۲۰۵۳۹۹
به گزارش تهران پرس، شهاب‌الدین دوستدار در یادداشتی نوشت: فرآیند کدینگ (رمزی‌سازی) و دی‌کدینگ (رمزگشایی) فقط در مخابرات پیام یا علوم فنی مطرح نیست؛ بلکه در فعالیت‌های روزمره ما نیز این فرایند وجود دارد. هر واژه‌ای در سیاست هم می‌تواند رمزی  تلقی شود که در پس آن پیامی قابل کشف وجود دارد. این پیام را باید رمزگشایی کنیم تا بتوان به آن "پیام پنهانی" که گوینده کوشیده است آن را در لابلای واژگان نهان سازد؛دست یابیم. سیاستمداران معمولا می‌کوشند از منظر خود اصطلاحا "گرد‌گویی" کنند؛ مفهوم فنی این عبارت اینست که تلاش دارند از روشن‌گویی خودداری کرده و راه‌های برداشت‌های متعدد را یا به عبارتی "راه فرار" را بازگذارند؛ اما با روش رمزگشایی می‌توان به پشت پرده واژگان ظاهرا گرد هم پی برد. نوشتار حاضر پاره‌ای از این پیام‌ها را رمزگشایی نموده است:

۱٫     محمود صادقی از چهره‌های اصلاح‌طلب اظهار داشته است: کاندیدای اعتدالی انتخاب نمی‌کنیم. از سوی دیگر؛ علی صوفی فعال اصلاح‌طلب و وزیر دولت اصلاحات گفته است: جریان اعتدال می‌تواند از نامزد اصلاحات حمایت کند، اما اصلاح‌طلبان از نامزد اعتدال حمایت نمی‌کنند. پیام پنهان این عبارات چیست؟

روشن است که فشاری در جریان اصلاحات و تصمیم‌گیرندگان وجود دارد که به‌دلیل احتمال رد صلاحیت کاندیدای اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان، از کاندیدای اعتدالی که اسم مستعار کاندیداهای حزب کارگزاران است؛ حمایت شود. طیفی ازاصلاح‌طلبان که افراد مذکور در زمره آنان هستند به احتمال زیاد بر این باورند که هزینه‌های دولت اصلاحات که از ذخیره‌های اعتبار اصلاحات مصرف کردند؛ آنچنان زیاد بوده است که نمی‌باید مجددا از این روش هزینه‌زا و نادرست که اصلاحات را بی‌اعتبار کرد بهره برد. "پیام پنهان" دیگر پشت این عبارات؛ جنگی است که میان حزب کارگزاران و طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان وجود دارد. جنگی که برای پنهان‌سازی آن تلاش بسیاری دارند و نهایتا در رمزگشایی عباراتشان آشکار می‌شود. حزب کارگزاران همیشه با زیرکی از ضعف اصلاح‌طلبان در همراهی با نهادهای حاکمیتی بهره برده و برنامه‌ها و اهداف خود را بر آن‌ها تحمیل کرده و از جیب آنان برای خود سور و جشن قدرت برپا کرده‌ است.

۲٫     روزنامه آفتاب یزد تیتر زد: پشت پرده سکوت اصولگرایان در برابر رییس جمهور سابق.

از سوی دیگر؛ دیده‌بان ایران از رسانه‌های اصلاح‌طلب هم در تیتری تند نوشت: از تعفن رفتار احمدی‌نژاد، نمی‌دانید چه خاکی به‌سر کنید.

در ورای این عبارات چه پیامی نهفته است؟ محور مشترک دو پیام، تلاش اصلاح‌طلبان برای متمرکز کردن اصولگرایان بر روی فعالیت‌های احمدی‌نژاد است. کاستن از توجه و فشار تبلیغاتی اصولگرایان بر روی اصلاح‌طلبان و مشغول‌سازی آنان با خود و افزودن شکاف درونی اصولگریان هدف کلی آنان است. از سوی دیگر، برآنند که با توجه به نوعی اقبال رای به احمدی‌نژاد در نظرسنجی‌ها، از طریق درگیرسازی اصولگرایان با  احمدی‌نژاد با یک تیر چند هدف را نشانه ‌بگیرند.

الف- تعمیق شکاف درونی اصولگرایان

ب- تخریب احمدی‌نژاد به‌دست اصولگرایان

ج- تخریب اصولگرایان به‌دست احمدی‌نژادی‌ها

د- ریزش رای هواداران احمدی‌نژاد از بدنه اصولگرایان

ه- رد صلاحیت احمدی‌نژاد توسط شورای نگهبان در فضای ضد احمدی‌نژادی اصولگرایان

و- تحریک احمدی‌نژاد به اتخاذ مواضع رادیکال‌تر علیه نهادها و چهره‌های اصولگرا و حتی علیه نظام

ز- قرار دادن مواضع خلاف عرف احمدی‌نژاد درون سبد اصولگرایان

ح- وادار کردن احمدی‌نژاد به افشاگری علیه بعضی از چهره‌های شاخص اصولگرا و بهره‌برداری اصلاح‌طلبان از این امر

ط- انحراف توجه اصولگرایان و دستگاه تبلیغاتی آن‌ها از اصلاح‌طلبان

ی- هراساندن تعدادی از کاندیداهای اصولگرا از تخریبگری احمدی‌نژادی‌ها و خلوت‌سازی فضای انتخابات

ک- سوءاستفاده از نقدهای اصولگرایان بر احمدی‌نژاد برای زنده‌سازی وقایع ۸۸ و تطهیر سران فتنه

۳٫     مروری کوتاه بر بخشی از پیام‌های اصلاح‌طلبان دال بر آن است که آنان هنوز امیدوارند که بتوانند بر حسب قاعده "اختلاف بیانداز و حکومت کن" از طریق اختلاف‌افکنی مسیر خود را هموار کنند. ضمن آن که روشن است که شکاف‌های درونی آنان در حال سر باز کردن است. شکاف‌هایی که هر چه به سمت انتخابات برویم؛ پنهان‌سازی آن‌ها دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۲۱
۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha