۴۵۵۳۶۹۳
به گزارش تهران پرس، در این دیدار «مجید رباطی» شهردار تکه دهم پایتخت، توسعه اقتصادی، ارتقای کیفیت زندگی و توسعه زیرساخت‌های شهری در محله‌های تهران  را اولویت برنامه شهرداری منطقه در سال جدید عنوان کرد  و از تداوم اجرای پروژه‌های محله محور خبر داد.

  آیا رویکرد مدیریت شهری با اجرای پروژه کوچک مقیاس تغییر کرده است؟

در مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد، از شهرداران کلانشهرهای دنیا خواسته شد تا چالش‌های آینده را تشریح کنند. نتایج نشان داد، فارغ از اندازه شهر، شهرداران به سه اولویت اشاره کرده‌اند: توسعه اقتصادی، ارتقای کیفیت زندگی و زیرساخت‌های شهری. شهرداران، با هر گرایش حزبی و سیاسی، بخش زیادی از انرژی خود را صرف تفکر در خصوص نحوه توسعه شهرشان و برنامه‌ریزی در این زمینه، برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل در شهرها و نحوه بودجه‌بندی و استفاده از منابع با توجه به محدودیت مالی موجود می‌کنند.

یکی از دلایل تغییر نقش شهرداران، اهمیت فزاینده شهرها در رشد اقتصادی است. در سال‌های اخیر، شهرداران به‌صورت فزاینده‌ای در فضای سیاستگذاری گسترده‌تر، با هماهنگی فعالیت‌ها و دستیابی به اهداف مشترک در تلاش برای قانونگذاری و اداره شهرها در دنیای پیچیده و در حال تغییر هستند.

  در این راستا آیا وظایف شهرداران تغییر کرده است؟

تسهیل پاسخگویی به نیازهای محلی در ۱۴۰۰

کلانشهر تهران نیز مانند سایر کلانشهرهای دنیا از این موضوع مستثنی نیست. شهرداران مناطق تهران، ذیل سیاست‌های کلان شهرداری تهران، در ارتباطی نزدیک با شهروندان، از یک‌سو درکی عملی و نزدیک به واقعیت از نیازها و چالش‌های شهروندان برای زندگی در این شهر چند میلیونی را به دست می‌آورند و از سوی دیگر با چالش‌های قانونی و محدودیت‌های حقوقی برای ارائه راه‌حل‌های جدید برای پاسخگویی به این نیازها روبه‌رو هستند.

نشیب و فرازها بر سر راه تدوین، ارائه، بررسی و تصویب قانون جامع مدیریت شهری در سال‌های اخیر موید همین نکته است. قانونی که یکی از وعده‌های آن «ایجاد یکپارچگی در وظایف و اختیارات شهری و محلی و کاهش تعدد مراجع تصمیم‌گیر در امور محلی و افزایش اختیارات مدیریت‌های شهر» است. تلاش اخیر شهرداری تهران در تفویض برخی از وظایف به شهرداران مناطق با همین رویکرد و اقدامی در مسیر تسریع و تسهیل پاسخگویی به نیازهای محلی و افزایش اختیارات شهرداران در مناطق است که البته همچنان نیازمند تدقیق قانونی و حقوقی بیشتر است.

در مجموع، می‌توان گفت بر اساس تجربیات کلانشهرهای دنیا، افزایش توان اقتصادی شهرها، کیفیت زندگی و زیرساخت‌های شهری یکی از دغدغه‌ها و مسئولیت‌های جدی شهرداران است که با توجه به ظرفیت‌های فراوان شهر تهران، از طریق افزایش اقتدار و اختیار قانونی مدیریت شهری، قابل حصول و امکان‌پذیر است.

  این مهم چگونه در منطقه ۱۰ پی‌گیری می شود؟

تسهیل پاسخگویی به نیازهای محلی در ۱۴۰۰

منطقه ۱۰، متراکم‌ترین منطقه تهران، با اقداماتی هماهنگ به استقبال نوروز ۱۴۰۰ رفت. اجرای همزمان این اقدامات متنوع و چندبعدی که از ماه‌های اخیر و در ذیل سیاست‌ها و دستورات شهردار محترم تهران آغاز شده است و در مجموع تمامی نقاط جغرافیایی منطقه ۱۰ را تحت پوشش و هدف قرار می‌دهد، سبب ایجاد هم‌افزایی و در نتیجه اثربخشی بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها شده است، به نحوی که انتظار می‌رود پیامدهای این فعالیت‌های یکپارچه، پویایی جریان زندگی در این منطقه پررونق، اما همواره نیازمند توجه را تقویت کند.

  چه اقدامات عملی در این خصوص اجرا شده است؟/این اقدامات در چهار بخش برنامه‌ریزی و اجرا شده است

بهسازی محیطی محورهای اصلی دور منطقه در خیابان‌های آزادی، شهید نواب صفوی، امام خمینی(ره)، قزوین و یادگار امام(ره) و نیز خیابان‌های رنجبر، مالک اشتر، رودکی و کارون و... در درون محدوده. فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روسازی، مناسب‌سازی مسیر برای نابینایان و معلولان، ایجاد مسیر دوچرخه، کاشت درختان و ایجاد و تقویت فضای سبز خطی و رفیوژ سبز و... و.

اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای با جانمایی متوازن در محله‌ها مانند انواع پروژه‌های بهسازی بوستان‌ها و زمین‌های بازی کودکان، احداث سرویس بهداشتی، نصب ست ورزشی، به‌خصوص ست‌های ویژه معلولان، تقویت روشنایی و نورپردازی، نصب مبلمان در بوستان‌های دوچرخه، مهر، شهدا، غنی‌پور، حیدریان، چناران، هزار شهید، ۲۲ بهمن و... اصلاح هندسی معابر، احداث و بهسازی درنگ‌گاه‌ها و پاتوق‌های محله‌ای نظیر درنگ‌گاه شهید باقری، پاتوق محله هاشمی و میدان جمهوری اسلامی، ایجاد کوچه‌های سبز شهید رحمانی و شهید زینلی و... و.

به گزارش همشهری آنلاین، ناحیه‌بندی محله‌های منطقه و اجرای طرح هماهنگ نگهداشت شهری، شامل رفت و روب و نظافت معابر، شست‌وشوی مخازن، پاکسازی جداره‌های شهری در هر روز و در هر ناحیه.

اجرای پروژه‌های زیرساختی و فرامنطقه‌ای نظیر احداث منهول‌های زیرزمینی با هدف مدیریت آب‌های سطحی، تملک باغ حکیم، ایجاد پیاده‌راه شهید دعوتی، تعریض باقی‌مانده املاک خیابان امام خمینی(ره).

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۵۴۴۱
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha