۱e2ea107-398c-4176-9f39-a60b0b1b77a7
گروه اجتماعی تهران پرس؛ توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران اهمیت زیادی دارد چرا که پایتخت کشور با جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون نفر مواجه است و علاوه بر آن در طول روز شاهد سفر افراد زیادی به تهران به دلیل مسائل اشتغال و تفریح و سایر امورات هستیم؛ به همین دلیل می توان گفت که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران اهمیت زیادی دارد چرا که حجم جا به جایی مسافران در این شهر چشمگیر بوده و به دلیل ترافیک در خیابان های و بزرگراه های پایتخت، عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی ها می تواند منجر به افزایش پدیده تک سرنشینی شود که این موضوع بار ترافیکی تهران را چندین برابر می کند که شاهد آن هستیم. ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران در زمان ورود بیماری کرونا بیشتر خودنمایی کرد، یعنی زمانی که حرف از رعایت فاصله های اجتماعی به میان آمد، دیده شد که رعایت این امر در متروها و اتوبوس های تهران با این شرایط غیرممکن است و انتشار تصاویر ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس های تندرو در تهران در اوج بیماری کرونا، گواه بر این حرف است.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران

حال ناوگان حمل ونقل عمومی خوب نیست و این موضوع برکسی هم پوشیده نیست اما این روزها توصیه در مورد تقویت ناوگان به هشدار بدل شده و نشان می دهد وضعیت حمل ونقل عمومی شهر تهران براساس آنچه که رئیس شورای شهر گفته در آستانه فروپاشی است.

وضعیت اسفبار ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در مدیریت شهری تهران مغفول مانده است و حتی مدیران شهری هم به این موضوع اعتراف کرده اند.


محسن هاشمی چندی پیش درمورد حال ناخوش سیستم حمل و نقل عمومی در تهران، اعلام می کند: حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل ونقل عمومی تهران عبور کرده ایم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی است، تاکید می کند: ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به جای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

کمبود ۳۰۰۰ اتوبوس و ۱۵۰۰ واگن در تهران

شهرداری تهران که باید بیش از پیش در تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران در شرایط کرونایی باشد، این مشکل را در نبود بودجه مناسب دولتی توصیف می کند! این در حالی است که پیروز حناچی بر عکس محمد باقر قالیباف، در جلسات هیئت دولت حضور دارد و باید با روش اقناع سازی، مسئولان دولتی را نسبت به صدمات ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مطلع سازد و برای تقویت این امر، از هیچ تلاشی دریغ نکند اما در عمل می بینیم که این اتفاق رخ نمی دهد.

شهردار تهران در نامه ای، ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را این گونه تشریح کرده است:" سامانه‌های مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابه‌جایی‌های روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالش‌های قابل ملاحظه‌ای روبرو هستند. به نحوی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می‌باشد."


هر چند در ۲۳ اسفند ۹۹ شاهد برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو در تهران با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت هستیم اما وقتی نگاهی به عملکرد مدیریت شهری در طول سال گذشته می اندازیم، می بینیم که روند مثبتی در توسعه حمل و نقل عمومی تهران رخ نداده است و مدیریت شهری در این زمینه در خواب ابدی فرو رفته بوده است.

بهانه تراشی دولت و شهرداری تهران برای کمک به توسعه حمل ونقل

وحید نوروزی کارشناس حوزه شهری معتقد است که تمام رمز تحول در توسعه حمل و نقل عمومی، فقط پول نیست. اگر قرار باشد پول بزرگی داشته باشیم و با آن اتوبوس و قطار بخریم که دیگر مشکلی وجود نداشت و ‌نیاز به اینهمه مدیر نبود. موضوع این است که بتوان از فرصت ها به بهترین شما استفاده کرد. با شناختی که از بدنه مدیریت شهری دارم همین الان منابع غیرنقد فراوانی در اختیار شهرداری وجود دارد. با همین شرایط تحریم، سرمایه گذارانی وجود دارند که حاضرند با دریافت غیر نقدی بخش زیادی از بهای اتوبوس، نسبت به واردات اتوبوس به تهران اقدام‌ کنند.

وی ادامه میدهد: کافی است عزم جدی برای اینکار وجود داشته باشد. مدیران باید ریسک پذیر باشند و مسئولیت برخی اقدامات را با شجاعت بپذیرند. رسانه ها در این‌مورد بسیار می‌توانند کمک‌کنند. باید ارتقا و بهبود ناوگان مترو و اتوبوسرانی به مطالبه عمومی تبدیل شود. دولت  کافی است مجوزهای قانونی واردات اتوبوس باکیفیت را صادر کند و مدیریت شهری با کمک سرمایه گذاران و از محل منابع خود نسبت به تجهیز ناوگان اقدام‌کند.


به گفته این کارشناس حوزه شهری، حال ناوگان‌عمومی شهر تهران اصلا خوب نیست. از روی کار آمدن دولت روحانی، تقریبا هیچ اتوبوس جدیدی وارد شهر تهران نشده  و بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های موجود هم عملا فرسوده هستند.  حداقل ۵۰۰۰  دستگاه اتوبوس به فوریت برای شهر تهران نیاز داریم و  وضعیت مترو هم به نظرم بهتر از ناوگان اتوبوسرانی نیست. هم اکنون با احتساب قطارها تهران کرج، مجموعا ۱۶۷ رام قطار داریم که روزانه تا ۱۵ درصد آن خارج از سرویس هستند در حالی که با همین خطوط موجود مترو بایستی حداقل ۲۰۰ رام قطار جدید به شبکه مترو تهران اضافه کرد و از سوی دیگر، بیش از ۳۰۰۰ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی گذشته اند و بخش مهمی هم دیزلی هستند که باید آلودگی شدید هوای ناشی از آنها را هم به شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنید.

 

ناوگان حمل و نقل عمومی تهران جوابگوی ظرفیت جا به جایی مسافران در شرایط کرونایی نیست

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به ضعف حمل و نقل عمومی تهران می گوید: بعد از پایان تعطیلات نوروز در نخستین شنبه کاری شاهد ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس های تهران بودیم و این در حالی است که ستاد مبارزه با کرونا جهت مقابله با بیماری کرونا، حضور مردم در سیزدهم فروردین در پارک ها که فضای باز دارد را ممنوع کرد اما در خصوص حمل و نقل عمومی مثل مترو که شاهد ازدحام جمعیت در فضای بسته هستیم، هیچ هشداری نمی دهد.

وی ادامه می دهد: علی رغم تاکیدات ستاد مقابله با کرونا در خصوص ممنوعیت سفر مردم در نوروز، اما شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم حتی به شهرهای نارنجی و قرمز سفر کردند و شمال کشور مملو از مسافران نوروزی بدون اخذ جریمه و عدم تذکر در خصوص اجتناب از سفر همراه بود.

ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در دوران کرونا خودنمایی بیشتری کرد

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس می گوید: حمل و نقل عمومی تهران شرایط خوبی از نظر پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی ندارد و اگر تعداد ناوگان های مترو و اتوبوس های تندرو در کشور به اندازه پاسخگویی به نیاز مسافران بود، مشکلی نبود اما در شرایطی که مردم برای امرار معاش در این شرایط نابسامان اقتصادی، مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند، باید طوری سیاست گذاری شود که شاهد ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس های تندرو نباشیم.


وی می افزاید: شهرداری باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اولویت بیشتری قائل می شد و در روزهای کرونایی شاهد هستیم که این ضعف بزرگ خودنمایی بیشتری می کند و جان بسیاری از مسافران به خطر افتاده است و باید کم کاری در این حوزه جبران شود.

علی رغم مصوبات مجلس، شاهد کم کاری مدیران شهری هستیم

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت و گو با تهران پرس با بیان اینکه مدیریت شهری در تهران در طول ۴ سال گذشته ضعیف بوده است، می گوید: مدیریت شهری در تهران به عنوان پایتخت کشور اهمیت زیادی دارد چرا که جمعیت میلیونی در تهران باعث برخی مشکلات همچون ترافیک، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود جا پارک در خیابان ها، ایجاد آلودگی صوتی و … شده است و مدیران شهری فقط با روحیه انقلابی می توانند تهران را از این مشکلات نجات دهند.

وی ادامه می دهد: وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران شرایط جالبی ندارد اما با وجود مصوبات خوب مجلس در این خصوص شاهد کم کاری از سوی مسئولان دولتی و شهرداری در این زمینه هستیم و جمعیت میلیونی تهران نیاز به ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیت و کمیت بیشتری دارد و شرایط فعلی مناسب نیست.


به گزارش تهران پرس، به نظر می رسد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در میان هزاران مشکلی که در این شهر وجود دارد باید در اولویت مسئولان مربوطه قرار بگیرد و اینکه شهرداری مقصر اصلی این موضوع را دولت بداند و دولت هم در این زمینه بی مسئولیتی داشته باشد و از سوی دیگر هر مدیر شهری برای کمک به این امر بهانه تراشی کند جالب نیست چرا که مدیریت جزیره ای نخواهد توانست تهران را از گرداب مشکلات فعلی نجات دهد و با نگاه مدیریت جهادی و انقلابی و انسجام عمومی می توان تهران را از این مشکلات جدا کرد.

انتهای پیام؛

کد خبر: ۶۳۵۳
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha