشور کنیم، قطعا ۷ سال آینده هیچ مشکلی در تامین برق سراسر کشور نخواهیم داشت و در طول این سال ها هم همچنان باید مسئله صرفه جویی در مصرف برق را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم.

 

مسئولان وزارت نیرو باید با مدیریت صحیح مانع از بروز چنین مشکلی در کشور می شدند و نباید کار به اینجا کشیده می شد و اکنون فقط مسئولان باید به تامین اعتبار بیندیشند تا مشکل تولید برق در کشور حل و فصل شود.

آنچه مسلم است در کنار همه کمی‌ها و کاستی‌های موجود و کم‌کاری‌های دولت در رسیدن به شرایط فعلی عزم همگانی برای مدیریت مصرف برق به‌عنوان موثرترین روش کاهش خاموشی‌ها به شدت احساس می‌شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۱۷۵
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha