IMG-20210430-WA0008
به گزارش تهران پرس؛ بنیامین شکوه‌فر با بیان اینکه همکاری دولت متضمن موفقیت مدیریت شهری در پیشبرد پروژه‌هاست، گفت: علی‌رغم وجود قوانین متعدد که دولت را مکلف کرده تا تعهداتی نسبت به مدیریت شهری داشته باشد ولی دولت‌ها فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی از آن سرباز می‌زنند.

وی گفت: به عنوان مثال در موضوع حمل و نقل ریلی یا حمل و نقل عمومی و یا در بحث خدمات و هزینه‌های مربوط به مسافر یا موارد مشابه، دولت‌ها وظایفی دارند که در دوره‌های مختلف به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی با بیان اینکه این رفتار دولت با مدیریت شهری ناشی از حضور یک خصلت ذاتی در نهاد دولت و قوه مجریه است که براساس آن مدیریت شهری را برنمی‌تابند؛ اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از موضوعات در حوزه مدیریت شهری قابل حل و فصل بود اما زمانی که به مرحله عمل می‌رسید دولت‌ها مدیریت شهری را تنها می‌گذاشتند.

این پژوهشگر حقوق عمومی به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در تمام این سال‌ها با فرا رسیدن فصل وارونگی هوا، تمام نگاه‌ها به دستگاه‌هایی بود که طبق قانون در زمینه رفع آلودگی هوا تکالیفی داشتند  ولی با برگزاری چند جلسه و چند مصاحبه و ارائه راه‌کارهایی که هیچ‌گاه به منصه عمل و ظهور نمی‌رسید، موضوع آلودگی هوا به فراموشی سپرده می‌شد.

شکوه‌فر ادامه داد: وظایف و مسئولیت ۱۵ تا ۲۰ نهاد و سازمان دولتی در امر مبارزه با آلودگی هوا احصاء شده است که اگر از سوی آنان برنامه‌ای عملیاتی نشود مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند در موضوع آلودگی هوا موفق شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد دوره پنجم شورای شهر تهران در حوزه برنامه‌ریزی شهری و فرهنگی هم افزود: متاسفانه شهروندان از شورای شهر پنجم چهره مناسبی به یاد ندارند زیرا عملا هیچ اتفاقی برای پایتخت نیفتاد و حتی در بسیاری از موارد عملکرد مدیریت شهری از شهروندان هم عقب‌تر بود.

وی انتظار شهروندان از دوره ششم شورای شهر در خصوص جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه‌های مختلف شهری که در ۴ سال گذشته اتفاق افتاده بود را انتظاری به جا دانست، و اذعان کرد: تهران به عنوان امالقرای جهان اسلام آیینه تمام کارآمدی مدیریت شهری در سطح کشور است و باید این گسستگی که درطول ۴ سال گذشته شهروندان شاهدش بودند با روی کار آمدن یک شورای شهر قوی با حضور اعضای متخصص، مدیر و کارآمد جبران شود.

رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی  در خاتمه افزود: در مسائلی مثل حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، محیط زیست، بافت فرسوده، آسیب‌های اجتماعی که مقوله‌های مبتلابه کلان‌شهرهای ما از جمله تهران است، دو اتفاق باید رقم بخورد؛ اتفاق اول رسیدن به مدیریت شهری یکپارچه و دیگری اجرای قوانین. تا زمانی که می‌خواهیم با شیوه رایج فعلی شهر تهران را اداره کنیم، هرگز این مشکلاتی که مطرح شد حل نخواهد شد.

انتهای پیام

 
کد خبر: ۶۲۴۵
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha