۱۶۶۲۵۰۳۵۶
به گزارش تهران پرس، صنعتگران تهرانی برای برون رفت از مشکلاتی که گلوی حوزه صنعت و اشتغال استان را فشار می‌داد یک راه داشتند و آن هم ایستادگی در برابر خیل عظیم مشکلات بود که الحق سربلند از این گردنه عبور کردند.

دولت تدبیر و امید نیز با وجود تمام مشکلات از جمله تحریم و ویروس کرونا، در این مسیر تا جایی که می‌توانست راه را برای صنعتگران و فعالان حوزه اشتغال هموار کرد.

سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید ۹۶ هزار شغل در استان تهران ایجاد می‌شد اما متولیان امر با ایجاد ۱۱۲ هزار شغل جدید توانستند بیش از میزان تعهد در نظر گرفته شده اشتغالزایی کنند؛ کارنامه ای درخشان که در سایه حل چالش های این حوزه به ویژه در بخش صنعت می توان متصور بود.

از این رو در سال های ۹۸ و ۹۹ با مرتفع شدن مشکلات زیرساختی و احدهای تولیدی در شهرک های صنعتی نرخ بیکاری استان تهران در سال گذشته به ۸.۴ درصد کاهش یافت.

 

رفع ٩٠ درصد از مشکل برق شهرک‌های صنعتی تهران

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: در حوزه برق که یکی از نقاط آسیب پذیر این شرکت بود، ۶ پست برق با ظرفیت ۲۰.۶۳ مگاوات طی تفاهم نامه ای احداث شد که می تواند زمینه افزایش ۹۰ درصدی ظرفیت برق این شرکت را فراهم کند.

صابر پرنیان یادآورشد: این میزان افزایش پست برق برای شهرک های صنعتی، طی ۴۰ سال گذشته بی نظیر است و می تواند پایداری اشتغال ۱۵۰ هزار نفر را در این نواحی صنعتی تضمین کند.

وی اظهارداشت: پارسال در حوزه آب ۷۴۶ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آفرسانی شهرک های صنعتی این استان اضافه شد و به این طریق شاهد رشد ۱۰۰ درصدی این زیرساخت بودیم که به دنبال آن از ادامه اشتغال ۱۸۴ هزار نفر پشتیبانی شد.

پرنیان خاطرنشان کرد: با افزایش ۱۵۸ درصدی شهرک سازی در بخش های صنعتی، ۲۱۵ درصد میزان سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت این استان افزایش یافت.

مشاور و رئیس حوزه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران نیز در این ارتباط گفت: دهه فجر سال گذشته نیز یکهزار و ۱۹۵ طرح با اعتبار ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۱ هزار نفر در این استان به بهره برداری رسید.

حمید خوش سیرت سلیمی گفت: بیش از ۵۰۰ طرح تولیدی و صنعتی در این استان منتظر دریافت پروانه فعالیت هستند اما به علت محدودیت زیست محیطی مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری، نمی توانند این مجوز را دریافت کنند.

 

بازگشت ۱۴۰ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید

مشاور و رئیس حوزه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران افزود: سال گذشته ١۴٠ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید بازگردانده شد.

سلیمی ادامه داد: در حوزه تأمین آب نیز بزرگترین ظرفیت آبرسانی در جنوب شرق تهران و شهرک صنعتی عباس آباد نیز انجام شد و آب مورد نیاز شهرک های صنعتی منطقه با پشتیبانی ۱۰۰ هزار نفر تامین و ظرفیت بهره برداری آب نسبت به ۳۰ سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش یافت.

سرپرست مدیریت حقوقی و امور قراردادهای شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز در این ارتباط گفت: با تغییر رویکرد بخش خصوصی از واردات به تولید، رشد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان تهران طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ٩٩ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۲۱۵ درصد رشد داشته است.

محمد ایری با اشاره به اینکه ۲۰ درصد صنایع کشور در استان تهران قرار دارد، اظهار داشت: حدود ۶ هزار واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان تهران قرار دارد که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام و یکهزار و ۵۰۰ مورد در مرحله راه اندازی و نصب ماشین آلات است.

وی افزود: در سال گذشته ۷۰۰ قطعه زمین که در سال‌های قبل فرصت‌های سرمایه‌گذاری از آن‌ها سلب شده بود، تعیین تکلیف شد.

ایری از افزایش ۲ هزار واحد صنعتی جدید در سال گذشته در استان تهران خبر داد و افزد: با تشکیل کمیته پایش متشکل از دستگاه های اجرای استان، ۵۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام در حال عارضه یابی است و پیش بینی می شود طی یک سال و نیم آینده ۲ هزار واحد صنعتی فعال به مجموع واحدها اضافه شود.

وی با اشاره به تعطیلی ۱۶ درصد از واحدهای صنعتی استان تهران در سال ٩٩ افزود: در کل کشور حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی تعطیل وجود دارد که از این تعداد، ۹۵۰ واحد به دلایل مختلف در شهرک‌های صنعتی استان تهران مستقر هستند.

رئیس امور قرارداها با بیان‌اینکه ۸۶ درصد در حوزه اشتغال در سال ٩٩ نسبت به سال ٩٨ رشد داشته ایم افزود: در استان تهران و در شاخص اشتغال نسبت به سال ۹۸ شاهد ۸۲ درصد افزایش تعداد واحدهای بهره برداری ۲۱۵ درصد افزایش سرمایه گذاری در ۱۰ ماه ابتدای سال ۹۹ بودیم که این امر نشان از رشد شاخص ها و بالا رفتن علاقه مندی به تولید است.

 

صادرات یک میلیارد یوروی ظرف ۶ ماه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال گذشته یک میلیارد یورو کالا در شش ماهه نخست سال به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن افزایش ۱۸ درصدی را نشان می دهد.

پرنیان با بیان اینکه افزایش کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به پنج سال گذشته محسوس است، افزود: افزایش کیفیت محصولات داخلی و پایین بودن قیمت تمام شده آنها نسبت به نمونه خارجی آن، افزایش صادرات را در سال ٩٩ به همراه داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته تحریم ها برای کشورمان به یک فرصت تبدیل شد و فعالان واحدهای صنعتی این استان توانستند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا را که در ۲ سال گذشته ورود آنها به کشور محدود یا ممنوع شده بود را در داخل تولید و علاوه بر تامین نیاز داخل، بازارهای ۱۵ کشور همیاسه و برخی از کشورهای اروپایی را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اضافه کرد: سال گذشته هیچکدام از کارخانه‌های صنعتی این استان به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل نشد چراکه با روش دور زدن تحریم ها و بومی سازی ساخت، مواد اولیه آنها تامین شده است و تولید در شهرکهای صنعتی در تمامی محصولات نظیر فلزات، نساجی و صنایع غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۱۰ درصد افزایش یافته است.

صدور یا تمدید ۱۱۰ جواز تاسیس واحد فنی و مهندسی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری گفت: سال گذشته ۱۱۰ جواز تاسیس واحد فنی و مهندسی و ۸۴ پروانه فنی و مهندسی صادر یا تمدید شد.

یداله صادقی ادامه داد: همچنین طی سال گذشته ۲۲ گواهی تحقیق و توسعه نیز برای درخواست کنندگان صادر شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال(تاپ) افزود: با اجرای این طرح در استان تهران ۶۲۰ بنگاه اقدام به ثبت نام کردند و ۸۱ طرح و ۷۴ مورد نیاز پژوهشی در سامانه اقدام ثبت شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: با توجه به راه اندازی بانک اطلاعاتی مراکز پژوهشی، فنی مهندسی، تحقیق و توسعه، دانش بنیان، صنایع پیشرفته و دارندگان پروانه تولید نرم افزار استان تهران، ۱۲۰ مرکز ثبت نام و مستندات لازم را در این سامانه بارگذاری کردند.

صادقی افزود: در راستای اجرای بند (ز) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور عناوین و مشخصات هشت اولویت پژوه پیشنهادی و یک فقره پایان نامه تحقیقاتی در قالب رساله دکترا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ارسال شد که طبق دفاعیه انجام شده در جلسه کمیته منتخب آموزش، پژوهش و فناوری استان تهران، سه طرح مصوب شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: همچنین در سال گذشته با همکاری مراکز آموزشی مجازی ۲۴ دوره تخصصی و مدیریتی برای صاحبان صنایع، معدن و تجارت استان برگزار شده است.

 

پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید

استاندار تهران نیز با اشاره به اقدامات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران گفت: سال گذشته چهار هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در زمینه رونق تولید پرداخت شد.

محسنی بندپی افزود: از چهار هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید با احتساب پرداخت مستقیم بانک ها، ۱۹۱ میلیارد تومان مربوط به تسهیلات رونق تولید و مابقی پرداخت مستقیم بانک ها است.

وی با تقدیر از عملکرد ستاد تسهیل استان در سال ۹۹ اظهار داشت: در حالی که در سال های ۹۷ و ۹۸ در زمینه پرداخت تسهیلات به صاحبان کار با مشکلاتی مواجه بودیم، اما در سال گذشته این چالش ها با همکاری بانک ها و اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تهران برطرف شد.

استاندار تهران ادامه داد: این اقدام ناشی از هم فکری و همکاری اعضای ستاد تسهیل به منظور رونق تولید، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید است که باید در سال ۱۴۰۰ نیز این مهم به طور جدی پیگیری می شود.

وی گفت: در سال گذشته ۷.۷ درصد میزان استفاده از برق در بخش صنعت، ۱۳۵ درصد صدور جواز صنعتی و ۳۵ درصد صدور بخش کشاورزی رشد داشته است.

محسنی بندپی افزود: این ارقام نشان دهنده اهتمام تمامی مدیران در بخش‌های مختلف برای عمل به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است که با وجود همه تحریم ها و سختی ها این موفقیت نصیب استان تهران شد.
کد خبر: ۶۳۳۷
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha