۱۳۹۹۰۶۱۱۰۰۰۵۰۷_Test_PhotoN
 «اقبال شاکری»  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس به عملکرد شورای شهر پنجم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هم دولت و هم شورای شهر از یک گرایش سیاسی بودند، به نظر می‌رسید، می‌توانند یکدیگر را در جهت تامین نیازهای مردم و دغدغه هایشان تقویت کنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به همسویی شورای شهر و دولت انتظار می‌رفت زندگی روزمره مردم، رفت‌وآمد، خدمات ورزشی و درمانی، فضای سبز، حمل و نقل عمومی و... تسهیل و خدمات رفاهی بهبود پیدا کند اما خلاف این اتفاقات رخ داد و در نهایت این انتظارات محقق نشد.

 

عضو شورای شهر چهارم ادامه داد: در کلان شهر تهران که از حساسیت بالایی برخوردار است و اقدامات مدیریت شهری به عنوان یک الگوی شهری اثر گذار است، اقداماتی رخ داد که خلاف آن را ثابت کرد؛ تغییر مکرر شهرداران به علت فشارهای بیرونی احزابِ سهم خواه از شورای شهر تهران یکی از مسائلی بود که باعث شد مدیریت ثابت و قوی در تهران شکل نگیرد.

 

اقدامات شهرداری جنبه نمایشی دارد

 

شاکری خاطر نشان کرد: فشارهای احزاب بر نمایندگانشان در شورای شهر باعث شد این‌ها نمایندگی مردم را کنار گذاشته و نمایندگی جریان و گروه خودشان را دنبال کنند که این موضوع منجر به اختلافات و تغییر مکرر شهرداران شد.

 

وی بیشتر اقدامات شهرداری‌ها را نمایشی دانست و بیان کرد: علی‌رغم افزایش بودجه شهرداری به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اما متاسفانه اقدامات زیرساختی و رفاهی در شهر متناسب با آن انجام نشد و بیشتر به کارهای نمایشی مثل نامگذاری معابر و خیابان‌ها پرداخته شد.

 

عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه مردم متوجه شده‌اند که شهرداری‌ها قصد ارائه خدمات در شهر را ندارند، گفت: عدم ارائه خدمات به مردم باعث شد سرانه حمل و نقل عمومی به شدت متوقف شود و امروز شاهد تحول در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو نباشیم.

 

شاکری به عملکرد شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: معاونت حمل و نقل شهرداری پس از ۸ سال صرفاً ۳۰۰ اتوبوس و مینی بوس برای تهران تامین کرد. در صورتی که شهرداری و دولت باید همه هم و غم خود را جهت تامین ناوگان مورد نیاز مترو می گذاشتند تا تعداد سفرهایی که با مترو صورت می گیرد افزایش دهند چرا که مترو ظرفیت ۸ میلیون سفر در روز را دارد اما به علت فقدان واگن این مهم محقق نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه در مورد بی‌آرتی و اتوبوس هم کمبود شدیدی مشاهده می‌شود، گفت: همسویی دولت و شورای شهر منجر به اقدامات مثبتی برای مردم نشد و متاسفانه به اقدامات نمایشی و غیر ارتباط با نیازهای مردم پرداخته شد و این نشان داد تجربه لیست احزاب یک تجربه شکست خورده است، علی الخصوص احزابی که سابقه خودشان در خواسته‌های مردم و انقلاب نمی‌بینند و در خدمت به مردم ناکارآمد هستند.

 

جریان سیاسی حاکم در کشور جایگاهی در بین مردم ندارد

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردم در تامین نیازهای خود دچار مشکل شده اند، اظهار داشت: جریان سیاسی حاکم در دولت و شورای شهر دیگر جایگاهی در بین مردم ندارد و مردم در این مدت در زمینه های مختلف اعم از اشتغال، معیشت و تامین کالاهای اساسی و... دچار مشکلات زیادی شده اند تا جایی که خود رئیس جمهور نیز از این شرایط گلایه کرده است.

 

اقبال شاکری در خصوص انتخابات پیش رو نیز گفت: انتخابات آتی انتخابات پر شوری خواهد بود و یک تصحیحی در نظام اجرایی کشور رخ خواهد داد؛ مردم هم در انتخابات شورای شهر و هم ریاست جمهوری به افرادی رای خواهند داد که خواسته‌های مردم را دنبال کنند نه خواسته‌های خودشان را.

 

نظارت بر عملکرد شورای شهرها و شهرداری‌ها ناکارآمد است

 

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم نظارت بر شورای شهرها و شهرداری‌ها را نظارت ناکارآمدی خواند و بیان داشت:  بایستی در مجلس نیز در خصوص نظارت بر شهرداری‌ها و شورای شهرها فکری کنیم. البته در مجلس درصدد اصلاح قانون مدیریت شهری و روستایی هستیم.

 

شاکری خاطر نشان کرد: وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها و شورای شهرها ناظر بر عملکرد شهرداری هستند و وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها نظارت بر عملکرد شورای شهرها دارند که این نظارت‌ها، نظارت ناکارآمدی است.

 

وی افزود: نظارت صحیح از شهرداری‌ها نیازمند یک نظارت کارآمد و سامانه‌ای برخط است؛ اعضای شورای شهر ضمن اینکه باید از تخصص کافی برخوردار باشند، باید تعدادشان نیز کافی باشد و به طور کلی این مشکل باید در مجلس حل شود.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری یک انتخابات سیاسی است و تاثیر مستقیمی بر انتخابات شورای شهرها دارد، لذا باید انتخابات شورای شهرها از انتخابات ریاست جمهوری تفکیک شود؛ دلیل اصلی این تفکیک نیز این است که انتخابات شوراها با زندگی روزمره مردم گره خورده است.

 

شورای شهرها به شرکت سهامی گروه‌های سیاسی تبدیل شده‌اند

 

شاکری به اهمیت نحوه انتخاب شهرداران اشاره کرد و گفت: نحوه انتخاب شهردار نیز از مسائل مهمی است؛ شورای شهرها چون ناظر بر شهرداری‌ها هستند، طبق قانون باید آن‌ها شهردار را انتخاب کنند اما این موضوع موجب اختلاف بین شورای شهر و شهردارها شده است و بعضاً انتخاب شهردار به طول می‌انجامد که باید در نحوه انتخاب شهردار نیز فکری کرد.

 

وی ادامه داد: ناکارآمدی که در شورای شهرها وجود دارد به این دلیل است که به شرکت سهامی گروه‌های سیاسی تبدیل شده‌اند و  به دلیل کاهش نظارت ها مشغول کارهای غیر تخصصی و غیر اجرایی شده اند که  این مسئله موجب شده تا شاهد دستگیری های متعدد باشیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: با توجه به اینکه شهرداری شعار شفافیت و ارائه اطلاعات به مردم را سر می داد، حداقل در خصوص دستگیری شهرداران و اعضای شورای شهر به مردم بگوید که علت این دستگیری ها چه بوده است و برای جلوگیری از آن چه خواهد کرد؛ این نکاتی است که مردم منتظر شنیدن آن هستند و این حجم از دستگیری‌هایی که صورت گرفته است اصلاً قابل قبول نیست.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۳۲۹
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha