ایران به‌خلاف بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی توانست در اوج تحریم‌ها دستاوردی بزرگ در زمینه بیماری کرونا داشته باشد؛ یکی از دلایل موفقیت ایران در این امر که منجربه کاهش محسوس آمار فوتی‌ها شد اجرای طرح مدیریت کرونا به‌نام "طرح شهید سلیمانی" بوده است.
۱۳۹۹۱۲۰۹۱۱۰۲۰۱۹۱۷۲۲۳۱۶۰۸۴
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ چندین ماه مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور دو رقمی بود و وزارت بهداشت و دیگر مسئولان کشور این دستاورد را خروجی طرح شهید سلیمانی معرفی می‌کردند؛ با وجود اینکه از دستاوردهای این طرح در سال ۱۴۰۰ چیزی باقی نماند و این روزها میزان مرگ و میر بیش از ۴۰۰ نفر در روز اعلام می‌شود، اما بسیاری از کشورها از این طرح الگو برداری کرده اند تا در مهار ویروس کرونا تا زمان واکسیناسیون کشورشان خسارت کمتری ببیند.

این روزها کشور بازهم نیازمند طرح‌هایی همچون شهید سلیمانی است تا بازهم با همکاری مردم و تلاش و مدیریت جهادگران این ویروس کنترل شود و روزانه خانواده های کمتری داغ عزیز خود را ببیند.

طرح شهید سلیمانی در یک نگاه

ایران به‌خلاف بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی توانست در اوج تحریم‌ها دستاوردی بزرگ در زمینه بیماری کرونا داشته باشد؛ یکی از دلایل موفقیت ایران در این امر که منجربه کاهش محسوس آمار فوتی‌ها شد اجرای طرح مدیریت کرونا به‌نام "طرح شهید سلیمانی" بوده است.


در یازدهم آبان ماه سال ۹۹، پس از افزایش چشمگیر متوفیان کرونا، پیرو تأکید مقام معظم رهبری بر شناسایی بهنگام بیماری کرونا، وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین تفاهمنامه‌ای مبنی بر اجرای طرحی برای افزایش بیماریابی منعقد کردند.

این طرح که به نام سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، مزین شده است؛ ابتدا به‌صورت پایلوت و سپس در سراسر کشور از اوایل آذرماه سال جاری به اجرا درآمد؛ طرحی که به‌گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، اجرای همزمان آن با اعمال محدودیت‌های کرونایی، باعث شد پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی مبنی بر وقوع روزانه مرگ‌های ۱۰۰۰نفری در ایران، درست از آب درنیاید.

طرح شهید سلیمانی، طرحی محله محور

در اوایل دی و آبان ماه سال گذشته پیش بینی شده بود که روزانه هزار و ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند و با اجرای طرح شهید سلیمانی و با دستاورد های پایدار آن تعداد افراد فوت شده روزانه را کاهش یافت.  طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور بوده است که با هدف کنترل این بیماری به شکل محله محور از سال گذشته شروع شد.

در این طرح همکاران کادر بهداشت ودرمان، دانشجویان، بسیجیان، شهرداری و هلال‌احمر با هم همکاری داشتند و افراد بیمار خیلی زود شناسایی و برای اطرافیان بیمار نیز فوراً قرنطینه  انجام شده و بسته‌های بهداشتی و حمایتی نیز در اختیار آنان قرار می‌گیرد و اجرای موفق این طرح را مرهون همکاری فی مابین افراد مجموعه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و همه افراد جامعه  است.

در این طرح، تردد و مراجعه بیماران و همراهان آن‌ها به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد و موضوع پیشگیری و درمان به شکل محله محور انجام می‌شود که سپاه تهران با مشارکت ستاد مبارزه با کرونا با مشارکت سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اجرایی کرد.

ویژگی طرح شهید سلیمانی "محله‌محور" بودن آن است؛ در این طرح که با همکاری و همبستگی وزارت بهداشت، سازمان بسیج مستضعفین، بسیج جامعه پزشکی، سپاه، هلال احمر و بسیاری از ارگان‌های دیگر اجرا می‌شود؛ سه تیم در قالب گروه‌های مراقبتی، نظارتی و حمایتی فعالیت دارند.

بازهم جهادگران پای کار مردم اند

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه امروز شاهد اوج همدلی میان مدافعان سلامت و بسیجیان سراسر کشور هستیم، افزود: طرح شهید سلیمانی که به همت سپاه و بسیج کلید خورد و باعث همدلی میان مردم و کادر درمان شد و همین طرح باعث شد که تلفات و ابتلا به کرونا در کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

زالی تاکید کرد: خدا را شکرگزاریم که توفیق خدمت رسانی به مردم را به همه ما عنایت نمود و امیدوارم بیش از پیش با اتحاد و همبستگی بتوانیم از شر این ویروس منحوس خلاص شویم و این موضوع در سایه اتحاد و همدلی بیش از پیش در کشورمان محقق می شود.

وی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی طرحی مردمی و برای مردم است، گفت: طرح شهید سلیمانی از دل مردم برخواست و هر طرحی که از دل مردم آغاز و تداوم یابد قطعا اثر گذار است و امیدوارم با تداوم چنین طرح هایی بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم و امار مبتلایان به کرونا را در کشور به عدد صفر برسانیم.


رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه امروز امنیت فکری شکل گرفته در کادر درمان برگرفته از مجاهدت بسیجیان و مردم است، خاطر نشان کرد: طرح هوشمندانه استفاده از ظرفیت بسیج باعث شد که طرح شهید سلیمانی به بهترین نحو ممکن در کشور آغاز و اجرا کنیم و امروز ۳۲ هزار ‌بسیجی در شهر تهران در حال ارائه خدمات در قالب طرح شهید سلیمانی هستند که این مورد امروز رکورددار است.

زالی در پایان گفت: امیدوارم روز به روز با وحدت و همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی و در نهایت تزریق واکسن بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم . یک تشکر ویژه از خواهران و برادران بسیجی دارم که در نهایت تواضع خدمات زیادی را به مردم اهدا کردند و باید دست تک تک بسیجیان خود را ببوسیم که خالصانه در این عرصه حضور داشتند.

جای خالی حمایت از جهادگران

این روزها که بازهم ویروس کرونا در کشور جولان می‌دهد و روزانه صدها نفر قربانی می‌گیرد، بیش از هر زمان دیگری مدیریت جهادی و حضور جهادگران برای حل معضل و مشکلات در کشور حس می‌شود. با وجود اینکه جهادگران در این روزها نیز در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند از دولت و مسئولان کشور انتطار می‌رود با حمایت از جوانان این مرز و بوم برای حل مشکلات و کنترل ویروس کرونا گام بر دارند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۱۱۸
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha