تاجزاده +شخصاً+با+نامزد+نیابتی+در+انتخابات+۱۴۰۰+موافق+نیستم
 

به گزارش گروه سیاسی تهران پرس،  شهاب‌الدین دوستدار در یادداشتی نوشت:

 

مصطفی تاج‌زاده کنشگر پرحاشیه و جنجالی طیف اصلاح‌طلب، اخیرا برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری نمود. اکنون با توجه به سوابق قضایی و نیز حاشیه‌های سیاسی رادیکال او که احتمال تاییدش از سوی شورای نگهبان را به حداقل می‌رساند؛ پرسش اینست که هدف او از کاندیداتوری چیست؟ در این نوشتار با تحلیل مدل رفتاری اصلاح‌طلبان و نیز خود تاج‌زاده در گذشته قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

 

- سوابق تاج‌زاده از لحاظ مدل روانشناختی و رفتار سیاسی، از او چهره‌ای جسور و مهاجم تصویر می‌کند که اساسا از ایجاد تنش و بحران و میدان‌داری در میانه چالش‌ها احساس رضایت می‌کند. میل به دیده شدن از طریق تنش‌آفرینی از شخصیت او، چهره‌ای مانند اکبر گنجی در محیط روزنامه‌نگاری به ذهن متبادر می‌کند. عضویت در کادر مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (با تشکیلاتی بسته و اندیشه‌ای بسته‌تر) از یک سو و عضویت در جبهه مشارکت که می‌کوشید در ارتباط با جوانان و به‌ویژه دانشجویان تصویری دموکرات از خود ایجاد کند؛ ظاهرا از لحاظ خصلت‌های رفتاری متناقض می‌نماید. از این‌رو؛ میل به جذب مخاطب از طریق دموکرات‌نمایی که حزب مشارکت مایل به آن بود و اندیشه بسته تشکیلاتی با روحیات امنیتی سازمان مجاهدین انقلاب باعث شده است که تاج‌زاده به متعصبی پوپولیست و چالش‌برانگیز، به عبارتی به یک احمدی‌نژاد اصلاح‌طلب مبدل شود. مجاهدین انقلاب برای او پست بازیکن آزاد (لیبرو) را تعیین کرده‌اند تا با امکان تحرک بالا، مسئولیت اعمالش ظاهرا با خود اوست ولی عملا «بازی‌سازی» در خدمت تیم باشد. مواضع رادیکال و پر سر و صدای او که عمدتا با هدف دیده شدن طراحی شده و می‌کوشد با جنجال به تنها صدای سازمان خاموش و پنهان مجاهدین انقلاب تبدیل گردد.

 

- مصطفی تاج‌زاده که در سال ۹۲ در نامه‌ای سرگشاده از زندان گفته بود: راهی جز عدم شرکت (در انتخابات) نداریم. پس از کناره‌گیری محمدرضا عارف از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار بیانیه سید محمد خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر حمایت از حسن روحانی ناگهان تغییر دیدگاه داده و هم خودش و هم همسرش در انتخابات به نفع حسن روحانی رای دادند. او در جریان انتخابات ۱۳۹۶ هم اظهار داشت که به لحاظ شخصی به روحانی رای می‌دهم ولی به لحاظ جریانی به اندیشه اصلاحی رای می‌دهم. حمایت‌های تاج‌زاده از حسن روحانی همچنان ادامه داشت تنها در اردیبهشت سال ۹۷ گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی به معنای چشم بستن بر نقاط ضعف دولت نیست البته فورا تاکید کرد که ما نباید از حمایت از آقای روحانی دست بکشیم. جالب آنست در خرداد همان سال یعنی۹۷، در کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به این که مدیریت اجرایی در دستان کاندیدای مورد تایید ایشان یعنی آقای روحانی است؛ تاکید کرد: بی‌کفایتی مدیریتی، فساد، تبعیض ساختاری، بی‌اعتمادی روبه رشد در جامعه و مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی مهم‌ترین مسائل است. مروری بر مواضع وی نشان می‌دهد این لیبروی سیاست اصلاح‌طلبی دقیقا بازیکنی حسب دستورات تعیین شده با مواضع متناقضی است که حسب دستور مرکزیت، چرخش‌های ۱۸۰ درجه انجام می‌دهد.

 

- کاندیداتوری فعلی تاج‌زاده نیز بازی حساب‌شده‌ای طراحی شده از سوی مرکزیت سازمان مجاهدین انقلاب است تا:

 

اول اینکه با طرح عنوان کاندیداتوری و جلب توجه رسانه‌ها، پیام‌های غیرقابل طرح توسط کاندیدای پنهان را به افکار عمومی انتقال دهد.

 

دوم این که با تحرکات زیاد، توجه اصولگرایان و جریانات منتقد اصلاح‌طلبان را از کاندیدای پنهان منحرف نموده و نقش سپر بلا را بازی کند.

 

سوم این که با بالا بردن غلظت رادیکالیسم سیاسی و رفتاری به عنوان کاندیدا، سطح توقع شورای نگهبان را مدیریت کرده و بعضی سخنان نیمه‌رادیکال کاندیدای محتمل به چشم شورای نگهبان نیامده و روند تایید صلاحیت کاندیدای مذکور راحت‌تر انجام پذیرد.

 

به زبان ساده، کاندیداتوری تاج‌زاده، فقط و فقط یک عملیات انحرافی است که برای برهم زدن تمرکز شورای نگهبان و در چارچوب عملیات فریب طراحی شده است.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۶۲۹۳
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha