۵۴۷۰۳۰۳
به گزارش تهران پرس، احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص اینکه کدام نوع خودروها در فضای شهری تهران لطمه بیشتری از تصادفات می‌بینند، گفت: ما در شهری مثل تهران چنین وضعیتی را نداریم که بیشتر حوادث رانندگی از آن خودروها باشد. چون در این شهر چهل و دو درصد تصادفات مربوط به عابران پیاده است. چهل و چهار درصد هم مربوط به موتورسواران است. یعنی در مجموع هشتاد و شش درصد از حجم تصادفات در سطح شهر تهران متعلق به موتورسواران و عابران پیاده است؛ بنابراین تنها چهارده درصد تصادفات سهم خودروهاست. در این چهارده درصدی هم که متعلق به خودروهاست همه جور خودرویی را می‌شود ردیابی کرد.

وی ادامه داد: این طور نیست که مثلا گفته شود فقط خودرو پراید در تصادفات شهری تهران آسیب می‌بیند. اتفاقا آن دسته از خودروهای خارجی که در سطح شهر تردد می‌کنند هم در این آمار سهم دارند. این نوع خودروها هم به دلایل گوناگون از جمله ناهشیاری راننده بارها اتفاق افتاده که دچار واژگونی شده اند و تلفات جانی هم به بار آورده اند. اما در کل نکته‌ای که وجود دارد فضای درونی شهر تهران با وضعی که در جاده‌های برونشهری حاکم است متفاوت است.

مومنی افزود: من به خاطر دارم چند سال پیش آماری منتشر شد که طبق آن پراید بیشترین حجم تصادفات را به خود اختصاص می‌داد درصورتی که همان سال ما برای تصادفات سطح شهر تهران نتوانستیم یک خودروی خاصی را شناسایی کنیم. چون مثلا ما آمارهای زیادی داریم که نشان می‌دهد تخلف خود راننده به دلیل ناهشیاری باعث واژگونی خودرو در سطح شهر شده است. هر خودرویی که در این موقعیت قرار بگیرد دچار حادثه خواهد شد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران در واکنش به اینکه اعمال خاموشی‌های شبانه در تهران طی چند ماه گذشته چه تاثیری بر روی تصادفات داشته گفت: کاملا این مساله بر روی تصادفات خیابانی تهران اثر گذاشته بود. در آن مدت هم من و هم دیگر همکاران ما درباره این مساله چندین مصاحبه با رسانه‌های مختلف داشتیم و این مشکل را متذکر شدیم. باید بدانیم ترافیک شب نسبت به طول روز به شکل قابل توجهی کمتر است. در آن ایامی که خاموشی‌های شبانه در محورهای بزرگراهی اعمال شد در آن تاریکی رانندگان به کلی دید نداشتند. باید در نظر بگیریم که عده‌ای شب‌ها مشغول کار می‌شوند. از جمله رانندگان تاکسی‌ها و رانندگان آژانس‌ها که روزها می‌خوابند و شب‌ها کار می‌کنند و همه درآمدشان هم مربوط به ساعات شبانه است.

وی بیان کرد: همه این افراد به ما مراجعه می‌کردند و معترض بودند که ما به دلیل اعمال خاموشی‌های شبانه هیچ امکانی برای دید جلو نداریم. این رانندگان به ما می‌گفتند در ساعت خاموشی شبانه نور چراغ خودروهایی که از مقابل می‌آمدند نمی‌گذارد ما چیزی ببینیم. خودروهایی که از طرف مخالف می‌آمدند می‌خواستند مسیر خودشان را روشن کنند، اما باعث ممانعت از دید راننده خودرو مقابل می‌شدند و همین عاملی برای واژگونی خودروها و تصادف می‌شد.

مومنی با اشاره به اینکه در وضعیت عادی که خاموشی‌های شبانه هم اعمال نمی‌شود باز ترافیک شبانه کمتر است گفت: شب‌ها حجم ترافیک کاهش پیدا می‌کند، اما به موازات آن سرعت خودروها بالا می‌رود که همین می‌تواند عامل افزایش حجم تصادفات بشود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۱۲۸
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha