۴۵۵۳۰۸۲
به گزارش تهران پرس،برهم ریختگی‌ای که حتی واکسیناسیون تدریجی هم هنوز نتوانسته از چالش‌های آن بکاهد. مانند چالش گردشگری و سفرهای درون‌شهری که یکی از آداب و رسوم سفت و سخت هر نوروز محسوب می‌شود و امسال نیز پایبندی به آن باید با محوریت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همراه باشد. بر این اساس ضمن معرفی مهم‌ترین اماکن تفریحی و گردشگری مناطق محدوده غرب پایتخت به گفت‌وگو با رئیس ستاد گردشگری شهر تهران پرداخته‌ایم تا از چگونگی فعالیت این اماکن در نوروز ۱۴۰۰ مطلع شویم.

تفریح نوروزی در دل طبیعت


  • بفرمایید روستاگردی


اگر در غرب تهران سکونت داشته باشید، همین که تصمیم بگیرید روزتان را در دل طبیعت بگذرانید، بدون گرفتار شدن در ازدحام ترافیک و شلوغی بزرگراه‌های شهر با طی کردن کمترین مسافت به منطقه‌های خوش آب و هوایی می‌رسید که هنوز اصالت و هویت قدیمی‌اش را حفظ کرده‌اند. اگر برای رفتن به این روستاها و نقاط دیدنی‌اش در تعطیلات نوروز امسال مصمم هستید با ما همراه شوید تا این روستاها را معرفی کرده و به شما بگویید از کجا و چطور به این مکان‌های بکر و زیبای طبیعی سفر کنید. فقط رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش نکنید.


  • کن و سولقان با جاذبه‌های تاریخی ودره‌های سرسبز


محله کن با پیشینه ۱۴۰۰ ساله‌اش یکی از محله‌های قدیمی‌ترین شهر تهران محسوب می‌شود و دارای ۲ روستا کن و سولقان است. محله کن از روستاهایی به نام‌های امامزاده داود(ع)، مزراء (امامزاده عقیل)، باغ میر، جنگلک، رندان، سنگان، سولقان، طالون، قلعه ارامنه، قلهک دره، حسن‌آباد، کشار سفلی، کشار علیا، کیگا، هریاس و سولقان تشکیل شده است که هرکدام از این روستاها نقاط گردشگری زیبایی برای رهایی از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت بکر حاشیه تهران دارد. همچنین رودخانه این بخش هم از رشته کوه‌های توچال سرچشمه می‌گیرد و با گذر از محله‌های این روستا طراوت و سرسبزی آنها را دوچندان می‌کند.

همچنین در این محدوده از پایتخت، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توان به حمام کن، پل آجری و کوچه باغ‌های قدیمی‌اش اشاره کرد. از سویی دیگر در این محدوده دره‌های زیادی وجود دارند که اهالی و گردشگران تهرانی در همه ایام سال به‌ویژه فصل بهار و تابستان برای تفریح به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند. دره وسک، قلاچ، گرم دره، خرگوش دره، مالا و باغ میر از جمله آنها هستند. همچنین در شمال غربی فرحزاد دره‌ای زیبا به نام دوچناران قرار دارد که به قله ۲۷۶۱ متری‌بند عشق منتهی می‌شود. این منطقه از ادامه جاده کوهسار و شهران قابل دسترسی است. در میان این دره چشمه‌ای است بنام «آب زندگانی» که از زمین می‌جوشد.


  • مجسمه‌های سنگی در روستای وردیج


در انتهای بزرگراه شهید خرازی، تابلوی سفید رنگی شما را به سمت روستاهای وردیج و واریش هدایت می‌کند. نخستین روستا در این مسیر، وردیج است محدوده‌ای که بین کوه و دره‌ها احاطه شده و آب آن از چشمه‌سارهای متعددی خصوصاً چشمه شاه و چشمه پااورزا تأمین می‌شود. در جاده عبوری به روستا بخشی از دیواره کوه‌ها به دلیل فرسایش سنگ و هوازدگی شکل عجیب و زیبایی به خود گرفته است. شما در این دیواره‌های سنگی می‌توانید صورتک‌هایی پر از حفره، بازمانده‌های یک قلعه قدیمی را ببنید که شکل مجسمه‌های مصری و جمجه انسان را در ذهنتان تداعی می‌کند. در مسیر رسیدن به روستای وردیج ۳ آبشار قرار دارد که یکی از دیگری زیباتر است. .

قله‌نوردی تا پهن حصار

رشته کوه و قله‌ای در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع ۳ هزار ۳۷۵‌متر قرار دارد بلندترین قله این رشته کوه «پهنه سار» است که «پهن حصار» و «پشته بند» و «گندم چال» هم نامیده می‌شود. کوهنوردان یا گردشگرانی که به روستای واریش می‌روند بعد از گذشتن از جاده خاکی، از بالای روستا به سمت کوه پهنه‌حصار می‌روند. برای رسیدن به قله از روستا باید ۵ ساعت کوهنوری کرد.


  •  بلندترین آبشار پایتخت در سنگان


روستای سنگان از روستاهای تحت پوشش بخشداری از ۶ محله به نام‌های ده پایین، ده میان، ده سر، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو تشکیل شده است. برای دیدن آبشار سنگان زیبا حداقل باید ۳ ساعت کوهنوردی کنید. آبشار سنگان به ارتفاع ۲ هزار و ۵۷۵‌متر از بلندترین آبشارهای پایتخت در دامنه‌های قله پهنه‌حصار واقع شده است. این آبشار در تمام فصول سال زیبا و مکان بکری برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‌شود. مسیر رسیدن به آبشار راحت است. بعد از گذشتن از محوطه داخلی امامزاده عقیل(ع) و بستر رودخانه و طی کردن سراشیبی به آبشار دیدنی سنگان می‌رسید. همچنین دره سنگان هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای سنگان است. گردشگران می‌توانند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این روستا از جاده کن استفاده کنند.

تفریح نوروزی در دل طبیعت


  • منطقه ۵/  پاراگلایدر، بالن سواری و سوارکاری در کوهسار


بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین منطقه محدوده غرب پایتخت، منطقه ۵ با مساحت ۵ هزار و ۴۲۰ هکتار است. منطقه‌ای که می‌توان آن را نمونه‌ای کامل از دربرگیری انواع سرانه‌های تفریحی و گردشگری دانست. به‌ویژه برای دوستدارانی که روستاگردی و طبیعت‌گردی اولویت نخستشان است. این منطقه با سرانه‌هایش می‌تواند بهترین گزینه باشد. روستاهای شمالی آنکه هر یک، تاریخی پر خاطره را یدک می‌کشند. روستاهای تقریباً دست نخورده‌ای که ساکنانش هنوز بر بافت و فرهنگ سنتی و قدیمی وفادار هستند. همین بافت سنتی و سرسبزی‌های چشمنواز در میانه شهرنشینی و گسترش بی‌حد و مرز شهرسازی سبب شده است که پای بسیاری از شهروندان از سایر مناطق، به آن باز شود.

پارک جنگلی «کوهسار» نیز یکی از آن مجوعه‌های طبیعی و قدیمی تهران در محله «شهران» است که وسعتی بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار دارد. «کاج» و «سرو» های بلند قامت، مشخصه اصلی کوهسار است که آب و هوای محدوده آن را بر سر زبان‌ها انداخته است. کایت سواری، پاراگلایدر، بالن سواری، موتورسیکلت‌سواری، باشگاه سوارکاری، استخر و بدمینتون از مهم‌ترین امکانات این پارک فرامنطقه‌ای است که از بزرگراه «آبشناسان»، بهترین دسترسی را می‌توان به آن داشت. از بوستان ۱۵۰ هکتاری «جوانمردان» با باغ «گیاه‌شناسی»، باغ «هنرمندان»، برکه مدرن و آلاچیق‌ها نیز نمی‌توان گذشت. شهربازی و باغ‌وحش «ارم» نیز با بیش از ۱۵۰‌گونه جانوری دیگر آنقدر شهرت دارد که به‌طور حتم فراموش نمی‌شود.

تفریح نوروزی در دل طبیعت


  • منطقه ۹/ بیا برویم ماهیگیری!


کوچک‌ترین منطقه در غرب پایتخت به سبب قدمت دیرینه‌ایی که دارد، اماکن قدیمی و تفریحی متعددی در خود جای داده است. اماکنی که‌گاه در گذر زمان و توسعه شهری به ورطه نابودی کشیده شده‌اند، مانند باغ‌های سرسبز و انبوه «مهرآباد» وگاه به سبب ریشه در دیانت و گرایش‌های مذهبی به رونق رسیده‌اند، مانند آستان متبرک «امامزاده عبدالله» (ع) که روزانه مشتاقان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این آستان متعلق به نوادگان حضرت «عباس» (ع) است که پیشینه‌ای بیش از یک قرن دارد. نخستین ضریح چوبی و ۸ ضلعی آن در قلعه «جی» یا همان خیابان امامزاده عبدالله(ع) کنونی به سبب وقوع سیل شدید در سال ۱۳۴۲ دچار خرابی‌هایی شد که بعدها خیّران محلی و اهل‌بیت (ع) دوستان، آن را به زیبایی بازسازی کردند. فضای سبز اطراف آستان و مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی آن از جمله امکانات و خدمات آن است.

از اماکن تفریحی و سرگرمی این منطقه می‌توان به بوستان «المهدی» (عج) اشاره کرد که امکان ماهیگیری را برای اهالی و شهروندان در دریاچه مصنوعی بزرگ خود فراهم می‌کند. آلاچیق‌های چوبی، باغ پرندگان، بوستان ترافیک، کتابخانه و ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری نیز از دیگر خدمات تفریحی این بوستان ۶ هزار و ۵۰۰‌مترمربعی است که در کنار فضای سبز انبوه، گزینه مناسبی برای گذران اوقات فراغت خواهد بود. دسترسی به این بوستان از خیابان «آزادی»، بزرگراه‌های «آیت‌الله ‌سعیدی»، «محمدعلی جناح» و «حسین لشکری»، امکان‌پذیر خواهد بود.

بوستان‌های کوچک محلی و مراکز فرهنگی مانند اندیشه‌سرای «دکتر قریب» نیز در روزهای نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت حضوری و آنلاین خدمات ارائه می‌دهند. مجموعه فرهنگی و هنری برج «آزادی» با بخش‌های متنوع نگارخانه، سالن‌های ایران‌شناسی، موزه تخصصی شهاب سنگ، کتابخانه، رستوران و آمفی‌تئاتر هم از دیگر اماکن دیدنی منطقه است.

تفریح نوروزی در دل طبیعت


  • منطقه ۲۱/ بازدید از یادگار علی حاتمی را از دست ندهید


بیست و یکمین منطقه از پایتخت که از دهه ۷۰، نخستین آثار مرزبندی‌اش بر روی نقشه تهران پدیدار شد در منتهی الیه غرب شهر واقع شده است، ابتدا قرار بود با هدف رونق شهرک‌های صنعتی توسعه یابد اما به سبب سرریز جمعیت شهرنشین و افزایش قیمت مسکن در مناطق مرکزی و پر ازدحام، این منطقه نیز بافت مسکونی به خود گرفت. با این حال، شهرک «سینمایی و تلویزیونی ایران» با عنوان شهرک «غزالی» یادگار علی حاتمی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه ۲۱ محسوب می‌شود. شهرکی در زمینی با ۱۰ هکتار مساحت که سال ۱۳۵۸ با هدف تهیه و ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تاریخی ایرانی ساخته شد.

دکورهایی بزرگ و کوچک از نمای شهر و ساختمان‌ها در دوره «رضاشاه» و اوایل حکومت «محمدرضا شاه»، خانه‌های شهر «کوفه» و بناهای شهر «اورشلیم» در این شهرک جای گرفته که برای بازدید عموم نیز ضمن تهیه بلیت، آزاد است. از دیگر اماکن تفریحی منطقه که پاتوق طبیعت دوستان است؛ مجتمع خدماتی و رفاهی «قوری چای» است. پیست استاندارد و حرفه‌ای دوچرخه‌سواری، چادرهای اسکان موقت، مسجد و غرفه‌های فرهنگی با امکانات تفریحی ویژه کودکان نیز در این مجموعه که سال ۱۳۹۸ عنوان پُر مراجعه‌کننده‌ترین بوستان پایتخت را به خود اختصاص داده بود، متمرکز شده است. باشگاه‌های سوارکاری و تیراندازی متعدد منطقه نیز از سوی بسیاری از شهروندان تهران‌نشین مورد استقبال است که می‌توانند اوقات فراغت خوبی را در روزهای تعطیل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنند. موزه «خودروهای تاریخی و کالسکه‌های قدیمی ایران» را نباید در این منطقه فراموش کرد. موزه‌ای که قریب به یک سال است به سبب تعمیرات تعطیل است اما مدیران آن وعده بازگشایی موزه را در اواسط سال ۱۴۰۰ داده‌اند.

تفریح نوروزی در دل طبیعت


  • منطقه ۲۲/ تفریحی متفاوت و جذاب در آبشار تهران


سال ۱۳۸۹ که فعالیت‌های عمرانی ساخت دومین دریاچه مصنوعی پایتخت در منطقه ۲۲ آغاز شد، کمتر کسی گمان می‌کرد این دریاچه به ارزش افزوده‌ای برای منطقه تبدیل شود. ارزش افزوده‌ای که اشتغالزایی و درآمدزایی حاصل از گردشگری را نیز به ارمغان آورده است. دریاچه «چیتگر» یا «شهدای خلیج‌فارس»، ۱۳۰ هکتار مساحت دارد و در حاشیه خشک آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی واقع شده است. به فاصله چند کیلومتر از این دریاچه مصنوعی، مجموعه تفریحی «آبشار تهران» با بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت و ۲۵ هزار متر، مسیر پیاده‌روی و کوهپیمایی قرار دارد. طراحی طبقاتی این مجموعه طبیعی در کنار فعالیت رستوران‌ها و غرفه‌های تجاری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای گردشگران محسوب می‌شود. چشم‌انداز این آبشار از میان طبقات سرسبز، لابه‌لای آلاچیق‌های چند نفره و برج‌های سنگی، جاذبه‌ای دیدنی است که یکبار تجربه آن می‌تواند خستگی جسم و جان را به در آورد.


تفریح نوروزی در دل طبیعت
مهرشاد کاظمی/ رئیس ستاد گردشگری تهران



  • برنامه‌های ستاد گردشگری تهران برای نوروز ۱۴۰۰


گردشگری با «ویزیت تهران»

صنعت گردشگری در توسعه پایدار شهرها و محله‌ها تأثیری بسزا دارد. صنعتی که از پیامدهای منفی دوران شیوع «کرونا ویروس» بی‌نصیب نمانده است. «مهرشاد کاظمی»، رئیس ستاد گردشگری تهران، می‌گوید: «در کنار همه پیامدهای منفی بروز این ویروس و ایجاد بحران در پی آن، می‌توان به برخی مزیت‌های پدیداری کرونا نیز مانند ترویج «گردشگری الکترونیک» و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه‌های مجازی با هدف فراهم آوردن فضایی متناسب با نیاز تفریحی شهروندان اشاره کرد. مزیتی که تنوع خدمات‌رسانی، صرفه‌جویی در زمان و انرژی، سهولت در دسترسی‌ها، تخصصی شدن رشته‌های تفریحی و فرهنگی، نظارت و خودارزیابی و حذف بخش‌های غیرضرور را هم برای شهروندان و هم برای مسئولان به ارمغان آورد.

با این رویکرد در آستانه نوروز ۱۴۰۰، سایت «ویزیت تهران» را راه‌اندازی کردیم تا شهروندان به خوبی از انواع خدمات تفریحی و گردشگری مجازی در کنار ارائه اطلاعات بهره‌مند شوند. چراکه بسیاری از تهران‌نشینان باوجود سال‌ها سکونت در محله‌های این شهر از ابنیه و مراکز گردشگری بی‌اطلاع هستند. مراکزی که علاوه بر جنبه تفریحی و فرهنگی، ریشه در تاریخ و هویت تهران به قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارند. به‌ویژه در محدوده غرب تهران که جاذبه‌های تفریحی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری وجود دارد. بنابراین با در دسترس قرار گرفتن سایت ویزیت تهران، شهروندان می‌توانند مجازی و به‌طور کامل مقرون به صرفه به گشت‌وگذار با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بپردازند.»


  • برگزاری تورهای گردشگری  به شرط ثبات رنگ


کاظمی، شیوه خدمات‌دهی مراکز تفریحی و گردشگری غرب تهران را پهنه‌ای با ظرفیت غنی از مراکز تفریحی می‌داند و می‌گوید: «مراکز و اماکنی که فضای وسیع و باز در اختیار دارند، در روزهای نوروز می‌توانند براساس دستور ستاد ملی «مبارزه با کرونا» ضمن رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به فعالیت‌های خود ادامه دهند. بوستان «جوانمردان»، «باغ پرندگان»، «آبشار تهران»، بوستان‌های محلی، روستاهای محلی و بقاع متبرکه از جمله مراکزی هستند که شهروندان می‌توانند از خدمات گردشگری آن برای غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده کنند. برگزاری تورهای محدود گردشگری ۱۴۰۰ نیز از دیگر برنامه‌های ستاد گردشگردی مناطق است که در مرحله نخست، ویژه خانواده‌های پاکبانان وتطهیرکنندگان سازمان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

مراحل بعدی با توجه به ثبات رنگ‌های تعیین وضعیت شیوع کرونا در مناطق تهران ویژه شهروندان علاقه‌مند به حضور در تورهای گردشگری، در هفته میانی و پایانی تعطیلات، مشخص خواهد شد. این تورها از چهارم فروردین­ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شوند که مقصدشان علاوه بر اماکن تفریحی و گردشگری مناطق، روستاها و مراکز حاشیه‌ای پایتخت است.» رئیس ستاد گردشگری تهران ادامه می‌دهد: «برپایی کارناوال‌های شادی، برنامه‌های مهیج و متنوع در معابر و میادین اصلی هر منطقه، از جمله مهم‌ترین آنها یعنی میدان «آزادی» و همچنین برگزاری مسابقه «عکس کوچه به کوچه» ویژه شناسایی و عکاسی از بناهای قدیمی و دست نخورده با هدف رونق تورهای گردشگری در دوران «پساکرونا»، از دیگر برنامه‌های اختصاصی و مشارکتی ستاد گردشگری مناطق است.»

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۰۷۶
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha