به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: حب و بغض شخصی و نگاه‌های جناحی مانع گرایش به حق است.
رئیسی


به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: حب و بغض شخصی و نگاه‌های جناحی مانع گرایش به حق است.






وی افزود: پرونده را شناختن و موضوع پرونده را خوب تشخیص دادن و حکم درست را صادر کردن هم حق است، البته اگر جایی خطا کرده باشید و اعلام کند درست تشخیص نداده‌ام خود جلوه شجاعت است.


رئیس قوه قضائیه گفت: فهم شجاعانه موضوع و حکم از جلوه‌های شجاعت است. خیلی مهم است که انسان در مسیر حق و شناخت حق صبر داشته باشد.


رئیسی ادامه داد: یکی از جلوه‌های عدالت مساله قضا و تصمیم گیری عادلانه است، بعضی از فقهای بزرگوار به دلیل خطیر بودن این جایگاه پرهیز می‌کردند از ورود به این عرصه.


وی گفت: برخی از حقوق خوان هستند، برخی حقوق دادن هستند و اما برخی علاوه بر دانش حقوقی حق خوان و حق محور هستند.


رئیس قوه قضائیه بیان کرد: وقتی رهبر اعلام یک شعار می‌کنند یعنی این شعار نیاز کشور است و باید با تمام ظرفیت برای محقق شدن این شعار فعالیت کنیم.


وی گفت: در سال گذشته همکاران من در مجموعه قوه قضائیه هزار واحد و در دو سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد تولیدی را فعال و یا از تعطیلی این واحدها جلوگیری کرده‌اند.


وی گفت: اگر کسانی که مسئولیت داشتند و یا مسئولیت دارند با ترک فعل وظیفه خود را انجام ندهند و واحد تولیدی با تعطیلی مواجه شود؛ این افراد بایستی نسبت به ترک فعل خود پاسخگو باشند، این پاسخگو بودن باعث پیشگیری از تکرار این موضوع در آینده می‌شود.


رئیسی بیان کرد: فساد اقتصادی مانع رونق تولید است؛ اگر در جایی رشوه و رانت خواری باب شد، رونق تولید نخواهیم داشت، در امنیت اقتصادی، رونق اقتصادی اتفاق می‌افتد، امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد است، مطلقاً اجازه ندهید در هیچ کجا فساد اداری حاکم شود و این حساسیت در همکاران ما وجود دارد؛ دستگاه قضا اجازه نخواهد داد فساد در هیچ کجای کشور لانه کند.


وی افزود: باید با قاچاق سازمان یافته با جدیت برخورد شود، شبکه‌های قاچاق کالا باید شناسایی شود و با جدیت با آن برخورد شود، همچنین حمایت از تولید، مبارزه با فساد باید سرمنزله کار قرار بگیرد.


رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اگر این‌قدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای اینکه چطور بتوانند از غربی‌ها یک امکانی برای این کشور بگیرند جلسه برای رونق تولید و رفع موانع تولید در کشور می‌گذاشتند بسیار می‌توانست در گره گشایی در کشور مؤثر باشد، حساب کنند چقدر وقت کشور را برای مواردی که نتیجه‌ای نداشت گذاشتند، اگر همین وقت را برای رفع موانع تولید می‌گذاشتند امروز بسیاری از کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل در کشور فعال شده بود.


وی ادامه داد: مساله اطاله دادرسی باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد،
یک میلیون پرونده مسن در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. در سال گذشته ۴۰ سامانه و ۲۵ سرویس استعلامی در دستگاه قضا راه اندازی شد.


رئیس دستگاه قضا گفت: ۱۳ درصد کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ داشته‌ایم.


وی با تاکید بر حفظ کرامت کارمند و ارباب رجوع گفت: این نکته بسیار مهم است، همچنین باید از مردم در حوزه‌های مختلف مشارکت جویی کنیم.


رئیسی با اشاره به سند تحول قضائی گفت: این سند را باید خواند و اجرا کرد، مردم باید اجرای این سند را در زندگی ببینند.


وی بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های واحدهای تولیدی باید به صورت سریع انجام شود که دستگاه قضائی در مرحله رسیدگی عقب نماند و به شعبات رسیدگی به این پرونده‌ها باید کمک شود.


رئیس قوه قضائیه گفت: تشکیل شعب تخصصی تجاری مورد تاکید است و همه باید به شعبه مربوطه کمک شود تا بتواند از عهده رسیدگی به آن پرونده برآیند.



کد خبر: ۵۴۳۵
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha