۶۳۷۱۰۲۹۶۴۹۱۵۰۸۰۱۴۱_lg
 

 

محسن ردادی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با بیان اینکه همه پرسی ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ یکی از نقاط مثبت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: علی رغم اینکه مردم در شعارهای خود، شعاراستقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سر داده بودند و به آن تاکید داشتند و نیازی نبود تا از مردم سوال شود اما امام خمینی(ره) حتی در مرحله تشکیل حکومت اسلامی معتقد به مشارکت مردم بودند و اصرار به برگزاری این همه پرسی داشتند تا نظر واقعی مردم را داشته باشند. از همین رو این اعتماد به مشارکت مردم بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی است به خصوص اگر این موضوع را در بستر تاریخی قراردهیم که هیچ گاه به نظر و مشارکت مردم اهمیت داده نمی شد.

 

ردادی در ادامه بیان کرد: در بقای جمهوری اسلامی نیز مشارکت و حضور مردم بسیار موثر بوده است و امام خمینی و رهبر انقلاب به مردم اعتماد می کردند و بر این باور بودند اگر مشارکت مردم را جلب کنیم، متضرر نمی شویم و بهترین نتیجه را به دست می آوریم. برخلاف برخی که این احتیاط ها را دارند که اگر سراغ مردم رویم کار را خراب می کنند.

 

وی با تاکید براینکه در انتخابات آتی نیز این مشارکت مردمی بسیار حائز اهمیت است و ضرورت دارد، عنوان کرد: اعتقاد امام و رهبری به جلب مشارکت مردمی با یک نگاه تربیتی همراه بوده و الهام گرفته از روش پیامبر اکرم است که مشارکت و نظر مردم را در اکثر زمینه ها می خواستند. این روش رهبران انقلاب اسلامی موجب رشد شده است به نحوی که هرچه جلوتر می رویم مردم تجربه بهتری پیدا می کنند و انتخاب هایشان دقیق تر می شود. بر این اساس می توان گفت که انتخاب مردم در سال ۱۴۰۰ حتما رشدیافته تر از سال های قبل خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی هیچ گاه از مشارکت مردم ضرر نکرده است و طی این سالها نیز نشان داده که در عرصه های مختلف تسلیم نظر مردم بوده است به گونه ای که توانسته بر این مبنا مصالح کشور را با نظرات مردم سازگار کند که در نتیجه آن، هم مردم هم نظام جمهوری اسلامی به رشد و بالندگی دست یافته اند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: انتخاب درست از مجرای تبیین درست توسط نخبگان جامعه صورت می گیرد. از همین رو اگر مردم نتوانند انتخاب درست داشته باشند به خاطر کم کاری جامعه نخبگانی کشور است که نتوانسته اند مردم را ارشاد و معیارها و شاخص های درست را برای آنها تبیین کنند.

 

ردادی در پایان با تاکید بر نقش نخبگان جامعه در انتخاب صحیح از سوی مردم در انتخابات آتی خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار می رود نخبگان دانشگاهی و حوزوی در این ایام منتهی به انتخابات فعال شوند و به صورت شبانه روزی در حال تبیین برنامه های کاندیدها باشند، تبیین درستی از انتخابات به مردم دهند و شاخص های درست را به مردم معرفی کنند تا نهایتا مردم نیز برحسب وظیفه و براساس آن شاخص های درست و نه بر اساس شایعات و تصورات ذهنی، تصمیم به انتخاب درست گیرند. اگر انتخاب درست صورت نگیرد بیش ازهمه نخبگان باید احساس غبن و خسران کنند.

 

انتهای پیام /الف
کد خبر: ۵۳۴۷
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha