محمد+جواد+حق+شناس
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در برنامه زنده اینستاگرامی در خصوص شلیک مرمی در لحظه سال تحویل کنار برج آزادی اظهار کرد: باتوجه به اینکه سال‌های زیادی از ساخت و بهره‌برداری برج آزادی نمی‌گذرد، اما این برج ثبت ملی شده است، هنگامی که سازمان میراث فرهنگی یک سازه، ساختمان و یا مکانی را واجد ارزش اعلام کند، آن مجموعه دارای ویژگی و حریم خاصی است و رفتارها با آن سازه باید بر اساس قانون صورت گیرد.



بیشتر بخوانید:

شلیک توپ تحویل سال، پیکره برج آزادی تهران را می‌لرزاند؟



وی افزود: کاخ گلستان تنها ساختمانی که ثبت جهانی شده است اما بناهای زیادی از دوره قاجار، سلجوقی، پهلوی و... به خصوص در ری ثبت ملی شده است که باید مورد توجه قرارگیرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برج آزاری از مهمترین ترین بناهای تهران محسوب می‌شود و از مشهور تهرین بناهای پایتخت از دوره پهلوی و از نمادهای تهران شناخته شده است.

حق‌شناس با اشاره به شلیک توپ در زمان سال تحویل بیان کرد: توپ یک سلاح جنگی است که مربوط به اوایل قرن ۱۶ است. توپ به عنوان ابزارهای ارتش در دوره صفویه وارد کشور می‌شود، پیش از آن اطلاع رسانی توسط جارچی‌ها (اعلان‌های حکومتی) و مناره‌های مساجد ( اعلان‌های مذهبی) صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: توپ یکی از ابزارهای اطلاع رسانی در پایتخت استفاده می‌شد که میدان توپخانه نیز بیانگر همین واقعیت است، شب پیش از سال تحویل، جوادی یگانه معاون فرهنگی شهرداری طی تماس تلفنی به من اطلاع دادند و پیش ازاین تماس شورای شهرتهران در جریان این برنامه شهرداری نبود.

عضو شورای شهر با بیان اینکه احیای سنت ها می‌تواند یک رویکرد باشد،تصریح کرد: اما این رویکرد نیاز به یک کار کارشناسی دارد، این پرسش که آیا شلیک توپ کنار سازه برج آزادی به آن اسیب رسانده است، یکی ازدغدغه های اعضای شورای شهر تهران است و تا کنون گزارشی از برگزارکننده این مراسم دریافت نکردم که آیا برگزاری این برنامه با مطالعه صورت گرفته است یا خیر .

وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان نظامی باید در خصوص آثار شلیک توپ بر سازه برج آزادی گزارش رسمی دهند ومعاونت فرهنگی شهرداری در این خصوص تاکنون پاسخی نداده است، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری باید در این خصوص پاسخ بدهند.

حق شناس در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: حساسیت به شهر و بناهای تاریخی شهر کم نیست و قابل توجه است. دوستان ما باید در رویکرد های خود دقت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۳۲
۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha