شورای شهر تهران
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ شورای شهر تهران طی طرحی به نام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به دنبال شفاف سازی بخشی از قرارداد شرکت "رسا تجارت" و واگذاری املاک موسوم به طرح "۳ شهید" برآمد.

تفاهم نامه ای که ۱۲ سال پیش ما بین شهرداری تهران و سپاه پاسدارن مطرح شد و در آن الزامی در اجرای آن به وجود نیامده بود.

بر همین اساس به منظور تنویر افکار عمومی جمعی از مدیرانی که نامشان در آن تحقیق و تفحص آمده است با ارسال نامه‌ای به فرماندار تهران خواستار لغو این طرح در شورای شهر تهران شدند.

در این نامه با استناد به موارد مطروحه در طرح تحقیق و تفحص از سوی شورای شهر تهران این موارد را از نظر ماهوی دچار مشکل دانسته و ایرادات موجود در این بخش را به شرح زیر آورده است:

- از دیدگاه تحلیل حقوقی اسناد تنظیمی باید گفت اسناد تنظیمی میان شهرداری و سپاه نه تنها قرارداد نیستند بلکه علیرغم آنکه از عنوان موافقت نامه دو مورد آنها استفاده شده حتی موافقت نامه نیز تلقی نمی‌شوند بلکه نوعی تفاهم نامه یا MOU هستند که به سندی گفته می‌شود که طرفین در نتیجه مذاکرات آن را تنظیم می‌کنند و نشان می‌دهد که طرفین بر روی موضوعات معین توافق کرده و تلاش دارند تا قراردادی را در آینده منعقد کنند.

- با نگاهی گذرا به اسناد یاد شده ملاحظه می شود طرفین آن در قالب مواد و بندهای سند از جمله تبصره ۲ بنده ۴٫۲ بوضوح اشاره کرده اند که این سند در قالب موافقت نامه تنظیم شده و به صرف تنظیم آن تعهداتی بر ذمه طرفین آن استوار نمی باشد.

- نظر به اینکه در مانحن فیه سند تنظیمی مطابق مقررات قانونی حائز شرایط عقود و معاملات نمی باشد حمل عنوان قرارداد بر سند تنظیمی محل اشکال قانونی بوده و شمول حکام و الزامات راجع به قراردادهای شهرداری تهران نسبت به آن توجیه حقوقی و منطقی ندارد.

- در اسناد موضوع بررسی شهرداری تهران متعهد به واگذاری پروژه خاص با مبلغ معینی نشده است که براساس آن حکم به خروج موضوعی از حدود اختیارات شهردار تهران صادر نمود. توضیح اینکه سند تنظیمی فی مابین شهرداری و سپاه مبین واگذاری امر خاصی نیست بلکه به موجب آن مقرر شده در آینده پروژه هایی واگذار خواهد شد و برای آن توافقاتی تنظیم خواهد شد با این قید که طرفین اعلام آمادگی کرده اند که این روابط تا سقف مبلغ معینی فی مابین طرفین قابل انجام است.

- اصولاً اخذ ضمانت نامه مالی مختص قراردادهای اجرایی است که ناقل اموال یا بوجود آوردن تعهدات هستند و دارای موضوع خاص و مشخص هستند چون اسناد مورد اشاره اصولاً قرارداد نیستند و تفاهم نامه کلی هستند که در آن شهرداری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امکانات و توانایی های خود را مطرح کرده اند و اعلام آمادگی کرده اند که این امکانات بالقوه در قالب قراردادهای آتی اجرایی شود اخذ ضمانت نامه مالی در خصوص آنها فاقد معنا و وجاهت قانونی است.

- در خصوص نظر ابهام آمیز و غیر حقوقی هیات تحقیق و تفحص مربوط به در نظر گرفتن "حق فسخ" نیز استدلال بند فوق جاری است چرا که حق فسخ مربوط به قرارداد است که در آن مالی جابجا می شود و یا تعهد مالی ایجاد می شود و در نظر گرفتن حق فسخ در یک توافق نامه کلی که به هیچ وجه الزام آور نیست بی معنا است.

- در ابتدای گزارش آمده است که ماهیت این سند عقد است و برای فریب، نام آن را توافق نامه گذاشته است. این سوال مطرح می شود که برای فریب چه کسی؟ و فریبکاران چه کسانی هستند؟ آیا شهرداری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توافق نامه ای برای نحوه اجرای طرحهای عمرانی تنظیم کرده اند فریبکارند؟

- کاملاً مشخص است که هدف از قرارداد تلقی کردن توافقنامه های موصوف این بود که متعاقباً قواعد حاکم بر قراردادها را بر آنها استفاده کنند از جمله رعایت آیین نامه های مالی و سقف معاملات و هدف مغرضانه تنظیم کنندگان این بوده که از یک مقدمه باطل یک نتیجه باطل را ایجاد کنند.

- در خصوص عدم درج نحوه اختلاف که در گزارش آمده درج این موضوع نشانگر آن است که تنظیم کنندگان گزارش زحمت آن را به خود نداده اند که حتی یکبار موافقت نامه را به درستی مطالعه کنند چون حل اختلاف در ماده ۸ذکر شده است.

- هیات به اصلاح تحقیق و تفحص عناوین و مصادیق مجرمانه ای را به تنظیم کنندگان موافقتنامه که شامل اختلاس، تبانی معاملات دولتی و غیره را نسبت داده که ظاهراً تنظیم کنندگان اساساً از ارکان یا عناصر این جرائم اطلاعی نداشته یا هدف آنها افترا و ایجاد فضای ارعاب و فضاسازی تبلیغاتی بوده است.

- در گزارش برای موافقت نامه از عنوان فاینانس استفاده شده و این عنوان جعلی است که توسط نگارندگان گزارش برای موافقت نامه در نظر گرفته شده چون اصولاً این اسناد تنها یک تفاهم ساده هستند و مقررات فاینانس آنها بار نمی شود بعد از این نام گذاری جعلی نگارندگان مدعی شده اند که اسناد تنظیمی مشخصات سند فاینانس را ندارد و این موضوع کاملاً مشخص است که تحقیق و تفحص ابزاری بوده برای تهیه یک گزارش یک جانبه که تهیه کنندگان آن از ابتدا قصه محکوم کردن مدیریت شهری وقت را داشته اند.

- آثار و تبعات منفی و مخرب گزارش: بلافاصله پس از تصویب نتایج گزارش کلیه سایت های خبری همسو با جریان سیاسی شورای اسلامی شهر تهران تبلیغات گسترده ای علیه شهردار وقت تهران و سپاه پاسداران با عناوینی همچون تاراج اموال شهرداری و بدهی ۱۳ هزار میلیاردی سپاه به شهرداری و غیره انجام داده اند. در واقع تخریب مدیریت جهادی و شخصیت شهردار محترم وقت تهران با بکار بردن عناوین مذکور صورت گرفته و هم اکنون این هدف تنظیم کنندگان گزارش محقق شده است که البته حق پیگیری قضایی در خصوص تنظیم کنندگان و تصویب کنندگان و منتشر کنندگان گزارش محفوظ است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۷۱۷
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha