image_14000303226059
به گزارش تهران پرس، قطعی برق تبدیل به چالش جدید این روزهای مردم شده و زندگی مردم را با مخاطرات جدی روبه‌رو کرده است. همین دیروز خبر رسید‌ قطعی برق در شهر تبریز سبب محبوس شدن ۱۰۰نفر‌ در آسانسور‌ ساختمان‌های اداری و مسکونی شد.

قطعی برق همچنین شطرنج‌بازان ایرانی را در مسابقات آسیایی مات کرد و باعث شکست آنان شد. دیروز محسن سمیع زاده، دبیر فدراسیون شطرنج با بیان این‌که قطع لحظه‌ای برق در مسابقات آنلاین خطا محسوب می‌شود به ایرنا گفت: دلیل شکست ۲ شطرنج باز کشورمان در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا همین مسئله بود.

خاموشی برق آن هم بدون اطلاع قبلی به بیمارستان‌ها جان بیماران در بیمارستان را نیز تهدید می‌کند. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز چند روز پیش در توئیتی به خطرات قطعی برق‌ برای بیماران اشاره کرد و نوشت: «می‌دانید با قطع برق، بیماران کرونایی که در ‌منزل به دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته هستند، امکان تنفس ندارند؟ می‌دانید با قطع برق، اگر یک هزارم درصد! برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اکسیژن‌سازها وارد مدار نشود! برای بیماران کرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

خاموشی‌ها قطعی آنتن‌های موبایل و اینترنت را هم به دنبال داشته است.این موضوع در شرایطی که به خاطر شیوع کرونا خیلی‌ها ناچار به دور کاری شده‌اند، مشکل ایجاد کرده، همچنین‌ برگزاری آزمون‌های آنلاین پایان ترم دانش‌آموزان و دانشجویان را با دردسر مواجه ساخته است. قطعی برق بر‌ بازار نیم بند کاسب‌ها نیز تاثیر گذاشته است با قطعی برق کارت‌خوان بعضی از مغازه‌ها از کار افتاده و خرید با کارت ممکن نیست.

تراز تولید برق بهم خورده است

شرکت توانیر کمبود برق را سبب خاموشی‌ها می‌داند و‌ اعلام کرده تراز تولید برق در ایران بر هم خورده و پنج هزار مگاوات کمبود وجود دارد. محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، دو روز پیش گفته بود که تراز تولید و مصرف برق به هم خورده است. او دلایل زیادی را برای این بحران اعلام کرد از جمله «خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و رمزارز‌ها» سخنگوی صنعت برق نیز استخراج غیرمجاز رمزارزها مثل بیت‌کوین و استفاده از کولر در گرمای هوا را دلیل قطع شدن برق اعلام کرده بود. بر اساس آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و طی روزهای اخیر، شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی سابقه بوده‌اند.

طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصرف برق در پیک روزانه به ۵۳ هزار و ۷۵۹ مگاوات رسید. این در حالی است که پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۴۵ هزار و ۲۷۰ مگاوات بود. این موضوع منجر به خاموشی‌های‌ در برخی استان‌ها شده است. قطعی برق صدای برخی از مسئولان به ویژه مسئولان شهری را نیز در آورده است. یک عضو شورای شهر درخصوص قطع ناگهانی برق در تهران گفت:

مردم از قطع ناگهانی برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر این‌که این قطع برق بدون هماهنگی قبلی بوده و مشکلات مردم را دوچندان کرده است.دیروز حجت نظری در جلسه شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «تذکر امروز بنده در مورد پدیده‌ قطع ناگهانی و طولانی مدت برق است که متاسفانه چند روزی است در مناطق مختلف پایتخت رخ می‌دهد و موجب اعتراض و نارضایتی مردم تهران شده است. اعتراضی که به طرق مختلف به بنده نیز منتقل شده و وظیفه خود می‌دانم که به نمایندگی از مردم تهران، آن را به گوش مسئولان مربوطه برسانم.»

برنامه خاموشی تهران منتشر شد

پس از خاموشی‌های چند روز اخیر در تهران بالاخره اولین جداول خاموشی تهران دیروز‌ حوالی ظهر منتشر شد. شرکت برق از‌ مشترکان خواست برای اطلاع از ساعت خاموشی‌ها به سایت شرکت توزیع برق مراجعه کنند تا از جزئیات خاموشی‌ها مطلع شوند. با وجود انتشار جداول خاموشی شهر تهران،‌ بسیاری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند جداول خاموشی‌ها با واقعیت تطابق ندارد و عملا آنها با وجود اعلام زمان‌بندی خاموشی‌ها اما باز سرگردان هستند.

فقط تهران درگیر خاموشی برق نیست، در روزهای گذشته خبر قطعی برق در برخی از استان‌ها مانند اصفهان، فارس، همدان، تبریز و .... خبر ساز شد. قطعی برق در تهران و سایر استان‌ها ضمن این که یادآور خاموشی‌های دهه ۶۰ است، یک بار دیگر جیره بندی برق را در دستور کار مسولان ذیربط‌ قرار داده است. سخنگوی صنعت برق کشور نیز دیروز به این جیره بندی‌ها اشاره کرد و در خصوص کمبود برق و جیره بندی آن در برخی از نقاط کشور توضیحاتی را ارائه داد.

مصطفی رجبی مشهدی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود نیروگاه‌های برق آبی برای تولید برق اقداماتی برای رفع محدودیت برق صورت گرفته است، به طوری که هر استانی که بیشتر از سقف تعیین شده برق مصرف کند با قطعی برق روبه‌رو خواهد شد تا شرایط برق رسانی برای سایر کشور فراهم شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۱۳۶
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha