۱۵۷۱۳۵۰۹۶







به گزارش تهران پرس، فواد ایزدی با حضور در استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما افزود: در قانون اساسی به وضوح آمده است که سیاست خارجی کشور در شورای عالی امنیت ملی شکل می گیرد و سیاست گذاری در آنجا انجام می شود.









وی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی ۱۲ عضو دارد که وزیر خارجه هم یکی از اعضاست یعنی یک رای از ۱۲ رای می باشد و رئیس شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور است و از ۱۲ رای ۵ رای متعلق به دولت است و معمولاً رای ششم هم دولت دارد .

ایزدی گفت: هیچ کشوری را نمی شناسم که وزارت خارجه، سیاست خارجه کشور را تعیین کند.

وی افزود : وزارت خارجه مجری سیاست خارجی کشور است که معمولاً ذیل شورای امنیت ملی است.

او ادامه داد: بعضی کشورها مانند آمریکا شورای عالی امنیت ملی دارند ولی اعضای آن را رئیس جمهور مشخص می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اتفاقی که در دنیا می افتد این است که یک نگاه فرا وزارتی نسبت به سیاست خارجی وجود دارد یعنی دغدغه های مختلفی کشورها از قبیل میدانی، سیاست خارجی و بخش روابط با همسایگان دارند و برای همین شورای امنیت ملی وجود دارد که از وزارت خانه ها و نهادهای مختلف در آنجا حضور پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ، سیاست خارجی براساس یک اجماع شکل می گیرد از این جهت نهادهای مختلف که در بخش سیاست خارجی فعال هستند نظر خود را می دهند و در شورای امنیت بحث و تبدیل به سیاست می شود که همه موظف به اجرا هستند.

ایزدی ادامه داد: یکی از ویژگیهای شهید سلیمانی این بودکه در برخی مواقع موافق یکی از سیاست های اعلام شده و رسمی کشور نبود منتها به آن تمکین می کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره سیاست گذار و ناظر بالا دستی در بخش های مختلف افزود: این سبک تجربه شده در همه جای دنیاست و اگر کل سیاست خارجی به وزارت خارجه واگذار شود از آنجایی که وزارت خارجه دغدغه های خاص خود را دارد ممکن است به دغدغه های دیگر که در کشور وجود دارد بخشی نگاه کند.

وی گفت: دلیل انتخاب سبک شورایی این است که در پرونده های مختلف افراد مسئولیت بیشتری می گیرند مثلاً در برجام وزارت خارجه مسئول پرونده برجام شد که در برجام، تاثیرگذاری وزارت خارجه خیلی بیشتر از معمول شد و در پرونده منطقه، سردار سلیمانی تاثیرگذاری بیشتری در آن بخش قبل از شهادت داشت.

ایزدی درباره ارزیابی نسبت به انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه گفت: این فایل که منتشر شد قاعدتاً موردی نبود که وزیر امور خارجه علاقمند به انتشار آن بوده است و وزیر امور خارجه در چند روز گذشته هم چندبار به این نکته اشاره کرده است.

وی ادامه داد: در ۷ و ۸ سال گذشته اگر بخواهند جایگاه وزارت خارجه ایران را در بخش نفوذی که در تعیین سیاست خارجی داشته، مقایسه کنند شاید رتبه یک در دنیا باشد چون در این سالها کار اصلی دولت در بخش سیاست خارجی، برجام بود و وزارت خارجه هم بیشترین تاثیر را داشت.

وی تصریح کرد: بعد از انتشار این فایل، رسانه های بیگانه خیلی خوشحالی کردند و پمپو هم چند بار توئیت کرد و به نوعی حرف آنها تایید شد؛ در آمریکا دو جریان داریم اول جریان ضد ایرانی و دوم جریان بیشتر ضد ایرانی که این جریان بیشتر ضد ایرانی خیلی خوشحال شد.

ایزدی افزود: انتشار این فایل ضربه کمی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی نبود و امیدواریم افرادی که درگیر بودند بتوانند اصلاح کنند و اگر کار خلافی انجام دادند نتیجه آن را ببینند.

وی ادامه داد: این اتفاق نیاز به اصلاح دارد هم در موضوع منطقه و رابطه با روسیه؛ بهر حال دولت روسیه در سالیان گذشته چند مورد کمک جدی در سازمان ملل و وتوی بعضی از قطعنامه هایی که آمریکاییها و غربی ها می خواستند ایجاد کنند داشته است و این قطعاً در راستای منافع ملی کشور نیست و نیاز به اصلاح دارد.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۶۳۲۹
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha