۱۴۱۰۳۸۰
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ «شورایی برای اصلاح و شفافیت» عنوانی است که اعضای شورای شهر پنجم در بیان عملکرد خود در چهارساله اخیر به کار می‌برند. بر همین اساس تهران پرس در سلسله گزارش هایی، میزان موفقیت شورای شهر پنچم در عمل به وعده های خود را مرود نقد و بررسی قرار داده است. پیش از این وضعیت سامانه شفافیت شهر تهران با عنوان «اتاق شیشه‌ای شهرداری تهران به درِ بسته خورد» مورد بررسی قرار گرفت.

عنوان شد که از هیچ گزارشی آذرماه سال ۹۹ گزارش عملکرد شهرداری تهران که باید در سامانه شفافیت شهر تهران بارگزاری می شد، به ثبت نرسیده است و با وجود اینکه حدود دو ماه از سال ۱۴۰۰ می گذرد، هیچ عملکردی از سال جدید در سامانه شفافیت بارگزاری نشده است. این در حالی است که حتی خبری از گزارش سالانه ۹۹ نیز همچنان در سامامه شفافیت نیست!

یکی از مسائلی که امروز مورد توجه کارشناسان قراردارد، مسئله انتشار لیست ساختمان های ناایمن شهر تهران است که پس از حادثه ساختمان پلاسکو به صورت جدی مطرح شد.

جریان انتشار لیست اسامی ساختمان های ناایمن چیست؟

پس از حادثه پلاسکو، ۳۰ هزار پلاک ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شد و با درخواست مردم برای شفافیت لیست ساختمان های ناایمن، لیست اسامی در سامانه شفافیت تهران بارگذاری شد اما پس از سه روز از روی سامانه برداشته شد.


در همین رابطه پیروز حناچی، شهردار تهران، بهمن ماه سال ۹۹ در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار تهران پرس درباره حذف اسامی ساختمان های ناایمن از لیست شفافیت شورای شهر، گفت که «حدود ۳۰ هزار پلاک ساختمان ناایمن شناسایی شده است که می توانند خطرساز باشند اما در مورد انتشار اطلاعات این ساختمان ها روی پرتال ممکن است بازار املاک را برای برخی سودجویان فراهم کند. هدف ما تحقق ایمنی است و به بازار اقتصادی نیز کاری نداریم.»

شهردار تهران بدون اشاره به لزوم آگاهی عمومی از وضعیت ساختمان‌های ناایمن گفت «هدف این است که افراد در معرض خطر چنین ساختمان‌هایی از این خطر مطلع شود. انتشار این موضوع به عنوان یک لیست وجوهی دارد که ممکن است زمینه سوءاستفاده برای برخی افراد را ایجاد کند. باید این خطر رفع شود و در این مسیر هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهیم داد. این لیست باید تهیه شود اما لازم نیست در فضای مجازی منتشر شود!»

عضو شورای شهر: یک نهاد نظارتی مانع انتشار اسامی ساختمان های ناایمن شد

در حالی که شهردار تهران، انتشار لیست ساختمان های ناامین را موجب سوءاستفاده افراد سودجو خوانده بود، در اظهاراتی متناقض و تعجب برانگیز، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران دخالت یک نهاد امنیتی را مانع انتشار لیست ساختمان های ناایمن دانست. خداکرمی فروردین ماه سال جاری در پاسخ به خبرنگار تهران‌پرس درباره انتشار لیست ساختمان های ناایمن اظهار کرد که «علت عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن سوءاستفاده دلالان نیست و اصلاً نظر شهرداری این نیست، شهرداری ۳۰ هزار ساختمان ناایمن را استخراج کرد و بر روی سامانه شهرداری نیز قرار گرفت اما نهادهای نظارتی و امنیتی و انتظامی انتشار اسامی این ساختمان‌ها را صلاح ندیدند و گفتند که ممکن است مشکلات دیگری در شهر ایجاد شود.»

تکذیب اظهارات عضو شورای شهر تهران توسط شهردار تهران؛ هیچ پیام امنیتی به دست من نرسیده است!

اما هفته گذشته بود که حناچی اظهارات عضو شورای شهر تهران را تکذیب کرد و در خصوص تناقض گویی‌های موجود در خصوص انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن گفت: بنده در این مورد دریافت امنیتی نداشتم و کسی با بنده مکاتبه نکرد. ممکن است این نگاه وجود داشته باشد که نقاط ضعف در معرض دید نباشد!

چرایی عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن همچنان «شفاف» نیست

تناقض گویی بین شهردار تهران و عضو شورای شهر حتی با پیگیری خبرنگار تهران به یک نقطه مشترک نرسید و هر یک از این مدیران شهری یک علت برای عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن مطرح کردند که این مسئله نشان دهنده «سیاسی کاری» در شهرداری و شورای شهر تهران است و تمام ابعاد شفافیت شورای شهر پنجم را زیر سوال می برد.

در نهایت علت تناقض گویی شهرداری و شورای شهر و چرایی عدم انتشار لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن را از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیگیری کرده‌ایم.


هاشمی در پاسخ به خبرنگار تهران پرس اظهار کرد: علت عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن شهر تهران تنها امنیتی نیست.

محسن هاشمی: بحث حقوق شهروندان مطرح است!

وی در ادامه بیان کرد این لیست ابتدا باید به قوه قضاییه ارسال شود و در یک سازمان تثبیت شود، زیرا با انتشار آن حق و حقوق شهروندان که در این ساختمان های نا ایمن حق مالکیت دارند از بین می‌رود؛ لذا به نظر می‌رسد پیش از انتشار این لیست باید با تمامی ارگان‌های مربوطه هماهنگی صورت گیرد تا در آینده مشکل قضایی و حقوقی پیدا نکند.

جریان چی بود، چی شد!

پنجمین دوره مدیریت شهری پایتخت در حالی به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود که عملکرد آن درباره شفافیت و اصلاح به شدت مورد نقد کارشناسان قرار دارد. این در حالی اس که مردم تهران نیز احساس می‌کنند که نسبت به گذشته «وضع آن ها تغییر نکرده است» و تهران نسبت به چهارسال گذشته رشد شهری را تجربه نکرده است.

به نظر می‌رسد به جای اظهارات متناقض و گرفتن انگشت اتهام به سوی نهادهای امنیتی و مردم، شورای شهر تهران به سمت شفافیت حرکت کند و لیست ساختمان‌های ناایمن را برای افکار عمومی و جلوگیری از حوادثی چون ساختمان پلاسکو منتشر کند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۷۲۶
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha