۱۳۲۱۸۵۹_۴۷۱ (۱)
صالح اسکندری استاد دانشگاه و معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی در گفتگو با تهران پرس با بیان اینکه شوراها بیش از آنکه در دایره امر سیاسی باشد یک امر اجتماعی است، افزود: از آنجا که در عصر ITG و حاکمیت فناوری اطلاعات جامعه روز به روز به واسطه گسترش ارتباطات و دسترسی به اطلاعات در حال فربه شدن نسبت به ساختار نحیف دولت ها است لذا شوراها به عنوان یک دولت-شهر روز به روز قدرتمند تر می شوند.

وی افزود: از این جهت شورای شهر ششم می تواند به مراتب از شورای شهر دوم که رییس جمهورساز شد، قدرتمند تر باشد به شرط آنکه مقتضیات حکمرانی شهری در زمانه شهرهای هوشمند و دیجیتال توسط نیروهای اصولگرا و انقلابی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه هر چه شهرها هوشمند تر می شوند زیست پذیری، پاسخگویی، رفاه و شفافیت در آنها افزایش پیدا می کند افزود: این تحول خواهی در مدیریت شهری نیازمند شجاعت سیاسی، آینده نگری و هماهنگی است که مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی با نگاه فرهنگی و انقلابی می توانند در شوراهای ششم در تهران و شهرستان ها این سه عنصر را کنار هم قرار دهند.

صالح اسکندری با بیان اینکه شهر ها قلب اقتصاد جهانی هستند و ۸۰ درصد GDP دنیا در شهرها ایجاد می شود گفت: مگر می شود به دنبال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید بود اما برای حکمرانی هوشمند در شهر برنامه نداشت؟

این استاد دانشگاه گفت: امروزه تلفن های هوشمند به کلیدهای شهر تبدیل شده اند و اطلاعات فوری در مورد آب و هوا، حمل و نقل، ترافیک، خدمات حوزه سلامت، هشدارهای ایمنی و اخبار جامعه و ... را در اختیار میلیون ها شهروند قرار می دهند.

وی گفت: امروزه تردد در همین تهران خودمان بدون نرم افزارهای مسیریاب برای بسیاری از افراد یک کابوس است.

وی با اشاره به فناوری هایی نظیر تاکسی های پرنده، حمل و نقل هوشمند و تمایل به استفاده اشتراکی افراد از خودروها، دورکاری و ... گفت تهران در دو یا سه دهه آینده مانند سایر شهرهای بزرگ جهان شبیه محله های قابل پیاده روی که در اوایل قرن بیستم رایج بود بدون ۵۰ درصد از خیابانها، بزرگراه ها و شریان های ارتباطی قرن بیستمی می شود.

معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی افزود: محله های افقی تبدیل به محله های عمودی شده و برج های چند ده طبقه به ترکیبی از فضاهای مسکونی، اداری، آموزشی و تجاری تبدیل می شوند. یعنی افراد در برج محل سکونت خود هم مدرسه و دانشگاه دارند، هم فروشگاه و هم محل کار و اشتغالشان است.

صالح اسکندری با بیان اینکه در شهرهای آینده مردم پول برق نمی دهند حتی از فروش برق به دولت درآمد خواهند داشت گفت: تامین انرژی ساختمان ها از طریق خورشیدی، بادی و یا زمین گرمایی صورت خواهد گرفت و مردم هر کیلووات ساعت برق بلااستفاده واحد خود را به شبکه می فروشند.

وی گفت: ترکیبی از فناوری های نوآورانه در عصر حاکمیت فناوری اطلاعات تقریبا تمام ابعاد زندگی شهروندان را تغییر می دهد و با مدیریت صحیح می توان ضمن کاهش هزینه های زندگی مردم در اوقات آنها صرفه جویی کرد تا بتوانند زمان بیشتری را با خانواده ها بگذرانند.

وی افزود: در کنار این فرصت ها تهدیدهایی نیز وجود دارد که اگر نتوانیم زیرساخت بومی، قوانین و مقررات لازم و تولید محتوای دنیای مجازی را مدیریت کنیم شهر تهران و سایر کلان شهرهای کشور را با چالش های عمده ای مواجه می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسب و کارهای کوچک و غیر مجازی در شهرهای آینده تهدید می شوند افزود: در ۱۰ سال آینده با رشد شتابان خرید و فروش های اینترنتی کرکره بسیاری از مغازه ها در اطراف خیابان ها پایین کشیده می شود که از هم اکنون باید برای آن چاره اندیشی کرد.

صالح اسکندری با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی شورای شهر ششم‌ تهران باید توانمند سازی دیجیتالی شهر باشد افزود: زیرساخت های تهران برای سازگاری با تحولات تکنولوژیک در ۱۰ سال آینده باید بسیار انعطاف پذیر، مدولار، قابل تعویض و قابل ارتقا باشد.

وی به زبان ساده گفت: تصور کنید با رشد تکنولوژی اگر شما بخواهید هر روز خیابانها را حفر بکنید چه حجمی از اختلال و نارضایتی در بین مردم ایجاد می شود اما چنانچه شهری با کانالهای کمکی قابل دسترسی طراحی کرده باشید می توانید بسیار ارزان تر و بسیار آسان تر شبکه های نرم افزاری را ارتقا دهید و فضاهای جدیدی برای اتصالاتی که هنوز به آنها نرسیده ایم ایجاد نمود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۴۹۵
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۰۰:۱۸ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
یکی از جالب ترین مقالاتی بود که در مورد چگونگی مدیریت شهری در آینده خوانده ام! دست مریزاد آقای دکتر، بسیار عالی
(کاش افراد مطلع و آینده نگری چون ایشان سکان هدایت کلان شهر ها را بر عهده بگیرند)
دکتر موسوی
۲۲:۰۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
آینده نگری و همگامی با تکنولوژی های روز که در این مقاله به آن اشاره شده، لازمه مدیریت شهری است. انشالله شاهد حضور مدیران جوان، انقلابی و آینده نگر در راس امور مدیریت شهری و کلان کشور باشیم.