۶۳۶۳۵۷۴_۳۵۴









به گزارش تهران پرس، رئیس جمهور با اشاره به فایل صوتی محرمانه ظریف گفت: برخی از مطالب منتشر شده در این فایل، عادی است، اما برخی دیگر نظر دولت یا شخص رئیس جمهور نیست ضمن آنکه جدابودن میدان یا دیپلماسی، حرف دقیقی نیست.

 

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت، تصریح کرد: هر وزیر و یا مقامی نظرات و نکاتی دارند که ممکن است بخواهد به صورت محرمانه برای آینده باقی بماند، اشکالی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ گاه میدان و دیپلماسی در صحنه از هم جدا نیستند گفت: این حرف، حرف دقیقی نیست که بگوییم یا میدان یا دیپلماسی، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، یا باید میدان مبارزه پیروز شود و یا باید مذکرات پیروز شود.

رئیس جمهور ادامه داد: من به عنوان کسی این حرف را می‌زنم که زندگی ام تجربه همین موضوع است، ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، ۳۲ سال هم در شورای عالی امنیت ملی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری یا رئیس این شورا بودم و فراز و نشیب این شورا را دیدم و تصمیمات فراوانی گرفتیم. مسائل مهمی داشتیم که خیلی از آن مسائل را مردم نمی‌دانند و در آینده تاریخ باید گفته و روشن شود.

وی گفت: در این شورا در خصوص مسائل مهم اختلاف نظر داشتیم و بحث کردیم گاهی این بحث‌ها به چندین جلسه کشیده می‌شد موضوعی بوده که هفت جلسه در شورای عالی امنیت ملی ادامه دادیم تا به نتیجه برسیم و این‌ها چیز‌های عادی است که انجام می‌گیرد.

روحانی با اشاره به اینکه من خودم در تجربه دفاع مقدس هم در میدان بودم و هم در صحنه دیپلماسی افزود: هم فرمانده پدافند هوایی کشور بودم و هم رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء. هم در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم و هم عضو شواری عالی پشتیبانی جنگ بودم، هم رئیس ستاد پشتبیانی جنگ بودم و هم رئیس کمیسیون دفاعی مجلس، هم در بحث‌های سیاسی که درباره جنگ بود حضور داشتم و شرکت می‌کردم و می‌دانم که میدان با دیپلماسی دو مسئله است، ولی هر دو باید به یکدیگر کمک کنند. دو بازو هستندکه باید به یکدیگر کمک می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه نظام ما دارای دارای چارچوب دقیقی است افزود: تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و میدان دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بحث می‌شود.

رئیس جمهورگفت: این بحث‌ها چه در خصوص عملیاتی باشد که می‌خواهیم انجام دهیم و چه کار سیاسی که می‌خواهیم انجام دهیم در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار می‌گیرد.

روحانی با اشاره به اینکه بحث مسائل مهم سیاست خارجی حتماً باید در شورای عالی امنیت ملی بیاید تصریح کرد: این شورا درست شده است برای اینکه روسای سه قوه در آنجا حضور داشته باشند و بخش کشوری و لشکری در کنار هم قرار بگیرند، فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی حضور دارند و پس از بحث و بررسی موضوعات در نهایت تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

رئیس جمهور گفت: بنابراین ما مشکلی نداریم، ممکن است در جایی اختلاف سلیقه و اختلاف نظر داشته باشیم، اما در نهایت در یک شورا بحث و تصمیم گیری می‌شود.

* هدف انتشار فایل صوتی ظریف؛ ایجاد اختلاف داخلی

روحانی اتحاد و یکپارچگی را عامل پیروزی و شکست تحریم‌ها دانست و گفت: انتشار این فایل صوتی درست در اوج موفقیت مذاکرات وین و برای ایجاد اختلاف در داخل کشور بود.

وی افزود: از آغاز بحث هسته‌ای در کشور در هر مقطعی به صورتی حضور داشتم تا سال ۹۲ که مسئولیت مستقیم یافتم؛ مسیر سخت و دشواری بود. این مسیر با تلاش، فداکاری، قهرمانی و ایستادگی دیپلمات‌های ما طی شد و یک فرد آگاه و آشنای به مسایل مثل دکتر ظریف در صدر این حرکت بود.

رئیس جمهور گفت: همه تلاش کردیم و توطئه اسراییل، تندرو‌ها و صهیونیست‌ها را در سال ۹۴ شکاندیم.

روحانی افزود: طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شرایطی پیش آمد که مردم کمی راحت‌تر فعالیت کردند، اما آدم نادانی به نام ترامپ روی کار آمد که صهیونیست‌ها روی آن سوار شدند و توطئه را دوباره تکرار کردند.

وی با اشاره به سه سال و نیم فشار حداکثری دولت ترامپ، تصریح کرد: امروز دولت جدید امریکا و دیگران فهمیدند که راهی جز تسلیم در برابر حقانیت ملت ایران ندارند، اما در این وسط باید بهانه‌ای پیدا شود و داستانی را علم کنند.

روحانی گفت: دزدیدن یک سند و نوار مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا در این مقطع؟ به نظر من این نوار یک هفته پیش نیز قابل افشا بود، اما درست در مقطعی که مذاکرات وین در اوج موفقیت است، این نوار پخش می‌شود تا در درون اختلاف درست کنند.

رئیس جمهور اتحاد را عامل پیروزی و شکست تحریم‌ها دانست و افزود: با وحدت و یکپارچگی و نه با دودستگی و دعوا می‌توان تحریم‌ها را برداشت و مشکلات مردم را حل کرد، انتشار این نوار ضد مردم و مصالح ایران است.

روحانی گفت: دولت‌ها در سال‌ها و ماه‌های آخر کار خود معمولا دستاورد‌ها را در مجموعه‌ای ثبت و ضبط می‌کنند لذا دولت تدبیر و امید نیز ۸ جلد کتاب تحت عنوان روزشمار جمع آوری کرده که ۷ جلد آن به زودی و یک جلد آن در پایان کار دولت منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۳ جلد آن تحت عنوان دستاورد‌ها و ۲ جلد نیز با عنوان جهش تولید خواهد بود و البته مطالب دیگری هم در قالب جلد‌های دیگر منتشر می‌شود.

رئیس جمهور افزود: وزرا و مسئولین در دوران مسئولیت خود مطالب و اقداماتی دارند، مشکلاتی داشتند یا در مسیرهایشان با فشار‌هایی مواجه بودند که این‌ها را در جایی بیان می‌کنند که بخشی از سخنانشان به طور طبیعی غیرقابل انتشار و طبقه بندی شده است، تمام حرف‌هایی که در دولت نیز می‌زنیم طبقه بندی شده است، اما برای آیندگان به صورت طبقه بندی شده و محرمانه می‌ماند.

روحانی با اشاره به گفتگو‌های معمولا طبقه بندی شده مسئولان در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بسیاری از سخنان مسئولان در جمع‌های خصوصی طبقه بندی شده است؛ این یکی از افتخارات بزرگ کشور است که مسئولان قادرند آزادانه نظرات خود را بیان کنند البته بخشی از آن قابل انتشار نیست چراکه دشمن سوء استفاده خواهد کرد لذا بر این اساس برخی سخنان و یا اسناد در درجه‌های محرمانه، سری، و به شدت سری باقی می‌ماند.

رئیس جمهور گفت: در دنیا هم همین طور است و استثنا هم ندارد لذا فکر نکنید که فقط مسئولین ما اختلاف سلیقه دارند و با یکدیگر بحث می‌کنند معمولا در کشور‌های آزادتر نسبت به کشور‌های دیکتاتوری اظهارنظر‌ها بسیار صریح‌تر است لذا در کشور آزادی مثل ایران در جلساتمان خیلی راحت حرف می‌زنیم و در نهایت به یک جمع بندی می‌رسیم.

روحانی با اشاره به ابعاد مختلف انتشار فایل صوتی وزیر امورخارجه تصریح کرد: این فایل صوتی محرمانه و قرار بود بخشی از آن منتشر و بخشی نیز برای آیندگان مثل اسناد دیگر باقی بماند.

رئیس جمهور گفت: فرد یا جمع یا گروهی اقدام به سرقت این فایل کردند که وزارت اطلاعات مسئولیت دارد تا با تمام توان خود موضوع را پیگیری و به مردم گزارش دهد؛ قصور و یا تقصیر بررسی شود و به هیچ کس در این زمینه نباید رحم شود بلکه باید با مقصرین قاطعانه برخورد کنند.

 

منبع:خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۶۱۹۹
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha