شهرداری تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ سال ۹۶ شورای شهری دوره پنجم که بر کرسی‌های بهشت نشستند، اعلام ‌کردند که شهرداری تهران فربه شده است و بدنه چاقی دارد. در همان مقطع هم تعدادی از نیروهای شهرداری را به این بهانه از سیستم اخراج کردند که انتقادات زیادی را در پی داشت.

کارشناسان شهری معتقد بودند نیروهای کیفی، باتجربه و توانمند از شهرداری اخراج شده‌اند که جایگزین آن‌ها هزینه‌های زیادی برای شهرداری ایجاد می‌کند و در فاصله زمانی که نیروهای جدید به مجموعه شهرداری اضافه می‌شوند، ساختار شهرداری با با ناکارآمدی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

مدیریت شهری مدعی چابک سازی و جذب نیروی متخصص 

مدیریت فعلی شهری مدعی است که بدنه سازمان شهرداری چاق است و بین نیروهای این سازمان و نیاز شهر تناسبی وجود ندارد، از همین رو بحث چابک سازی، جذب نیروی جدید و متخصص در شهرداری تهران مطرح می‌شود.

درنهایت پیروز حناچی شهردار تهران شهریورماه سال گذشته از برگزاری آزمون دستیاری در شهرداری تهران خبر می‌دهد و عنوان می‌کند که اهتمام نسبت به چابک سازی و کاهش نیروی انسانی موردتوجه است، هم‌زمان نیز بر اساس برنامه سوم ابلاغی، شهرداری می‌تواند ۵۰ درصد از تعداد خروجی خود را از نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و پرانرژی و خلاق به کار گیرد.


به گفته وی جذب دستیار در شهرداری با یک طرح استعدادیابی و شایسته گزینی انجام می‌شود. این طرح بر اساس مطالعات کارشناسی دقیق برای انتخاب افراد مستعد و کارآمد انجام‌شده و مبتنی بر یک برآیند استاندارد و تعریف‌شده‌ای است که داوطلبان در ابتدا با یک آزمون کتبی موردسنجش قرار می‌گیرند. در مرحله بعد بر اساس مدل شایستگی خاص متناسب با وظایف دستیاران، توانمندی‌ها و شایستگی‌های مدیریتی آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به‌موازات آن نیز به مدیرانی که نیاز به دستیار دارند آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

با توجه به ادعای شهردار تهران نسبت به جذب افراد متخصص، خلاق و... اکنون باید بررسی شود که شهرداری پایتخت تا چه میزان در این مسیر گام برداشته است، در همین راستا با مراجعه به سایت شفافیت شهرداری تهران تخصص و تجربه معاونان حناچی را مورد بررسی قرار دادیم، این بررسی‌ نتایج قابل تاملی داشت که در ادامه آمده است.

شایسته سالاری شهرداری تهران از حرف تا عمل

«شایسته گزینی»، «جذب افراد مستعد و کارآمد» ازجمله کلیدواژه‌های شهردار تهران برای جذب نیرو است، کلیدواژه‌هایی که در انتصاب هشت معاون شهردار کمرنگ و کمرنگ‌تر شده‌اند.

شهرداری تهران دارای هشت معاونت هماهنگی و امور مناطق، خدمات شهری و محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، امور اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و معماری، مالی و اقتصادی شهری، فنی و عمرانی و معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا است که این افراد از سوی پیروز حناچی منصوب می شوند که در ادامه رشته تخصصی و تجربه کاری این هشت معاون عنوان شده است.

تخصص و تجربه ۸ معاون شهردار تهران 


  1. مصطفی سلیمی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران دارای دکتری مدیریت محیط‌زیست از دانشگاه آزاد اسلامی است، او درگذشته حدود هفت ماه (از یازدهم اسفندماه سال ۹۴ تا بیست و هفتم شهریورماه سال ۹۵) شهرداری منطقه ۱۸ بوده و اکنون پایه حقوق وی ماهانه بیش از ۱۲ میلیون تومان است.

  2. مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، وی دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی ورزش از دانشگاه آزاد اسلامی است که درگذشته حدود ۵ سال (از اواخر اسفندماه سال ۹۰ تا تیرماه سال ۹۵) شهردار منطقه یک بوده و اکنون بی از ۱۲ میلیون تومان از این معاونت حقوق می‌گیرد.

  3. سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی دارد که درگذشته تنها سه ماه (از تیر تا شهریورماه سال ۹۲) در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران مشغول به کار بوده است.

  4. محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس دارد که درگذشته از سال ۹۶ تا ۹۷ ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را بر عهده داشت.

  5. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران فوق‌لیسانس معماری از دانشگاه تهران دارد که محل فعالیت قبلی وی چهار ماه (از تیر تا آذرماه سال ۹۷) در معاونت شهرسازی و معماری به‌عنوان «قائم‌مقام» بوده است.

  6. عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران دارای مدرک فوق‌لیسانس در رشته تحصیلی مدیریت بازرگانی – صنعتی از دانشگاه تهران است که در سامانه شفافیت شهرداری تهران در خصوص سابقه کاری برای وی مطلبی درج نشده است!

  7. صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، فوق‌لیسانس معماری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که درگذشته حدود یک سال مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌های معاونت فنی و عمرانی بوده است.

  8. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا دارای مدرک دکتری معماری اسلامی از دانشگاه لندن است که از سال ۶۵ تا ۹۸ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بوده است که در هفتم فروردین‌ماه سال جاری به‌عنوان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا منصوب‌شده است.


نیروهای تازه نفس شهرداری و چالش کارآمدی

تخصص و تجربه همانند دو بال کارآمدی نیروی انسانی است که این هشت معاون شهردار تهران از این دو بال محروم هستند و اکنون بخش عمده ای از دلیل ناکارآمدی شهرداری تهران در مدیریت فعلی مشخص شده است.

هفت آذرماه ۹۷ «پیروز حناچی» به‌عنوان شهردار تهران منصوب شد و اکنون بالغ بر سه سال از ریاست وی می‌گذرد. در این مدت شهردار تهران زمان کافی برای محقق شدن شعارهای خود را داشته که این شعارها عملیاتی نشدند و اکنون شهردار تهران و شورای شهر پایتخت باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

بررسی تخصص و تجربه این هشت معاونت، اظهارات حناچی نسبت به جذب نیروی متخصص و مستعد، خلاق و... در اذهان عمومی با چالش مواجه شده است.

در این ماه های پایانی مدیریت شهری، شهردار تهران در خصوص عملکرد خود به شهروندان پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۵۹۱۲
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha