تاکسی‌داران در دوران کرونا از چه مزایایی بهره‌مند شدند؟
Negar_۲۰۲۱۰۳۰۲_۰۰۲۷۳۹
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از جمله تاکسی ها به دلیل تردد بالای مسافران به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری کووید- ۱۹ محسوب می‌شود و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به ابتلای بیشتر مسافران و رانندگان تاکسی و در نهایت سایر شهروندان به این بیماری بینجامد.

تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی در تهران بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند که این آمار بیانگر ابتلای تعداد زیادی از هموطنانمان در تاکسی ها و... است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت یکی از گروه‌های آسیب پذیر از کرونا رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی هستند، اما برای این قشر بیش از هر اقدام عملی و مؤثر به آن ها توصیه هایی شد که حتی زمینه های اجرایی آن نیز از سوی مسئولان مربوطه جامعه عمل پوشانده نشد!

چه توصیه هایی به رانندگان حمل و نقل عمومی شد؟

تاکسی ها به دلیل تردد بالای مسافران به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شوند، رعایت نکات بهداشتی برای رانندگان تاکسی امری ضروری محسوب می شود. به همین دلیل توصیه می شود رانندگان تاکسی حتما از وسایل حفاظت فردی بویژه از ماسک استفاده کنند.


همچنین ضدعفونی مکرر دست ها و سطوح پر تماس در تاکسی، استفاده نکردن از پول نقد تا حد امکان، استفاده از جدا کننده های پلاستیکی برای جدا کردن فضای بین راننده و مسافران، اجباری کردن استفاده از ماسک توسط مسافران و راننده ها و سوار کردن فقط دو نفر در صندلی عقب تاکسی از مواردی است که برای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ توصیه می شود.

تاکسی‌داران در دوران کرونا از چه مزایایی بهره‌مند شدند؟


اعطای تسهیلات ۶ و ۲ میلیون تومانی تنها تسهیلاتی بود که به رانندگان حمل و نقل عمومی صورت گرفت، هر چند این تسهیلات نیز شرایط خاص خود را داشت و شامل تمامی رانندگان نشد. این در حالی است که بسیاری از رانندگان حمل و نقل عمومی و تاکسی رانان (تاکسی رانان اپلیکیشن ها) بیمه نیستند و از این تسهیلات جزئی نیز بی بهره ماندند!

راننده پژو تاکسی زرد رنگ در گفتگو با خبرنگار تهران پرس در خصوص اقدامات سازامان تاکسی رانی و شهرداری برای حفظ جان تاکسی رانان در برابر ویروس کرونا گفت: انتظار داشتیم به ما سهمیه ماسک و الکل بدهند که متاسفانه هیچ کاری نکردند، تنها پلاستیک برای جدا کردن راننده با مابقی مسافران را دادند که آن هم چند ساعت وقت ما را گرفت.


وی ادامه داد: هیچ برنامه ریزی خوبی صورت نگرفت، فقط گفتند که فقط سه مسافر سوار کنیم و کرایه نفر چهارم بین مابقی مسافران تقسیم شد. یعنی شهرداری و دولت هیچ حمایتی از مردم مصرف کننده حمل و نقل عمومی نکردند، مردم برای حفظ جان خود مجبورند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

رانندگان تاکسی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند؟

چندی پیش نیز خبری با تیتر «رانندگان تاکسی در اولویت تزریق واکسن کرونا» منتشر شد که در جزئیات این خبر آمده است که به گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور برخی اصناف درخواست خود را برای در اولویت قرار گرفتن تزریق واکسن کرونا به ستاد ملی کرونا ارائه کرده‌اند، ما نیز این درخواست را داده‌ایم و تقاضا داریم که رانندگان تاکسی که از اقشار آسیب پذیر هستند در اولویت قرار گیرند. بدین معنا که تنها یک درخواست برای در اولویت قرار گرفتن این قشر به ثبت رسیده است، همانند در خواست واکسیناسیون سلبریتی‌ها!


کرونا با تاکسی داران چه کرد؟ 

گرانی قطعات خودرو و کاهش مسافر درون شهری از جمله عواملی است که مشکلات تاکسیرانان را دو چندان در دوران کرونا بیشتر و بیشتر کرد.

ارائه روغن با کیفیت به نرخ دولتی، توزیع دیسک و صفحه با کیفیت و توزیع لاستیک با قیمت‌های مناسب با تاکسیرانان از جمله اقداماتی است که مسئولان می توانند در حمایت از این قشر انجام دهند که متاسفانه تا کنون اقدامات شایان ذکری صورت نگرفته است.

حق مسافرگیری ۶۰ درصدی وسایل حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی"، مورد توجه قرار گرفته و بر آن تاکید شده است، موضوع برقراری محدودیت‌ها در سفر و استفاده از حمل و نقل عمومی در سفر است. به طوری که دستورالعمل‌هایی در این زمینه در قالب طرح اعلام شده است که در تعطیلات نوروز باید مورد توجه قرار گیرد.


بر اساس این طرح، هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری حق مسافرگیری بیش از ۶۰ درصد ظرفیت خود را ندارند. در عین حال در این وسایل حمل و نقل عمومی باید آموزش‌های مرتبط با پیشگیری و حفاظت فردی اعم از استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی با مناسب‌ترین روش به مسافرین منتقل شود.

در عین حال تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در پایانه‌های مربوطه باید به‌طور مرتب حداقل سه بار در روز ضدعفونی شوند.

ضدعفونی حمل و نقل عمومی در کار نیست

یکی از رانندگان خط اتوبوس جمهوری بهارستان در گفتگو با خبرنگار تهران پرس بیان کرد: بیش از پنج روز است اتوبوس ضدعفونی نشده است.

وی لبخندی زد و در ادامه گفت: ضدعفونی در کار نیست، چند ماه ابتدا آب می ریختند! مواد ضدعفونی و الکل بوی مخصوصی دارد اما این مواد عفونی که برای ما می آورند نه رنگ و نه بوی خاصی دارد.


توجه به اقشار در مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی

با این وجود سردار حسن حسن زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس بیان کرد: در مرحله نخست این طرح ، بهداشت و درمان به صورت محله محور اجرا شد که به شکر خدا موفقیت‌آمیز بود، اما با توجه به کاهش محدودیت‌ها و فعال شدن تمامی بخش‌های خدماتی، فروشگاهی، بازار، اصناف و صنعت و… درنظر داریم در محله دوم طرح مردمی شهید حاج قاسم سلیمانی رویکرد محله محور را در اقشار و مکان‌های شلوغ و پرتردد اجرا کنیم. امروز مردم در خصوص چگونگی مراجعه به نیروهای سلامت و بهداشت آشنا هستند، در مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی باید در مراکز پر جمعیت همانند در بازار، مراکز صنعتی، کارخانجات بسیار بزرگ، مراکز تجاری، ایستگاه های مترو و… وارد عمل خواهیم شد.

امید است در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی توجه بیشتری به اصناف و اقشار صورت گیرد تا مردم آسیب کمتری از این ویروس منحوس بخورند.

کد خبر: ۱۸۷۹
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha