۱۳۹۰۳۱۰۸_۴۱۵
 

به گزارش تهران پرس، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین وضعیت واردات دارو توسط بخش خصوصی اظهار کرد: در ابتدای کار واردات توسط بخش خصوصی، سازمان غذا و دارو دو مجوز به شرکت‌های متقاضی برای واردات واکسن کرونا داد. یک مجوز برای تایید صلاحیت شرکت‌های داخلی و یک نامه به شرکت فروشنده با هدف معرفی شرکت‌های ایرانی.

 

وی افزود: این دو نامه در همان ابتدای کار به طرف های قرار داد تحویل داده شد و قرار داد به بهترین شکل ممکن میان شرکت‌های ایرانی واردکننده و شرکت تولیدکننده واکسن کرونا بسته شد، اما موارد دیگری همچنان هستند که اجازه ورود واکسن را نمی‌دهند.

 

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بیان کرد: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که شرکت‌های واردکننده باید ثبت سفارش کنند و از بانک مرکزی ارز مورد نیاز را دریافت کنند، اما زمانی که شرکت‌ها داروی بیولوژیک وارد می‌کنند مانند واکسن، یک مرحله دیگر به این فرآیند اضافه می‌شود.

 

ریاحی ادامه داد: برای واردات دارو‌های بیولوژیک، شرکت‌های واردکننده باید اظهارنامه وارداتی خود را طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو اهدا کنند و این سازمان پس از تایید دارو‌های وارداتی، وارد مرحله دریافت ارز از بانک مرکزی می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: شرکت‌های واردکننده در حال حاضر واکسن‌های خود را خریداری کرده اند و منتظر تایید سازمان غذا و دارو برای تکمیل فرآیند واردات هستند تا سریعا این دارو‌ها وارد کشور شوند.

 

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو مطرح کرد: طبق آخرین آماری که از سازمان غذا و دارو گرفته ایم، تاکنون ۴۹ شرکت ایرانی مجوز واردات از سازمان غذا و دارو گرفته اند البته دریافت این مجوز ساده‌تر از مجوز پایانی یعنی همان تاییده داروی وارداتی است.

 

ورود اولین محموله واکسن توسط بخش خصوصی در خرداد ماه

ریاحی روز قبل نیز در یکی از رسانه ها گفته بود: هم اکنون فرایند اجرایی کار آغاز شده و امیدواریم با تامین ارز و طی شدن مراحل باقی مانده، نخستین واکسن‌های کرونا که احتمالا یک محموله ۱۰۰ هزار دزی خواهد بود در هفته نخست خرداد توسط بخش خصوصی به کشور وارد شود.

 

اقای ریاحی گفت: قیمت واکسن آسترازنکا حدودا پنج تا شش دلار و واکسن اسپوتنیک وی حدودا ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می‌شود. البته قیمت نهایی واکسن‌ها بستگی به قیمت روز ارز داشته و با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

 

وی گفت: بخش خصوصی از همه ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلا قیمت ریالی این واکسن‌ها اعلام نمی‌شود تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۶۳۹۳
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha