وی ادامه داد: مذاکرات در خصوص تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای وجود داشته و اکنون که شکل جدی‌تری به خود گرفته است با این حال سیاست نظام بر این است که نمی‌توان با همه دنیا قطع رابطه کرد اما نباید اجازه داد که دیگر کشورها سیاست سلطه گرانه را بر ما در پیش گیرد بلکه باید در ارتباط‌هایمان عزت، عظمت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و قدرت و عظمت ایران برای دنیا مشخص شود.
۱۹۹۸۶۴۷
به گزارش تهران پرس؛ اصرار عجیب روحانی و تیم مذاکراتی برای رسیدن به یک توافق تا قبل از خرداد ۱۴۰۰ آن هم با مفادی که اخبارش منتشر شده است، نشان می دهد این روند نه تنها هیچ کمکی به رفع تحریمها نمی کند بلکه به مثابه یک مانع بزرگ، موجب تداوم تحریمها، از دست رفتن زمان و فرصت، توقف فعالیتهای پیش برنده ایران در حوزه صنعت هسته ای و چه بسا اعطای امتیازات بیشتر به طرف غربی خواهد شد.

 

مذاکرات وین فرسایشی و به نفع امریکاست

میثم معافی  درباره مذاکرات مجدد برجام که این روزها در وین در حال انجام است، اظهار کرد: ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما بیشترین تحریم را متحمل شد و در دوره ترامپ تحریم های جدیدی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران به تعهدات برجامی پایبند بوده و تمام موارد را اجرا کرده است، تصریح کرد: پس از توافقات صورت گرفته این امریکا و اروپا بودند که ناقص تهعدات شدند و تنها به دنبال امتیازگیری از ایران هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور ایران در مذاکرات وین، افزود: امروز در آستانه انتخابات مذاکره با امریکا معنا ندارد و مردم فریب طراحی آمریکا را در مذاکرات وین که باهدف تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در حال رقم خوردن است، نمی‌خورند.

معافی خاطرنشان کرد: ملت ایران با عبرت گرفتن از انتخابات سال‌های گذشته، خواهان حذف تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت یکجا و تأیید ایران پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌ها هستند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید با دقت مذاکرات وین را زیر نظر داشته باشد، افزود: تجربه بدعهدی‌های آمریکا،سه کشور اروپایی و اعمال تحریم‌های حداکثری اقتصادی این کشورها این تجربه را بار دیگر برای ملت ایران تکرار کرد که نباید به وعده‌های غرب دل‌خوش کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه راه حل مشکلات اقتصاد کشور داخلی است نه خارجی، بیان کرد: راه حل مشکلات در جنگ اقتصادی، نسخه شفابخش اعتماد به وعده الهی و باور به قدرت مردم است.

معافی با اعلام اینکه مذاکرات وین فرسایشی و به نفع امریکاست چرا که امریکا و اروپا به هیچ یک از تعهدات برجامی پایبند نبوده و عمل نکردند، گفت: امریکا به دنبال فشار بیشتر برای گرفتن امتیازات از ایران است و باید هوشیارانه عمل کنیم.

 

وابستگی مسئولان کشور به مذاکره، جز اتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد

آیت‌الله علی معلمی  در خصوص بررسی دقیق‌تر اتفاقات اخیر و رویکرد دولت روحانی در نشست وین، اظهار کرد: مذاکره اگر مسبوق به سابقه نباشد، شاید مظنه امیدواری داشته باشد، ولی به کرات و دفعات متعدد، تجربه نشان داده است که استکبار جهانی حاضر به پذیرفتن پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: این مسئله هم روشن است که امریکا به هیچ‌وجه، لغو کلیه تحریم‌های ضد ایرانی را نمی‌پذیرد  و از سوی دیگر به دلیل اینکه دولت، همه اقدامات خود را معطل رفع تحریم‌ها کرده و کاری انجام نمی‌دهد، تحریم‌ها طبیعتا روی معیشت و اقتصاد مردم اثرش را می‌گذارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: وقتی که امریکا حاضر به پذیرفتن پیشنهادات ایران نیست، از این سمت، وابستگی مسئولین ما به مذاکره، جز اتلاف وقت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

امام جمعه شهرستان قائم‌شهر، ادامه داد: مسئولین ما به جای اینکه این فرصت را صرف پیداکردن راه حل‌های درونی کشور یعنی اقتصاد مقاومتی کنند، متاسفانه توان دولت حداقل در این ۶ سال گذشته صرف فقط مذاکره شده است.

آیت‌الله معلمی، بیان کرد: برای ساخت داخل و برای ایجاد فرصت اشتغال، برای جلوگیری از کالاهای قاچاق و تقویت تولیدات داخلی اگر واقعا دولت تمام همت خود را به کار می‌گرفت، ما شرایط‌مان بهتر از وضعیت فعلی بود.

وی عنوان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم دشمن بیاید و خواسته‌های ما را بپذیرد، مقابل ما زانو بزند و ادب بنشیند، یک خواسته آرمانی است؛ یعنی یک ملت انقلابی و یک نظام مبتنی بر انقلاب اسلامی باید استوار برای رسیدن به اهداف، خود تلاش کند تا خودکفا شود؛ نه اینکه وابسته به بیگانگان شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: این وابستگی به بیگانگان، حقیقتا بسیار زیان‌بار و خسارت‌آفرین بوده و هست؛ و این تصور که چاره‌ای جز این راهبرد نداریم هم تصوری اشتباه است.

امام جمعه شهرستان قائم‌شهر، گفت: برخی بر این باورند که حالا یک مهلت دیگر بدهند و یک دوره چهار ساله یا یک دوره هشت ساله، یک نیروی انقلابی و با تفکر جهادی بیاید و کشور را مدیریت کند؛ آن وقت اگر نتیجه نگرفتیم، آن وقت ادعای این طیف درست باشد؛ ولی قطعا اینگونه نیست؛ خدای رحمان وعده داده است که اگر شما تلاش کنید، من شما را یاری می‌کنم و لذا وقتی دل به شیطان بزرگ بسپاریم، خدا ما را رها می‌کند.

آیت‌الله معلمی، اعلام کرد: اما اگر با توکل بر خدا و روحیه جهادی، وارد کارزار مذاکره شوی، خداوند رحمان یاری می‌کند؛ کما اینکه در دوران جنگ هشت ساله، تمام دنیا این تابلوی زیبای دفاع مقدس را تماشا کرد؛ در حالی که استکبار جهانی تمام امکانات را پشت صدام آماده کرده بود، ولی این سمت که دستش از تمام امکانات خارجی بسته بود، ولی با توکل بر خدا و با استقامت پیش رفت و به پیروزی رسید.

وی اضافه کرد: در جنگ اقتصادی نیز همین گونه است، اگر واقعا مدیران ما به جای صرف وقت برای مذاکره، که حقیقتا تنها اتلاف است؛ شما در نظر بگیرید تنها هزینه سفر رفت و آمد آقایان را که از جیب ملت پرداخت می‌شود، عدد و رقم عجیب و غریبی است که جای تامل دارد و آدمی به این می‌ندیشید که چرا برای کاری که بیهوده است و نتیجه ندارد این همه از بیت‌المال ملت را هزینه می‌کنند و فرصت را از دست می‌دهند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، اذعان کرد: مع الوصف، سیاست جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح و ترسیم شده است که عبارت است از لزوم لغو کلیه تحریم‌ها، راستی آزمایی توسط جمهوری اسلامی و سپس بازگشت به میز مذاکره.

معلمی یادآور شد: این در حالی است که امریکا زیر بار سیاست قطعی جمهوری اسلامی مبنی بر لغو کلیه تحریم‌ها نمی‌رود و در پی آن است که مذاکرات را با سیاست فرسایشی کردن تا موعد انتخابات به درازا بکشاند.

 

آمریکا باید همه تحریم ها را عملاً و نه بر روی کاغذ بردارد

علی رضایی ، درباره دبه کردن آمریکا در مذاکرات وین اظهار داشت: فصل الخطاب این موضوعات سخنان مقام معظم رهبری است که فرمودند باید سخن و عمل آمریکا یکی باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین آمریکا باید همه تحریم ها را عملاً و نه بر روی کاغذ بردارد و متوجه این موضوع شویم که تحریم های بانکی، بیمه ای، دارویی و...برداشته شده است.

وی تصریح کرد: اگر مردم در رفاه زندگی کنند و از این فشار و سختی خارج شوند مذاکره خواهیم کرد در غیر این صورت مقام معظم رهبری به مسئولان فرموده اند که مذاکره نکنند.

رضایی با تاکید بر دبه کردن آمریکا تصریح کرد: آمریکا از این پس هم دبه خواهد کرد زیرا با ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل آمریکا چیز دیگری است، عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند هنگامی که آمریکا تحریم ها را بردارد و مردم آسوده زندگی کنند می توان عملاً با آنها وارد مذاکره  شد.

رضایی با تاکید بر اینکه آمریکا هیچگاه قابل اعتماد نیست، خاطرنشان کرد: مردم ایران اکنون در یک کشور ثروتمند در سختی به سر می برند.

 

آمریکا در مذاکرات وین توجهی به لغو تحریم ها ندارد

ماموستا عبدالرحمن خدایی ، با اشاره به اینکه مذاکره فرسایشی به نفع دشمن است، اظهار کرد: ما با کشورهای بدعهد و فریبکار مذاکره ای نداریم و آن مذاکره ای که فرسایشی شود به نفع دشمن است، امروز انتظار بازگشت آمریکا به برجام، غیرعاقلانه و خسارت بزرگ دیگری است.

وی افزود: آمریکا از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد و حتی  تحریم های جدیدی را به بهانه های واهی علیه کشورمان وضع کردند، پس با چنین کشوری مذاکره معنی پیدا نمی کند.


ماموستا خدایی با بیان اینکه آمریکا در مذاکرات وین به دنبال لغو تحریم ها نیست عنوان کرد: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند در گام نخست باید همه تحریم ها برداشته شود، لذا پیش شرط بازگشت آمریکا به مذاکرات، لغو تمام تحریم‌های ایران است و تا این شرط محقق نشود، بازگشت آمریکا به مذاکرات و مذاکره با این کشور به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.


وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا به هیچ وجه به دنبال مذاکره با ایران نیست، تلخ ترین مساله در برجام این است که ما به همه تعهدات خود کاملا عمل کردیم و در مقابل مشاهده می کنیم برجام نه تنها هیچ دستاوردی برای کشور نداشته بلکه برای طرف های مقابل پیروزی هایی داشته است، عقب نشینی در مقابل این بد عهدی ها موجب گستاخی بیشتر طرف های مقابل می شود.



هیچ امیدی به رفع تحریم‌ها ‌از سوی آمریکا نیست


آیت الله محمدرضا ناصری ، با اشاره به مذاکرات وین گفت: در این زمینه مذاکرات مستقیم با آمریکا انجام نمی‌گیرد و مذاکره با کشورهای راوپایی است که همیشه صحبت از این مذاکرات بوده اما اکنون جدی تر شده است، اروپایی‌ها اگر چه ادعا می‌کردند که راه آمریکا را نمی‌روند اما عملا تاکنون خلاف آن عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: مذاکرات در خصوص تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای وجود داشته و اکنون که شکل جدی‌تری به خود گرفته است با این حال سیاست نظام بر این است که نمی‌توان با همه دنیا قطع رابطه کرد اما نباید اجازه داد که دیگر کشورها سیاست سلطه گرانه را بر ما در پیش گیرد بلکه باید در ارتباط‌هایمان عزت، عظمت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و قدرت و عظمت ایران برای دنیا مشخص شود.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: دشمنان با اقدامات و تبلیغات سوء و موزیانه‌ای که انجام می‌دهند مردم دنیا را نسبت به ایران بدبین می‌کنند و از آنجا که نمی‌توان به آن اندازه تبلیغات داشت که اثر سوء تبلیغات دشمن را خنثی کند باید در مذاکرات به گونه‌ای حرکت کنیم که هم دهن بدبینان و یاوه گویان را ببندیم و هم قدرت و عظمت خود را در عرصه بین المللی به نمایش بگذاریم.


آیت‌الله ناصری با بیان اینکه مبنای نظام و مقام معظم رهبری در مذاکرات وین نیز حفظ عزت و عظمت نظام جمهوری اسلامی است، افزود: باید در این مذاکرات با قدرت با طرف‌های مقابل صحبت کرد تا آنها از اعمال تحریم‌ها و بدعهدی و بدقولی‌های خود دست بردارند که نظام بتواند مسیر پیشرفت خود را طی کند در عین حال که مقام معظم رهبری نیز فرمودند این مذاکرات نباید برای ما روزنه امید باشد و عامل سست کننده اقدامات در داخل باشد.


وی تصریح کرد: همزمان که مذاکرات انجام می‌شود باید با ناامیدی نسبت به آمریکا و کشورهای اروپایی، خود را در داخل قوی کنیم و مذاکرات در حاشیه باشد و آن چیز که مهم است  و باید اصل قرار گیرد تقویت ظرفیت‌های داخلی و استفاده از آنها برای پیشرفت کشور است به گونه‌ای که هیچ احتیاجی به بیرون ازکشور و بیگانگان نداشته باشیم، نباید نگاه و امیدی به مذاکرات داشته و از تقویت درونی کشور غافل شد.


امام جمعه یزد گفت: باید بدون توجه به مذاکرات به گونه‌ای مسیر پیشرفت و تقویت کشور را در پی بگیریم که دشمن نسبت به اعمال تحریم‌ها و اثرگذاری آنها ناامید شده و احساس پوچی کند همانگونه که اکنون نیز آمریکایی‌ها پی برده‌اند که فشار و تحریم‌های آنها اثرگذار نبوده است بنابراین بنا به توصیه رهبری باید بکوشیم که درون را قوی کنیم و در عرصه‌های هسته‌ای، غنی سازی اورانیوم، صنایع، دفاع، اقتصاد و ... با جدیت مسیر پیشرفت و تقویت خود را طی کنیم و منتظر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و یا برداشته شدن تحریم‌ها نمانیم تا بدین ترتیب ابزار دشمن را برای اعمال فشار بر ملت ایران بگیریم و سر جای خود بنشانیم.


ناصری با بیان اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی خود از رونق افتادند و مسلما نمی‌توانند برای ایران کاری انجام دهند، افزود: مقام معظم رهبری در  خصوص مذاکرات فرمودند که ایران عجله‌ای ندارد، این مذاکرات برای رفع مزاحمت دشمن و نمایان کردن قدرت ایران در برابر طرف‌های مقابل و در عرصه بین المللی است و همچنین بهانه را از یاوه گویان داخلی و خارجی می‌گیرد و در عین حال ایران با وجود آمادگی به مذاکره با عزت و قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.


وی گفت: ایران در مذاکرات برجام به توافقاتی رسید اما طرف‌های مقابل به تعهدات و توافقات خود عمل نکردند و اکنون خود باید در این زمینه پیشقدم شده و بدعهدی‌ها را جبران کنند، طرف‌های مقابل بیشتر به مذاکره احتیاج دارند تا کشور ایران و ما طبق فرموده رهبری باید صبور باشیم و خواسته خود را قاطعانه مطرح کنیم.


نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: اکنون دیگر دولت به تنهایی در زمینه مذاکرات نمی‌تواند تصمیم بگیرد و باید بر اساس سیاست‌های رهبری و نظام حرکت کرد و نمی‌تواند دولت به خاطر انتخابات در این زمینه عجله کند و به توافقی با طرف‌های مقابل برسد و یا اینکه پشت پرده و پنهانی با دولت آمریکا مذاکره کند و بعد نتیجه را اعلام کند.


ناصری با بیان اینکه هیچ امیدی به رفع و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا نداریم، گفت: همانگونه رهبری فرمودند شرط بازگشت ایران به برجام، برداشته شدن همه تحریم‌ها به صورت یک جا است و همین که آمریکا با ایران نمی‌تواند مذاکره مستقیمی داشته باشد و در جلسات حضور پیدا کند و در اتاق‌های پشتی باید مذاکرات را دنبال کند برای آمریکا شکست و برای ایران موجب عزت است.


وی تصریح کرد: همانگونه که رهبری فرمودند ایران در زمینه مذاکرات و برداشته شدن کامل تحریم‌ها کوتاه نخواهد آمد و مذاکرات نباید فرسایشی شود، بنابراین هیچ کس هم نمی‌تواند سر خود و با دور زدن ملت ایران مذاکره و گفتگویی را با آمریکا داشته باشد و همه مذاکرات باید براساس فرمایشات رهبری، مصلحت نظام و اسلام و حفظ عزت و عظمت ملت و نظام اسلامی ایران انجام گیرد.


سیاست آمریکا بر دبه کردن، خیانت و خنجر زدن از پشت بوده است


حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا ، اظهار داشت: همیشه مذاکره برای این بوده که فرصتی از ما گرفته شود نه اینکه تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم.


رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: همچنین طرفی که پای میز مذاکره حاضر می شود بیشتر در موضع ضعف قرار دارد و اکنون که آمریکا عنوان می کند پای میز مذاکره می آید، تحریم ها را لغو نمی کند اما به تعویق می اندازد دنبال فرصتی است که بدتر از این را انجام دهد.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اکنون باید عنوان کند که مذاکره خواهد کرد یا نه و اگر مذاکره می کند همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید همه تحریم ها لغو و راستی آزمایی هم انجام شود.

وی عنوان کرد: این موضوع به آنها بستگی  دارد با این شرایط اگر می خواهند مذاکره کنند در غیر این صورت تیم مذاکره کننده وقت خود را تلف نکند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: در این ایام دیده شد جاسوسان آنها در نطنز خرابکاری ایجاد کردند پس آنها دنبال ضربه زدن هستند و کوتاه هم نیامده اند.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید دقت کنند از این فرصت طلایی استفاده کنند زیرا غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده ایم و حتی فرصت غنی سازی ۹۰ درصدی هم وجود دارد.

وی افزود: نباید این فرصت ها را از دست دهیم بلکه باید پای کار آییم و عنوان کنیم که با فردی رودربایستی نداریم.

حجت الاسلام حسینی کیا با تاکید بر اینکه آمریکا در مذاکرات وین دبه کرده، گفت: سیاست آمریکا بر دبه کردن، خیانت و خنجر زدن از پشت بوده و دنبال ضربه زدن است.

وی عنوان کرد: اکنون که آمریکا در موضع ضعف قرار گرفته عنوان می کند تحریم ها را لغو نمی کند بلکه به تعویق می اندازد اما اگر بیش از این به آنها فشار آید تحریم ها را لغو خواهند کرد پس نباید بهراسیم.

افتادن دوباره مذاکره کنندگان در دام وعده های آمریکا اشتباه نیست خیانت است


طالب احمدی نیا، کارشناس و فعال سیاسی استان هرمزگان پیرامون مذاکرات اخیر برجام گفت: ساده لوحانه است اگر ندانیم پشت صحنه مذاکرات اخیر ایران با اعضای برجام مشخصا آمریکاست.


وی افزود: آمریکا به دنبال آن است که با فرسایشی کردن مذاکرات، ایران را به حداقل ها راضی کند، بازگشت تقریبا بی هزینه به برجام جهت استفاده از ظرفیتهای توافق برجام علیه ایران با هدف استفاده از مکانیسم ماشه و کلید زدن برجام های۲و۳درحوزه موشکی و منطقه ای است.

این فعال سیاسی اظهار کرد: راضی شدن مذاکره کنندگان ایرانی به چیزی کمتر از لغو کامل تحریم ها و راستی آزمایی دقیق در فرصت بوجود آمده نمی تواندصرفا یک اشتباه استراتژیک باشد بلکه یک خیانت آشکار است.

احمدی نیا تاکید کرد: براساس قانون اساسی آمریکا، خارج شدن از هر توافقی بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای اختیار مسلم روسای جمهور این کشور است لذا عاقلانه ترین راه و منطقی ترین تصمیم همان راهبرد کلان رهبری معظم انقلاب یعنی رفع کامل تحریم ها و راستی آزمایی دقیق و تایید ایران است.

فعال سیاسی استان هرمزگان تصریح کرد: اثرات پذیرفتن رفع مرحله ای تحریم ها توسط آمریکا شرطی شدن اقتصاد کشور و تشدید بی ثباتی در حوزه اقتصاد و تاثیر مخرب آن بر معیشت مردم خواهد بود.

وی گفت: آمریکا ثابت کرده به هیچ توافقی پایبند نیست بلکه امروز مذاکره تنها سلاح کاربردی آنها برای به تسلیم کشاندن ایران مقتدر است.

به گفته کارشناس سیاسی هرمزگان سیاستمداران مذاکره کننده می بایست منافع ملی در دراز مدت را فدای اهداف کوتاه مدت سیاسی و باندی خود نکنند.

وی بیان کرد: با قانون مجلس دراین مذاکرات دست برتر با ایران است بازی درمسیر برد را با باخت مطلق عوض نکنید‌‌‌‌‌.‌

کارشناس سیاسی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: مذاکره کنندگان با توجه به توان داخلی و تمرکز بر داشته های ملی راهبرد کلان نظام که رفع کامل تحریم هاست را محقق کنند.

 

تعلیق تحریم  کلاهی گشاد بر سر تیم مذاکره کننده است


حجت الاسلام حسین جلالی ؛ با اشاره به مذاکرات وین گفت: خواسته های آمریکایی ها به هیچ عنوان عملی نیست؛ چرا که خواسته آنها در خصوص تعطیلی و توقف تأسیسات هسته ای، از بین بردن تأسیسات و سلاح های موشکی، عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه تحت عنوان محور مقاومت و تضمین سلامت رژیم غاصب صهیونیستی است.


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: آمریکایی ها تعداد هزار و ۶۰۰ تحریم را متوجه کشور ما کرده اند که از این تعداد هزار و ۵۰۰ تحریم در خصوص افراد، اشخاص، شرکت های کوچک و امثالهم است و ۱۰۰ تحریم مهم مربوط به مسائل بانکی، بیمه ای، کشتیرانی و ... است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه دستورالعمل آمریکا صرفا تعلیق تحریم ‌ها و نه لغو کامل آنها عنوان کرد: اگر تحریم ها به تعلیق در آورده شود، دولت می گوید که از برجام نتیجه گرفته و دستاوردی حاصل شده است؛ اما تعلیق تحریم ها هیچ اعتباری ندارد.

وی با بیان اینکه تعلیق تحریم کلاه گشادی است که سر تیم مذاکره کننده ما گذاشته خواهد شد، ابراز کرد: ما باید حرف قطعی را همه یک صدا در خصوص لغو کامل تحریم ها بیان کنیم و مسئولان نباید از سیاست های نظام تخلف کنند؛ بنابراین تمامی مسئولان در راستای رفع تحریم ها و راستی آزمایی بدون مذاکره باید یک صدا باشند.

این مقام مسئول ضمن ابراز تأسف از اینکه در داخل چند صدایی را شاهد هستیم، ابراز کرد: زمانی که شرایط این چنین می شود غربی ها و آمریکایی ها سو استفاده کرده و مسئله تعلیق را مطرح می کنند.

حجت الاسلام جلالی در پاسخ به این سوال که اصرار عجیب دولت و تیم مذاکراتی برای رسیدن به یک توافق تا قبل از انتخابات آن هم با مفادی که مشخص است، نشان می دهد که این روند موجب تداوم تحریم ها است و این رویکرد از سوی دولت، خود مانع رفع تحریم است، تأکید کرد: مشکل اینجا است که دولت ما نمی تواند مذاکرات را مدیریت کند، بلکه در این راستا مدیریت می شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار کرد: فردی که در پایان دولت قرار دارد و هیچ دستاوردی طی هشت سال گذشته نداشته است، مانند فرد در حال غرق شدن است که برای نجات خود به هر چیزی چنگ می زند؛ بنابراین دولت می خواهد در پایان کار خود دستاوردی را حاصل کند و اگر هم نشد دستاوردی را بتراشند.

 

هرگونه توافق هسته‌ای بدون لغو تمام تحریم‌ها محکوم است


آیت‌اله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی ; اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، خط و مشی برنامه هسته‌ای را به صراحت اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: خط و مشی برنامه هسته‌ای از نگاه رهبر معظم انقلاب این است که تمام تحریم‌ها باید برداشته شده و سپس راستی‌آزمایی شود و در نهایت، ایران به تعهدات برجامی برگردد.


آیت‌اله دولابی با بیان اینکه مطلب بسیار شفاف و واضح بوده و هیچگونه ابهامی در این مطلب نیست، تصریح کرد: مسئولین در این خصوص ملزم به رعایت منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.


نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاکرات وین گفت: هرگونه توافقی در برنامه هسته‌ای بدون لغو کامل تمام تحریم‌ها از نگاه ما محکوم بوده و به شدت به آن اعتراض خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه تردیدی نیست که آمریکایی‌ها دشمنان بدعهدی بوده و سابقه بدی در اذهان ملت ایران از خود به جا گذاشته‌اند، اظهار داشت: اینکه مسئولین علی‌رغم نهی صریح رهبر معظم انقلاب بخواهند توافق ناقص و بدون برداشتن تحریم‌ها با آمریکایی‌ها داشته باشند و بخواهند دوباره به تعهدات خودشان برگردند، قطعاً قابل قبول نیست.


وی افزود: ما به شدت نسبت به این موضوع به مسئولین هشدار می‌دهیم.


توافق وین تداوم دستاورد هیچ برای ایران است


احمد قربانی پور ؛ با اشاره به مذاکرات وین گفت: با آنکه بارها سیاست قطعی نظام درباره برجام و مذاکرات با ۴+۱ اعلام شده، عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین خبر از توافق اولیه در پیش نویس بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجام داده است.


این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می رسد در خوشبینانه‌ترین حالت، تیم مذاکراتی طرح گام به گام رفع تحریم‌ها را پذیرفته باشد و با توجه به تجربه تلخ قبلی به نظر می‌رسد غرب به دنبال توقف غنی سازی ۶۰ درصدی ایران و در عوض دادن وعده های غیر قابل تحقق در رفع تحریم‌هاست.

وی افزود: به عنوان مثال تحریم نفتی ایران را برداشته و در عوض تحریم بانکی را نگه می دارد که در صورت فروش نفت امکان انتقال مبالغ خرید به داخل وجود نداشته باشد؛ دولت به دنبال بازی مذاکره با اهداف انتخاباتی است و این موضوع باید به صورت اقناعی برای مردم تشریح شود که پرهیز از برجسته کردن مذاکرت وین در این راستا اهمیت دارد.

قربانی پور با بیان اینکه تیم مذاکره کننده با عجله‌ زیاد در حال تن دادن به توافقی در وین است که دستاورد آن به نفع آمریکا و به ضرر کشورمان است، تصریح کرد: در این مذاکرات تحریم‌ها به سه دسته قابل رفع زمانمند و موقت، غیر قابل رفع و قابل مذاکره در آینده تقسیم شده و زمینه برای فشارهای تحریمی آتی و برجام‌های منطقه‌ای و موشکی فراهم شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: قرار است برخی از تحریم‌ها به صورت موقت، زمانمند و تمدیدپذیر در بازه‌های زمانی ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه رفع و نه لغو شود؛ همچنین طرف آمریکایی صرفاً با راستی آزمایی یک هفته‌ای موافقت کرده در حالی که بر اساس نظر کارشناسان راستی آزمایی فقط در معاملات نفتی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد، پس عملاً تیم مذاکره کننده به یک راستی آزمایی غیر واقعی تن داده تا به زعم خود خطوط قرمز تعیین شده را رعایت کرده و منتقدین را راضی کند.

وی با تأکید بر اینکه توافق وین برای جمهوری اسلامی ایران، دستاورد خاصی ندارد و تنها ابزار مدیریت افکار عمومی را برای جریان غربگرا فراهم می کند، ابراز کرد: از طرف دیگر، آمریکایی های با این توافق ضمن زمانمند کردن تحریم‌ها و دست یافتن به مکانیزم ماشه از طریق بازگشت به برجام، عملاً مدیریت اقتصاد ایران را در دست خواهند گرفت.

قربانی پور ادامه داد: غربگرایان انتظار دارند با شرطی شدن افکار عمومی، مخالفت مجلس و سایر نهادهای قانونی با این توافق، به ابزاری جهت مدیریت ادراک تبدیل شود؛ بنابراین می توان گفت توافق وین تدوام دستاورد هیچ برای ایران و برجام‌های موشکی و منطقه‌ای برای طرف آمریکایی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، باید به دنبال رفع تمام تحریم ها به صورت یکجا باشیم، گفت: با بررسی اقدامات ایران پس از خرابکاری نطنز و نوع واکنش ها به این اقدامات مخصوصا اعلام رسمی غنی سازی ۶۰ درصد چند نکته حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه قدرت اجماع آمریکا مانند سابق نیست و بهتر است بگوییم که قدرت این کشور از دست رفته است، اظهار کرد: دیگر روسیه و چین از طرفی با تقابلی که با غرب پیدا کرده اند و از سویی با گره خوردن منافع راهبردی آنان با ایران، احتمال قطعنامه ذیل فصل ۷را به صفر رسانده اند.

قربانی پور تصریح کرد: طرف غربی به این نتیجه رسیده است که بازی بیش از حد با برجام و امتیاز از تهدید اثر خود را از دست داده است؛ به ویژه که دنباله داخلی آنها برای توجیه و پیاده سازی اقدامات و اهداف آنها به حداقل اقبال ممکن رسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اوضاع به نفع ما تغییر کرده است، تأکید کرد: ایران در داخل و در منطقه به اندازه ای از بازدارندگی رسیده است که به موضع و اقدام خارج از مرز پاسخ قاطع و کوبنده می دهد.

وی در پایان خاطر ضمن اشاره به مطالب فوق نشان کرد: مذاکره کنندگان این موضوعات را بدانند و متناسب با اقتدار پیش آمده و در شأن وضعیت موجود برخورد کنند و به کمتر از رفع تحریم ها اکتفا نکنند.

 

هرگونه حرکتی که در مذاکرات هسته ای وین سیاست کلی نظام را نقض کند مردود است

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی  گفت: با توجه به اعلام موضع صریح و قاطع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل هسته‌ای و تأکید این راهبرد به سیاست کلی از سوی مقام معظم رهبری و اعلام آن به‌عنوان سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران هرگونه حرکتی که نتیجه آن خدشه‌دار کردن این سیاست کلی باشد قطعاً مردود است و قابل‌پذیرش نیست.

کریمی تصریح کرد: با عنایت به اینکه مقام معظم رهبری سیاست کلی ما را لغو تمام تحریم‌ها به‌صورت یکجا اعلام کردند و پس از آن انجام راستی آزمایی دقیق در خصوص صحت لغو تحریم‌ها، فقط در صورت تأیید این امر بازگشت ایران به تعهدات برجام امکان‌پذیر است.


وی ادامه داد:  این همان چیزی است که به‌عنوان سیاست ماست و هرگونه حرکتی که این سیاست را نقض کند مردود است ازجمله فرسایشی کردن مذاکرات، مرحله‌ای کردن لغو تحریم‌ها و بازگشت مرحله‌ای یا گام‌به‌گام آمریکا و طرف‌های غربی به تعهداتشان که قابل‌قبول نیست.


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب اظهار کرد: هرگونه بازگشت آمریکا به برجام در چارچوبی که جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده است قابل‌پذیرش است به همین خاطر هیئت مذاکره‌کننده ایرانی صراحتاً اعلام کرده است که اجازه ندارند با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینند چون آن‌ها قبلاً از برجام خارج‌شده‌اند و تا وقتی هم که رسماً به برجام نپیوستند طرف مذاکره ما نیستند.


کریمی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌وقت با آمریکا مذاکره دوجانبه نداشته‌ایم و اگر هم مذاکره‌ای بوده در قالب ۵+۱ بوده و به همین خاطر حرکاتی که گهگاه توسط برخی چهره‌های سیاسی یا رسانه‌ای برای خدشه‌دار کردن این سیاست راهبردی کلی مطرح می‌شود قطعاً مردود است.


هرگونه مذاکره و توافق بدون لغو کامل تحریم ها اشتباه است


جعفر منتشلو کارشناس ارشد مسایل سیاسی ، با اشاره به مذاکرات وین و اظهارات ضد و نقیض آمریکایی ها در خصوص چگونگی رفع تحریم ها گفت: هدف از تحریم ها محدود کردن دارایی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و تحریم های تجاری برای تسلط بر ایران در منطقه است.


وی در ادامه گفت: استفاده از تحریم‌ها، ابزار مهم سیاست خارجی ایالات متحده بوده و لغو  تحریم‌های ایران زمانبر است اما اجرای این تحریم‌ها بر عهده دفتر کنترل دارایی‌های  وزارت خزانه‌داری است؛ هدف از تحریم ها محدود کردن دارایی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و تحریم های تجاری برای تسلط بر ایران در منطقه است.

منتشلو اضافه کرد: تحلیلگران و اندیشکده‌های حامی تحریم جمهوری اسلامی ایران معتقدند که تحریم‌های ایران باید گسترده و پیچیده باشد تا از یک سو باعث شود که روسای‌ جمهور بعدی آمریکا بدون دستیابی به یک توافق جامع با ایران و به آسانی نتوانند تحریم‌های اعمالی را لغو کنند و از سوی دیگر سبب می‌شود جمهوری اسلامی ایران هنگام آمادگی برای مذاکره با آمریکا مجبور شود که در حوزه‌های مختلف از طریق اعطای امتیاز به آمریکا عقب نشینی کند تا بتواند به امتیاز لغو کامل تحریم‌ها دست یابد.


این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: اساسا در رابطه با تحریم‌ها و طبق برجام ما تعلیق تحریم‌ها را داشتیم و نه لغو آن؛ یعنی طبق مفاد برجام آمریکا تحریم‌های ثانویه و تحریم‌های یک ‌جانبه این کشور علیه ایران و به بهانه برنامه هسته‌ای ایران را به حالت تعلیق درآورد و تحریم‌هایی را که در حوزه‌های دیگر وضع شده بود سر جای خود قرار داشت، زیرا آن تحریم‌ها مورد‌ مذاکره قرار نگرفته بودند لذا در صورتی‌ که آمریکا به برجام برگردد می‌توان گفت تمام تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای علیه ایران وضع شده به حالت تعلیق در‌ می‌آید. اما دولت ترامپ همان تحریم‌های  هسته‌ای را به بهانه تروریسم، برنامه موشکی یا نقض حقوق ‌بشر نیز وضع کرده است و در این صورت فایده ‌ای بر آن مترتب نیست که مثلا تحریم صنعت نفت و گاز ایران به بهانه هسته‌ای تعلیق شود، اما همین تحریم‌ها به بهانه تامین مالی تروریسم برقرار باشد.


وی افزود: این باور اساسی وجود دارد که با توجه به استمرار دشمنی آمریکا علیه ملت ایران هرگونه مذاکره و توافق اشتباه است؛ این به آن معنی است که تا زمان ماندگاری دشمنی آمریکا علیه ما عمر توافق‌ها و اعطای امتیازها بسیار کوتاه است و هر آن امکان از بین رفتن آن وجود دارد. بنابراین در دوره بایدن شاید گشایش های محدود و اندکی ایجاد  خواهد شد، اما نمی‌توان گفت که همیشگی است. بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت بایدن با توجه به ساختار حکومتی آمریکا قدرت لغو تمامی تحریم ها را ندارد و اگر هم موفق به این کار شود اعتمادی به باقی ماندن دولتهای آتی ایالات متحده براین توافقات باتوجه به سوابق این کشور وجود ندارد.


تیم مذاکره کننده در وین به دنبال اهداف انتخاباتی است


حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارشهایی غیررسمی از مذاکرات وین که حکایت از تعلیق بخشی از تحریم‌ها و عقب‌نشینی ایران از دستاوردهای هسته‌ای دارد، بیان کرد: به نظر می رسد که دولتی ها دارند مذاکرات را طولانی می کنند که خلاف نظر مقام معظم رهبری و مجلس است، باید هر چه سریعتر همانطور که رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند، کلیه تحریم ها برداشته و راستی آزمایی شود.


وی ادامه داد: پس از این که راستی آزمایی انجام شد، جمهوری اسلامی ایران نیز به برجام برمی گردد، اما ما از این دولت نگران هستیم، چراکه آن ها به دلیل انتخابات موضوع مذاکرات را طولانی تر می کنند، متاسفانه به دلیل اعلام ستاد ملی کرونا با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و ابتلای تعدادی از نمایندگان به این بیماری، جلسات علنی مجلس تا ۲ هفته تشکیل نمی شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان این که فقط نشست های چند کمیسیون در حال برگزاری است، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی، بهداشت و درمان، انرژی و اقتصاد فعال هستند که رصد موضوع مذاکرات نیز توسط کمیسیون امنیت ملی در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد: این بار دولتمردان به توصیه های رهبر معظم توجه کنند که البته بر زبان می گویند انجام می دهیم، اما در عمل می ترسیم که اتفاقی که در ماجرای برجام پیش آمد، رخ دهد، به همین دلیل در حال رصد هستیم و به محض بازگشایی جلسات علنی مجلس، نماینده ها به طور جدی این موضوع را پیگیری می کنند.

شهریاری اضافه کرد: دلیل اصرار عجیب روحانی و تیم مذاکراتی اش برای رسیدن به یک توافق تا قبل از خرداد ۱۴۰۰به خاطر انتخابات است، آن ها می خواهند "شکلات" بگیرند تا در انتخابات به اهدافی که می خواهند دست پیدا کنند.

وی با اشاره به این گفته روحانی که اعلام کرد "مردم به کسی که مانع رفع تحریم می‌شود،‌ رای نمی‌دهند"، گفت: مانع اصلی رفع تحریم ها، روحانی و دولتش بوده و هستند، این موضوع در رابطه با برجام هم رخ داد، وقتی که فشار می آوردیم و از آن ها می خواستیم که این اقدام را انجام ندهند، می گفتند که اینها دلواپسان هستند و مسخره می کردند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: دولت اکنون هم خط قبلی را دنبال می کند، اما مردم ما هوشیار شده اند، این بار فریب حرف های غیرواقعی و غیر کارشناسی آن ها را نخواهند خورد و در انتخابات طوری رفتار خواهند کرد که به اهدافی که نظام دارد، دست یابیم.

وی اذعان کرد: به طور قطع هر زمانی که با قدرت بیشتری عمل کنیم، دشمن بیشتر عقب نشینی می کند، اما هر وقت عقب نشینی کردیم، دشمن جلو آمده و به ما ضربه زده است.

تجربه تلخ گذشته و دبه‌کردن آمریکا تکرار نشود


حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی  گفت: اصل مذاکرات بنا به شرایط زمان و درخواست مسئولان وقت به عنوان یک نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری اجازه داده شد و اکنون که تحلیل و بررسی می‌شود این اجازه کاملا درست، منطقی و به‌جا بوده است چراکه برخی مسئولان می‌خواستند کم‌کاری‌های خود را با بهانه این‌که اجازه داده نشد مشکلات را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم، جبران کنند.


اتمام‌حجت با مذاکره‌طلبان


وی با بیان این‌که عده‌ای دنبال بهانه‌جویی برای کم‌کاری خود هستند، افزود: نزدیک انتخابات است و عده‌ای می‌گویند رئیس جمهور اختیار ندارد اما اجازه رهبر معظم انقلاب در زمان خودش، اتمام حجتی بود برای کسانی که بعدا مدعی نشوند می‌توانستیم با مذاکره مشکلات را حل کنیم اما اجازه ندادند.


رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه مقام معظم رهبری مانند اتمام حجت سیدالشهدا(ع) بود که در سال ۶۱ هجری قمری به کوفه دعوت شدند و ایشان با علم این‌که می‌دانستند مردم کوفه پای کار نیستند اما امام حسین(ع) به نامه آن‌ها جواب دادند تا عده‌ای روز قیامت نگویند ما از فرزند پیغمبر(ص) دعوت کردم اما قبول نکرد.


خسروی تأکید کرد: برای مقام معظم رهبری، چهره آمریکا مشخص بود و می‌دانستند به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست و به تعهدات خود پایبند نیستند اما اجازه دادند که اتمام حجت شود.


وی اظهار کرد: امروز باید حواس مسئولان مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی باشد که آمریکایی که سابقه آن روشن است و تاکنون به هیچ تعهد خود عمل نکرده، در دو ماه آینده چگونه می‌خواهد به تعهدات خود عمل کند؟


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون باید تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با بد بینی کامل با اروپا وارد مذاکره شود چون دیگر به اروپا و آمریکا اعتمادی نیست.


خسروی با بیان این‌که مذاکرات باید با سیاست کلی نظام پیش برود، افزود: مذاکرات باید براساس قانون انجام شود و خطوط قرمز فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون مصوب رعایت شود چراکه هیچ‌کس حق ندارد از قانون و سیاست‌های کلان نظام تخطی کند.


وی با اشاره به این‌که قانون مذاکرات را مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ مشخص کرده عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را مصوب کرده و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید همه تحریم‌ها لغو و راستی‌آزمایی صورت گیرد.


نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات منافع ملی اصل قرار گیرد و مذاکرات باید در چهارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی دنبال شود.


بازی جدید آمریکا


خسروی افزود: گویا آمریکایی‌ها تحریم‌ها را چهار بخش کرده‌اند و قصد ندارند همه تحریم‌ها را یکباره بردارند و این یک بازی جدیدی است که به راه انداخته‌اند.


وی با بیان این‌که نباید مذاکرات طولانی و فرسایشی شود گفت: ربط‌دادن مذاکرات به موضوعات انتخاباتی و حزبی بسیار اشتباه است و این اقدام، ضربه‌زدن به مردم و کشور است.


نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فرسایشی‌شدن مذاکرات باعث خواهد شد که منافع ملی کشورمان دچار آسیب شود لذا به هیچ عنوان به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود و طرف مقابل برای خود امتیاز بیشتری را کسب می‌کند.


تجربه تلخ گذشته و دبه‌کردن آمریکا تکرار نشود


خسروی عنوان کرد: آمریکا تاکنون به تعهد خود پایبند نبوده و قطعا دنبال دبه‌کردن است و می‌خواهد تا حد امکان از ایران امتیاز بگیرد بنابراین تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی باید کاملا مسلط باشد تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود.


مذاکرات بی‌معنی


وی با بیان این‌که در مذاکرات، اصل، لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است و جمهوری اسلامی باید مطمئن شود که آمریکا به تعهدات خود عمل کرده است، افزود: برخی خبرها حکایت دارد آمریکا می‌خواهد مانند گذشته از سیاست نقد و نسیه استفاده کند؛ به عبارتی تعهدات ایران را نقد کند و تعهدات خودش را نسیه در نظر بگیرد و این خلاف مذاکرات و سیاست‌های نظام است که با در این صورت، مذاکره بی‌معنی است.


وی با بیان این‌که اگر شرایط مذاکره بین دو طرف نباشد، مذاکره معنی ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران باید تکیه بر توان داخل داشته باشد و هر چه قدرتمندتر باشیم، تحریم‌ها کمتر اثرگذار خواهد بود.


آینده؛ افرادی که مانع رفع تحریم شدند را مشخص می‌کند


نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان آقای روحانی و اصرار دولت برای رسیدن به توافق تا قبل از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ که نه‌تنها کمکی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند بلکه مانند مانع بزرگ موجب تداوم تحریم‌ها است گفت: در آینده مشخص خواهد شد که چه کسانی در داخل مانع رفع تحریم هستند.


خسروی افزود: اگر کسی دنبال منافع ملی است باید سیاست کلی نظام را به طور کامل و جامع اجرا کند و از عبارات و مصاحبه‌های متشابه که مورد سوءاستفاده دشمن قرار بگیرد، خودداری کند.


 دولت به لبخند دشمن در مذاکرات وین خوش بین نباشد


مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه بیان کرد: سخنان ‏رهبر در خصوص عدم دلخوش بودن به مذاکرات تازگی ندارد، ایشان دشمن را به خوبی شناخته و در این برهه حساس تنها راه ‏عبور از مشکلات ادامه مسیر امام خمینی (ره) و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری است تا اقتدار نظام و پیشرفت کشور ادامه ‏داشته باشد.‏


راه عبور از ‏مشکلات تداوم مسیر امام راحل و تبعیت از رهبری است

وی با بیان اینکه پیروی از منویات مقام معظم رهبری رمز پیروزی و چراغ راه هدایت است، افزود: جنگ اقتصادی، تحریم ها و ‏تمام مشکلاتی که دنیای استکبار بر علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بکار گرفته به علت کم توجهی برخی از مسئولان به ‏سخنان رهبر انقلاب بوده این درحالیست که فرامین ایشان فصل الخطاب و آگاهانه است.   ‏

این خطیب جمعه ادامه داد: دولتمردان نباید به لبخند و وعده های هیچ و پوچ دشمن خوش بین باشند، آمریکا هیچ وقت دوست ملت ‏ایران نخواهد شد و درفکر منافع خود است، تمام دنیای استکبار با یکدیگر همدست شده تا امت اسلامی و جمهوری اسلامی را ‏تحت الشعاع قرار دهند، اکنون نیز آمریکا تمام سعی خود را می کند تا به بهانه برجام در مسائل کشور ایران نفوذ و ورود کند.‏

وی تصریح کرد: اگر تیم مذاکره کننده به فرامین رهبرانقلاب به خوبی عمل می کردند این مشکلات به وجود نمی آمد، آمریکا ‏نگران پیشرفت های دفاعی، هسته ای، علمی، نظامی و سایر موارد است باید هوشیار باشیم و از گذشته درس بگیریم.‏

هدف دشمن کمرنگ ‏کردن حضور مردم در انتخابات است

ریگیان پور تاکید کرد: اکنون نیز دبه های آمریکا به خاطر موضوع حساس انتخابات در ایران است تا حضور مردم را کمرنگ ‏کنند، اما مردم پای صندوق های رای حضور یافته و با معیارهای اصلح عاقلانه کاندید برتر را انتخاب خواهند کرد و این انتخابات ‏حساس را با حضوری پرشور برگزار می کنند. ‏

وی با تاکید بر این مطلب که دولتمردان از بدعهدی دشمنان در برجام باید درس عبرت گیرند، گفت: دشمنان در راس آنها آمریکا ‏تلاش می کنند در وین با کشور ما بازی کنند تا فرصت ها از بین برود، در این راستا می طلبد دولتمردان آگاهانه، با بصیرت و ‏هوشمندانه از حق ملت و کشور دفاع کنند و تا زمانی که تحریم ها کاملا لغو نشده است، باعث نشوند بر سر ملت مجدد کلاه برود.‏

امام جمعه اهل سنت میرجاوه اذعان کرد: در مذاکرات آمریکایی ها فقط قول تعلیق تحریم ها را دادند اگر حذف تحریم ها به طور ‏کامل صورت نمی گیرد دولتمردان نباید پای مذاکره با آنان بنشینند زیرا تداوم این روند به صلاح کشور و نظام انیست، چرا که نشان ‏می دهد آمریکایی ها بهانه تراشی کرده و دولت روحانی هم مانع رفع تحریم ها می شود.‏

وی خاطر نشان کرد: ما پیشرفت های هسته ای زیادی داریم و در تمامی عرصه ها به برکت نظام اسلامی و رهبری الگو هستیم  و ‏نشان داده ایم نیازی به غرب نداریم، متکی به خود هستیم.‏

این خطیب جمعه در ادامه با تاکید بر این مطلب که دشمن در پی ایجاد اختلاف و تضعیف روحیه در بین آحاد مرد به ویژه در ‏آستانه انتخابات است، افزود: این ملت برای انقلاب خون ها نثار و ایستادگی کرده، مشکلات سختی را سپری کرده است اکنون نیز ‏به پای آرمان ها و دستاوردهای آن ایستاده ایم و به آسانی از آرمان های خود کوتاه نخواهیم آمد؛ هر گونه فشار اقتصادی را تحمل ‏می کنیم اما ارتباط با آمریکا نه؛ زیرا استکبار و این شیطان بزرگ اهداف شومی در سر داشته و به فکر نافع خود هستند.‏

ریگیان پور گفت: سال هاست رهبر انقلاب با نامگذاری شعار سال چراغ راه را به همگان نشان می دهند، الگوی اقتصاد مقاومتی ‏را مطرح کردند تا توجه به تولیدات داخل و نیروهای بومی فزونی یابد و با اتکا به توان داخلی خود مشکلات را حل کنیم، امسال ‏نیز باید با پشتیبانی و حمایت از تولیدات؛ جهش و رونقی ایجاد کرد تا علاوه بر امیدآفرینی و اشتغالزایی، پاسخ یاوه گویی دشمنان ‏را با بی اثر دانستن تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه بدهیم.‏

انتها پیام/

کد خبر: ۶۰۰۶
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha