محمدجواد+ظریف
احمدرضا زرافشان در یادداشتی نوشت: پس از افشای فایل صوتی آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان؛ سؤالات و تأملاتی درباره فعالیت‌های "حسام‌الدین آشنا" شکل گرفته است. سؤالاتی که به نظر می‌رسد برای پاسخ آن‌ها بایستی اندکی به گذشته نیز رجوع کرد.

_ انتشار فایل صوتی ظریف اگرچه حواشی زیادی را برانگیخت اما به نظر می‌رسد با فضای شکل گرفته در کشور نتوانست اهداف گردانندگان این پروژه را محقق کند.

چه اینکه بر خلاف آنچه که مرعشی مدعی شد و گفت با انتشار این فایل ظریف محبوب شد و نظام ضرر کرد![۱] اما نه تنها هیچ‌کس حتی دوستان ستادی ظریف مثل رئیس‌جمهور روحانی از این کار حمایت نکردند و مواضعی خلاف آن اخذ کردند بلکه شخصیت شهید سلیمانی نیز که در این فایل صوتی مورد انتقاداتی از سوی ظریف قرار گرفته بود عزیزتر شد و به‌عنوان مرد میدان و دیپلماسی اجر و مرتبتی بیش‌تر در نزد مردم یافت.

در این میان و پس از استعفای شبیه به عزل حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری که این فایل در قالب یک پروژه تاریخ شفاهی در ذیل مدیریت او ضبط شده؛ حرف و حدیث‌ها و تأملاتی پیرامون شخص آقای آشنا شکل گرفته است.

حرف و حدیث‌هایی مثل اینکه چرا این فایل صوتی که قرار بود محرمانه باشد اما افشا شد؟ نقش احتمالی نفوذ در این پروژه و ارتباطات آن با آشنا چه بوده است؟ چرا با وجود اینکه گفته می‌شود نهادهای امنیتی نسبت به این پروژه هشدارهایی داده بودند اما آن هشدارها از سوی آشنا و اعوان و انصار او در مرکز بررسی‌های استراتژیک لحاظ نشد؟ و سؤالاتی دیگر که تا این لحظه پاسخی برای آن‌ها فراهم نشده است...

چهره محوری تمام این سؤالات اما شخص آقای آشناست!

مردی با عملکردهای مشکوک که کارویژه او در دولت روحانی هیچ‌گاه دقیقا فهمیده نشد.

*ماجرای یک سخنرانی ضد امنیتی در مرکز بررسی‌های استراتژیک/ از "آبان ۹۸" تا "فایل ظریف"!

به زعم برخی محافل تحلیلی، ماجرای افشای فایل صوتی ظریف تنها یکی از رفتارهای مشکوک تحت مدیریت آشنا بوده است.

مثلا زمانی در سال ۹۶ و دو سال قبل از شکل‌گیری اغتشاشات خونبار آبان ۹۸ بود که علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به مرکز بررسی‌های استراتژیک رفت و سخنانی را با موضوع "لزوم ایجاد اغتشاش میلیونی در خیابان‌ها علیه نظام اسلامی" مطرح کرد!

علوی‌تبار در این سخنان با تأکیدی تلویحی بر مفهوم براندازی و تکرار وقایع انقلاب فرانسه حتی گفته بود:

"ما به حضور جمهور احتیاج داریم؛ جمهور باید یک‌ بار دیگر نقش خود را در بنیان‌گذاری ایفا کند."[۲]

باورش سخت است ولی این سخنان در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری روحانی و تحت مدیریت حسام‌الدین آشنا ایراد شده بودند.

سخنانی که توانستند ۲ سال بعد شاهد شکل‌گیری آبان۹۸ باشند. و البته متأسفانه هیچ‌کس هم متوجه آن‌ها نشد و آنطور که باید مورد رصد خواص کشور قرار نگرفتند.

جالب است که تصمیمات مشکوک و بدون پیوست منجر به گرانی یک‌شبه بنزین نیز در ستاد دولتی گرفته شد که اظهارات ضد امنیتی علوی‌تبار در مرکز بررسی‌های همان دولت گفته شده بود.

آیا سخنرانی علوی‌تبار به آن تصمیمات منجر به اغتشاش ربطی داشت؟!

نقش آشنا در این میان چه بود؟!

به نظر می‌رسد اکنون که پس از افشای فایل صوتی ظریف، عزمی ملی برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت آقای روحانی شکل گرفته و همه روی آشنا و فعالیت‌های مشکوک او حساس شده‌اند؛ می‌توان امیدوار بود که پاسخ سؤالات بسیاری یافت شود.

سؤالاتی که در بزرگ‌ترین موضوعات آن‌ها آبان ۹۸ و افشای فایل صوتی ظریف مطرح است و به نظر می‌رسد پاسخ‌هایی که برای آن‌ها یافت می‌شود کاملا با یکدیگر مرتبط باشند.

مردم منتظرند تا بدانند آیا کسی که تصمیم غلط و بدون پیوست بنزینی در آبان ۹۸ را گرفت و منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شد، همان کسی است که می‌خواست سردار سلیمانی در میدان نباشد؟!

و آیا این شخص یا اشخاص با کسانی که فایل صوتی ظریف را افشا کردند، سر و سرّی با یکدیگر دارند یا خیر؟!

ارتباط این افراد با رادیکال‌هایی که از تحریم انتخابات ۱۴۰۰ حرف می‌زنند، چیست؟!

دستگاه‌های قضایی و سرویس‌های امنیتی کشور باید پاسخ این سؤالات مهم را به مردم بدهند تا شاهد تکرار فجایع و ادامه پروژه نفوذ در برخی ابعاد نباشیم.
کد خبر: ۶۳۵۲
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha