۱۵۶۷۴۹۱۳۶
به گزارش تهران پرس به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، راضیه رضابیگی ثانی درباره آخرین روند اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای در سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: فرآیند تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای انعطاف‌پذیر است، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران سال گذشته در چندین فاز مختلف لیست پروژه‌های توسعه محله‌ای را از مناطق ۲۲گانه دریافت و بودجه آن را بررسی و ابلاغ کرد.

وی گفت: تا به امروز که لیست پروژه‌ها نهایی شده است، یکهزار و ۲۵۶ پروژه توسعه محله‌ای با اعتبار بیش از یکهزار میلیارد تومان در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تعریف شده است و بیش از ۵۰۰ پروژه با اعتبار ۴۰۰میلیارد تومان نیز به معاونت‌های تخصصی برای اجرای متمرکز پروژه‌هایی مثل احداث بوستان، شهر امن، کوچه دوستی، پارکینگ‌های محله‌ای، محله دوستدار کودک تخصیص داده شده است.

رضابیگی ثانی افزود: از تعداد پروژه‌هایی که تعریف شده‌اند، حدود ۶۰ درصد در حال اجرا هستند و حدود ۴۰ درصد هم به این دلیل که مناقصه‌ها به نتیجه نرسیده و یا موانع حقوقی و مالکیتی داشتند هنوز به اجرا نرسیده‌اند.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران بیان کرد: با توجه به گزارش‌های بعضی از مناطق، پیش‌بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از پروژه‌ها(بیش از ۸۰ درصد) تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ که انتهای سال مالی است محقق خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های توسعه محلات از سال ۱۳۹۸ آغاز شد که برای نخستین بار ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ذیل ماده ۲۳ برنامه سوم برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شد، در همان سال با نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران در متمم بودجه این عدد به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید.

رضابیگی ثانی اظهارداشت:در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار دستورالعمل تعریف، اجرا و نظارت بر پروژه‌های توسعه محلات تهیه و ابلاغ شد و با نظر مثبت شورای اسلامی شهر تهران یکهزار و ۹۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها مصوب شد.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران گفت: هدف اصلی از تعریف و اجرای این پروژه‌ها کاهش شکاف برخورداری بین محلات شهر تهران بوده و بنابراین به لحاظ تعداد پروژه و میزان اعتبارات، گرایش پروژه‌های توسعه محله‌ای بیشتر به سمت مناطق کم‌برخوردار شهر بوده است.

وی افزود: بیشترین تعداد پروژه‌ها را منطقه ۱۵ با یکصد و ۱۵پروژه و کمترین تعداد پروژه‌ها را منطقه ۴ با ۲۹ پروژه داشته‌اند، به لحاظ اعتبارات هم، توزیع اعتبارات بیشتر به سمت مناطق نابرخوردار شهر بوده است و مناطق ۱۸ و ۱۴ بیشترین میزان اعتبار توسعه محله‌ای را داشتند.

رضابیگی ثانی، برنامه توسعه محلات را در سال ۱۳۹۸ یک رویکرد جدید عنوان کرد و گفت: اقدامات خوبی در پروژه‌های توسعه محله‌ای انجام شده است که ایجاد تعدادی بوستان در محلات فاقد بوستان، تجهیز بوستان‌ها در محلات کم‌برخوردار، زمین‌های بازی کودکان، احداث پاتوق‌های محله، مسیرهای دوچرخه، ایجاد و بهسازی پیاده‌روها، مناسب‌سازی فضاهای بی‌دفاع شهری، بهسازی محیطی و ساماندهی کالبدی جداره‌های محلات، دفع آب‌های سطحی که در بعضی محله‌ها مشکل جدی بود و...، بخشی از پروژه‌های تعریف شده در برنامه توسعه محلات بود.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان در تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای افزود: قرار بود در دهه فجر از بخش مشارکت شهروندی در اپلیکیشن «تهران من» که مربوط به پروژه‌های توسعه محله‌ای است، رونمایی شود که این کار به تعویق افتاد ولی قرار است تا پایان فروردین انجام ‌شود.

رضابیگی ثانی اظهارداشت: در این مکانیزم جدید، شهروندان اطلاعات محله و پروژه‌های جاری محله را از طریق اپلیکیشن «تهران من» دریافت می‌کنند از طرف دیگر این امکان فراهم شده تا شهروندان در انجام پروژه‌ها مشارکت مالی داشته باشند، در مورد پروژه اظهار نظر کرده و مساله‌شان را در مورد محله مطرح کنند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۵۵
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha