شفافیت
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ یکی از معاونت‌های شهرداری که هرساله بودجه قابل‌توجهی را از آن خود می‌کند، معاونت فرهنگی و اجتماعی این سازمان است که وظایف متعدی نیز بر عهده دارد. اما متأسفانه در سال ۹۹ باوجود تشدید نیاز برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهروندان تهرانی به دلیل محدودیت‌های کرونا این معاونت نقش کمتری ایفا کرد.

به دلیل محدودیت های کرونایی کنسل شدن بسیاری از مراسم ها و همایش های این معاونت شهرداری طبیعی است، اما جایگزین نکردن مناسب برنامه های مجازی و تولید محتوا در فضای مجازی همانند بسیاری از شهرداری کشورهای دیگر جای سوال دارد که این معاونت بودجه خود را صرف چه کاری کرده است؟

از طرفی اقدامات اندک این معاونت در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ با حواشی زیادی همراه بود که در ادامه به بخشی از آن اشاره شده است.

شهرداری باید در خصوص آثار شلیک بر برج آزادی پاسخگو باشد!

یکی از این اقدامات، شلیک هشت توپ نظامی در لحظه سال‌تحویل در نزدیکی برج آزادی بود که انتقادهای زیادی را به دنبال داشت زیرا منتقدین بر این باورند که برگزاری این مراسم منجر به آسیب رساندن به برج آزادی می‌شود.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در روزهای نخست برگزاری این مراسم در لایو اینستاگرامی خود گفت: شب پیش از شلیک توپ طی تماس تلفنی در جریان برگزاری این مراسم قرار گرفتم و شهرداری باید در خصوص آثار شلیک بر برج آزادی پاسخگو باشد!



بیشتر بخوانبد:

شب پیش از شلیک توپ طی تماس تلفنی در جریان برگزاری این مراسم قرار گرفتم



هرچند پس از یک هفته از برگزاری این مراسم ترک‌هایی روی دیواره‌های طبقه آخر برج آزادی مشاهده شد که مدیران این بنای فرهنگی و تاریخی ادعا می‌کنند پیش‌ازاین وجود نداشته و باید کارشناسان میراث فرهنگی تازگی و علت آن‌ها را تشخیص دهند.

گویا محوطه برج آزادی زیر سلطه شهرداری است و شهرداری نیز برای برگزاری این مراسم از سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی برج آزادی برای برگزاری این مراسم هماهنگی و یا حتی مشورت نکرده است.

سانسور حاجی‌فیروز!

طی روزهای گذشته انتشار بخشنامه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر پرهیز از استفاده از حاجی‌فیروز با صورت سیاه در برنامه‌ها و کارناوال شهرداری تهران خبرساز شد و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت؛ «محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دراین‌باره با انتشار توییتی اعلام کرد که حاجی‌فیروز ریشه‌های اساطیری هم دارد اما سوءبرداشت نژادی از چهره سیاه او را نمی‌توان انکار کرد. که این موضوع با انتقاد حق‌شناس و علی اعطا ۲ عضو شورای اسلامی شهر مواجه شد.

این حواشی تنها برای عید باستانی نوروز نبود و حتی در نیمه شعبان، عید شیعیان نیز ادامه داشت و این معاونت برای این عید نیز برنامه‌ای برگزار نکرد و در پاسخ به چرایی این موضوع، هر دخالت و تصدی‌گری در کار و سنتی که مبتنی بر حرکت مردم بوده است، آن را از بین خواهد برد!

۵ میلیارد تومان صرف سفید شدن چهره حاجی‌فیروز و ترک برج آزادی شد!

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رقمی در حدود ۵ میلیارد تومان تحت عنوان "نکوداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی" در بودجه سال ۹۹ دارد که این مبلغ با برنامه هایی که شهرداری برگزار کرده است، فاصله دارد.


۲۳ ردیف بودجه که از ۰۱۱۰۷۰۵۰۲ شروع و تا ۷۵۱۰۷۰۵۰۲ ادامه داشته به این بخش اختصاص داشته است. بررسی هزینه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد حدود ۵ میلیارد صرف برنامه‌های مناسبتی شده است. در واقع اقداماتی که ترک به جان برج آزادی انداخت یا حاجی‌فیروز را سفیدپوست کرد، عملاً هزینه‌ای گزاف برای شهرداری داشت.

خبری از شفافیت نیست!

باوجوداینکه شهرداری تهران طی دو سال اخیر، با راه‌اندازی وب‌سایت شفاف و انتشار اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری، اطلاعات مدیران و کارکنان، اطلاعات پرونده‌های صدور پروانه تخریب و نوسازی، گزارش کامل پژوهش‌های شهرداری و ... حرکت در مسیر شفافیت به عملکرد خود را آغاز کرده است، زمانی که به سایت شهرداری پایتخت برای مشاهده میزان هزینه‌ای که شهرداری برای عید نوروز کرده این، متوجه شدیم تنها ۹ ماه نخست سال ۹۹ در این سایت بارگذاری شده است و هنوز هزینه‌ها و گزارش‌های مالی سال گذشته شفاف نشده است.


عدم شفافیت مالی و ارائه خدمات ناکافی

بسیاری از شهروندان تهرانی براین باورند که شهرداری نه‌تنها خدمات نوینی  به تهرانی‌ها ارائه کرده است بلکه خدماتی که از گذشته نیز به مردم ارائه می‌شده، دچار فرسودگی شده است و دیگر کیفیت گذشته را ندارد.

از طرفی مردم بزرگ‌ترین اقدامات شهرداری دوره پنج را جمع‌آوری زباله می‌دانند که این امر نیز نتوانسته رضایت شهروندان تهران جلب کند!

انتظار می‌رود شهرداری تهران در ماه‌های پایانی مدیریت خود تغییر رویه دهد و با مدیریت هزینه‌ها و شفافیت برنامه‌های متنوع و باکیفیتی برای شهروندان تهرانی برگزار کند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۴۶۳
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha